Ένα άτομο με αναπηρία μπορεί να συμμετέχει ισότιμα στην τουριστική επιχείρηση, να αισθάνεται μέλος της ομάδας και να προσφέρει πραγματική αξία.
Ένας εργασιακός χώρος, που εντάσσει ισότιμα ανθρώπους με διαφορετικές ικανότητες, γίνεται πιο δίκαιος, πιο δημιουργικός και πιο ανθεκτικός.
Αυτό επεσήμανε -μεταξύ άλλων- ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Διευθυντών Ξενοδοχείων, Γιώργος Πελεκανάκης, μιλώντας χθες σε εκδήλωση στο Επιμελητήριο Ηρακλείου, με θέμα: «Ενδυνάμωση ατόμων με αναπηρίες για ένα εργασιακό περιβάλλον χωρίς αποκλεισμούς».
Το πρόγραμμα συντονίζεται από τον δανέζικο Εκπαιδευτικό Οργανισμό FO-Aarhus και φέρνει κοντά έξι οργανισμούς από όλη την Ευρώπη, που δραστηριοποιούνται στον τομέα της κοινωνικής ένταξης, της επαγγελματικής εκπαίδευσης και της ψυχοκοινωνικής ενδυνάμωσης.
Ο κ. Πελεκανάκης εξήγησε πώς ένας άνθρωπος με αναπηρία, μπορεί να εργαστεί στον τουριστικό χώρο.
Όπως είπε: «Πέρα από την κοινωνική διάσταση, η συμπερίληψη είναι και οικονομικά ωφέλιμη. Επιχειρήσεις, που εφαρμόζουν πολιτικές προσβασιμότητας και ισότητας, αποκτούν καλύτερη εικόνα, αυξάνουν την εμπιστοσύνη πελατών και συνεργατών, και προσελκύουν ταλέντα που συχνά μένουν ανεκμετάλλευτα.
Η τεχνολογία μάς δίνει σήμερα τη δυνατότητα να επανεξετάσουμε τι σημαίνει “εργάζομαι στον τουρισμό”.
Ο παραδοσιακός τρόπος, όπου η εργασία συνδέεται αποκλειστικά με φυσική παρουσία στο ξενοδοχείο ή στο γραφείο, δεν είναι πλέον ο μόνος δρόμος.
Οι επιχειρήσεις φιλοξενίας μπορούν να προσφέρουν την κατ’ οίκον εργασία, ή αλλιώς τηλεργασία, η οποία μπορεί να αποτελέσει γέφυρα ισότητας για άτομα με κινητικές δυσκολίες ή άλλες μορφές αναπηρίας, που καθιστούν δύσκολη τη μετακίνηση ή την καθημερινή φυσική παρουσία».
Ποιες θέσεις υπάρχουν
Στον τουριστικό κλάδο υπάρχουν αρκετές θέσεις εργασίας, που μπορούν να υποστηριχθούν εξ αποστάσεως και που μπορούν να εκτελούνται αποτελεσματικά από το σπίτι:
- Τμήμα κρατήσεων και online εξυπηρέτηση πελατών (μέσω email ή chat).
- Τμήμα πωλήσεων online μέσω διαδικτύου
- Διαχείριση social media και προώθηση περιεχομένου.
- Μεταφράσεις, γραφιστικές υπηρεσίες, ανάλυση δεδομένων επισκεπτών.
- Εκπαίδευση προσωπικού μέσω ψηφιακών πλατφορμών.
Με την κατάλληλη υποστήριξη, εκπαίδευση και τεχνικό εξοπλισμό, αυτά τα καθήκοντα μπορούν να γίνουν πλήρως προσβάσιμα σε άτομα με αναπηρίες, προσφέροντας ανεξαρτησία, αυτοεκτίμηση και σταθερότητα.
Τα οφέλη για τον εργαζόμενο και την επιχείρηση
Η κατ’ οίκον εργασία προσφέρει αμοιβαία οφέλη για τον εργαζόμενο και την επιχείρηση:
- Για τον εργαζόμενο, εξοικονομεί χρόνο και ενέργεια, μειώνει το άγχος μετακίνησης και επιτρέπει καλύτερη διαχείριση της καθημερινότητας.
- Για την επιχείρηση, αυξάνει την παραγωγικότητα και εμπλουτίζει το ανθρώπινο δυναμικό με ικανότητες, που αλλιώς θα έμεναν εκτός αγοράς.
Η τηλεργασία δεν είναι απλώς εναλλακτική λύση, είναι εργαλείο ένταξης και ταυτόχρονα εργαλείο ανάπτυξης.
3 βασικές προϋποθέσεις
Για να είναι αποτελεσματική η κατ’ οίκον εργασία, χρειάζονται τρεις βασικές προϋποθέσεις:
- Τεχνική υποδομή (υπολογιστής, σύνδεση, προσβάσιμες πλατφόρμες, κ.λπ.).
- Εκπαίδευση στη χρήση ψηφιακών εργαλείων.
- Εμπιστοσύνη και αξιολόγηση με βάση τα αποτελέσματα και όχι την παρουσία.
Έτσι, το άτομο με αναπηρία μπορεί να συμμετέχει ισότιμα στην τουριστική επιχείρηση, να αισθάνεται μέλος της ομάδας και να προσφέρει πραγματική αξία.
Μπορεί να δημιουργηθεί μια ειδική διαδικτυακή πλατφόρμα, που θα λειτουργεί ως γέφυρα μεταξύ ξενοδοχείων και ατόμων ΑμεΑ, που αναζητούν εργασία στον τουριστικό κλάδο.
Όπως επεσήμανε, για να λειτουργήσει αποτελεσματικά, χρειάζεται θεσμική και τεχνική υποστήριξη.
Κίνητρα για τις επιχειρήσεις
- Επιδοτήσεις μισθολογικού κόστους για πρόσληψη ΑμεΑ, μέσω προγραμμάτων ΔΥΠΑ.
- Φορολογικά κίνητρα για επιχειρήσεις, που εντάσσουν άτομα ΑμεΑ στο προσωπικό τους.
- Πιστοποίηση για ξενοδοχεία, που προάγουν την κοινωνική ένταξη.
Είναι ένα νέο μοντέλο φιλοξενίας
«Η ένταξη των ΑμεΑ μέσω τηλεργασίας, τόνισε ο κ. Πελεκανάκης, είναι ένα νέο μοντέλο φιλοξενίας, είναι το επόμενο βήμα για έναν τουρισμό χωρίς αποκλεισμούς.
Φανταστείτε ένα ξενοδοχείο, όπου τις κρατήσεις διαχειρίζονται από το σπίτι άτομα με κινητικά προβλήματα, τα social media τα επιμελείται ένας άνθρωπος με οπτική αναπηρία, που χρησιμοποιεί ειδικό λογισμικό, και η εκπαίδευση του προσωπικού γίνεται από έναν εκπαιδευτή με βαρηκοΐα, μέσω πλατφόρμας με υπότιτλους.
Αυτό δεν είναι ουτοπία, είναι η νέα πραγματικότητα, που ήδη εφαρμόζεται σε καινοτόμες τουριστικές επιχειρήσεις παγκοσμίως. Η συμπερίληψη των ΑμεΑ στον τουρισμό δεν σταματά στις ράμπες και στα δωμάτια με προσβασιμότητα. Επεκτείνεται και μέσα στους υπολογιστές, στις οθόνες, στα σπίτια και στα δίκτυα που ενώνουν τους ανθρώπους», κατέληξε ο ομιλητής.
