Πώς να απαντήσετε στην αγένεια – Οι 7 φράσεις που βάζουν τον άλλο στη θέση του

Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, διαπιστώνουμε ότι οι αγενείς άνθρωποι είναι παντού γύρω μας. Τους συναντάμε στη δουλειά, στον δρόμο, σε καταστήματα και εστιατόρια, σε αεροπλάνα και στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Μας φωνάζουν κατάμουτρα. Μας κατηγορούν για πράγματα που αυτοί έχουν κάνει. Κάνουν την καθημερινότητα δυσάρεστη.

Υπάρχουν διάφορες τακτικές για να αντιμετωπίσει κανείς έναν αγενή άνθρωπο, σύμφωνα με την Kathy και τον Ross Petras, τα αδέρφια που έγραψαν το bestseller βιβλίο «You’re Saying It Wrong»: Να απαντήσει στην αγένεια, να ορίσει σαφή όρια για το τι ανέχεται και τι όχι, να μετατοπίσει τη συζήτηση από τον αρνητισμό αλλά και να διατηρήσει την ηρεμία και την ψυχραιμία του.

Οι δύο ειδικοί προτείνουν μερικές φράσεις που βάζουν τους αγενείς ανθρώπους στη θέση τους.

1. «Φαίνεσαι αναστατωμένος. Κάτι δεν πάει καλά;»

Πρόκειται για μία κλασική τακτική, όπου εστιάζετε τη συζήτηση στο άλλο άτομο, όχι σε εσάς.

Μερικές φορές οι άνθρωποι χρειάζονται απλώς μια μικρή υπενθύμιση ότι στην πραγματικότητα ξεσπούν για κάτι εντελώς διαφορετικό από το θέμα που τους απασχολεί. Και συχνά, όταν έχουν την ευκαιρία να το σκεφτούν ή να το συζητήσουν, αυτό αλλάζει ολόκληρη την κατάσταση.

Παρόμοιες φράσεις:

«Περνάς κάτι αυτή τη στιγμή που σε επηρεάζει έτσι;»

«Έχεις κάποιο πρόβλημα; Θέλεις να μιλήσεις γι’ αυτό;»

«Έχω κάνει κάτι που σε αναστάτωσε;»

2. «Με εκπλήσσει που νιώθεις άνετα να λες τέτοια πράγματα».

Χρησιμοποιώντας αυτή τη φράση, ξεκαθαρίζετε στον ομιλητή σας ότι αυτό που λέει είναι απαράδεκτο και ότι ίσως πρέπει να επανεκτιμήσει τα λόγια του.

Ερευνητικές μελέτες ανακάλυψαν ότι το να υπενθυμίζεις σε κάποιον ότι είναι αγενής μπορεί να τον κάνει να συνειδητοποιήσει ότι πρέπει να διορθώσει τη συμπεριφορά του.

Παρόμοιες φράσεις:

«Ακούς τον εαυτό σου εδώ;»

«Συνειδητοποιείς τι λες και πώς το λες;»

«Καταλαβαίνεις ότι φαίνεσαι σκληρός και απότομος;»

3. «Μπορείς να το επαναλάβεις αυτό;»

Είναι παρόμοια με την προηγούμενη φράση, αλλά σε αυτή την περίπτωση δεν το λέτε ευθέως — υπονοείτε ότι δεν σας αρέσει αυτό που μόλις ακούσατε.

Φράσεις σαν κι αυτή σταματούν τη συζήτηση αμέσως και αναγκάζουν τον συνομιλητή να ξανασκεφτεί τι λέει.

Παρόμοιες φράσεις:

«Γιατί χρησιμοποιείς αυτές τις λέξεις (ή αυτόν τον τόνο) μαζί μου;»

«Ο τρόπος που μιλάς (ή αυτό που λες) δεν είναι πολύ χρήσιμος.»

«Μπορείς να χαμηλώσεις τη φωνή σου (ή να αλλάξεις τη στάση σου);»

4. «Πώς μπορούμε να επικεντρωθούμε στο να κάνουμε αυτό να λειτουργήσει καλά και για τους δύο μας;»

Με αυτό τον τρόπο, ορίζετε τα όριά σας. Δίνετε ήρεμα στον συνομιλητή σας να καταλάβει ότι αρνείστε να συνεχίσετε την τρέχουσα κατάσταση και ανακατευθύνετε την αρνητική ενέργεια σε μια θετική πορεία.

Παρόμοιες φράσεις:

«Μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε αυτό πιο παραγωγικά;»

«Ας σταματήσουμε την αρνητικότητα και ας επικεντρωθούμε στην εύρεση μιας λύσης»

«Γιατί να μην συνεχίσουμε όταν μπορούμε να σεβόμαστε ο ένας τον άλλον;»

5. «Καταλαβαίνω το επιχείρημά σου».

Λέγοντας ότι καταλαβαίνετε τι λέει κάποιος παρά τον τρόπο με τον οποίο το λέει, η κατάσταση εκτονώνεται.

Συχνά μια μεγάλη αιτία αγένειας, ειδικά στον χώρο εργασίας, είναι ο φόβος ότι δεν θα σε προσέξουν ή δεν θα σου δώσουν προσοχή. Το απλό «Καταλαβαίνω το επιχείρημά σου» ξεπερνά αυτό το εμπόδιο.

Παρόμοιες φράσεις:

«Χαίρομαι που μοιράζεσαι την οπτική σου μαζί μου»

«Αυτός είναι σίγουρα ένας τρόπος να το δεις»

«Σε καταλαβαίνω»

6. «Μπορώ να καταλάβω ότι είσαι αναστατωμένος για κάτι. Θα μπορούσες να μου εξηγήσεις το ζήτημα πιο ήρεμα;»

Προσκαλείτε το άτομο να συνεχίσει να μιλάει, αλλά (και αυτό είναι σημαντικό) τονίζετε ότι η συζήτηση δεν μπορεί να συνεχιστεί όπως ξεκίνησε. Είναι ταυτόχρονα καθορισμός ορίων και εκτόνωση.

Παρόμοιες φράσεις:

«Ας αλλάξουμε λίγο τον τόνο, ώστε να μπορέσω να επικεντρωθώ πραγματικά σε αυτό που λες, όχι στο πώς το λες»

«Ξέρω ότι είσαι αναστατωμένος, αλλά μπορούμε να το ξεπεράσουμε αυτό αν χαμηλώσεις λίγο τον τόνο»

«Είναι σαφές ότι αυτό είναι σημαντικό για εσένα, αλλά ας κάνουμε ένα βήμα πίσω και ας το πάρουμε αργά»

7. «Σε παρακαλώ σταμάτα».

Αυτό το πολύ απλό αίτημα μπορεί να σταματήσει την αγενή συμπεριφορά ή συζήτηση εν τη γενέσει της. Το κλειδί, όμως, είναι να το πείτε ήσυχα και ευγενικά. Το να απαντάτε στην αγένεια με την αγένεια μόνο κλιμακώνει τα πράγματα.

Παρόμοιες φράσεις:

«Μην το λες (ή μην το κάνεις) αυτό, σε παρακαλώ»

«Θα μπορούσες να ηρεμήσεις;»

«Σε παρακαλώ δώσε μου μια ευκαιρία να μιλήσω»

Αν όλα τα άλλα αποτύχουν, μην πείτε τίποτα ή φύγετε. Όπως γράφουν οι Kathy και Ross Petras στο CNBC, το να μην πείτε τίποτα απολύτως και απλώς να κοιτάτε το άλλο άτομο σιωπηλά, μπορεί μερικές φορές να είναι η πιο αποτελεσματική μέθοδος για να σταματήσετε την επιθετικότητα ή την αγένεια. Είναι δύσκολο για κάποιον να οξύνει την κατάσταση όταν δεν υπάρχει κάποια αντίδραση από την άλλη πλευρά.

Αν νιώθετε τον θυμό σας να αυξάνεται και είστε έτοιμοι να εκραγείτε, είναι καλύτερο να απομακρυνθείτε. Με αυτόν τον τρόπο, αντί να κλιμακώσετε την κατάσταση, δίνετε στον εαυτό σας – και πιθανώς στο άλλο άτομο – τον χρόνο και τον χώρο να ηρεμήσει.

Πηγή: moneyreview.gr