ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Με καπέλο που ξεπερνά και το 60% συγκριτικά με άλλες χώρες της Ευρώπης αγοράζουν βασικά προϊόντα οι Έλληνες καταναλωτές με μισθούς και αγοραστική δύναμη υποπολλαπλάσια.

Ενώ η αύξηση του ονομαστικού μισθού στη χώρας μας υπολείπεται σημαντικά από την αύξηση των τιμών, οι οποίες φαίνεται να ανεβαίνουν εκ νέου,οι γονείς πληρώνουν ακριβότερα το γάλα πρώτης βρεφικής ηλικίας από 13,4% έως 43,2 % σε σχέση με γονείς στην Αγγλία, τη Γαλλία αλλά και την γειτονική Κύπρο.

Επίσης όπως φαίνεται τα «καρτελάκια» των μειώσεων μπήκαν σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων που τον Οκτώβριο ανατιμήθηκαν για να μειωθεί η τιμή σε κάποιους κωδικούς τον Νοέμβριο.

Καθώς η ακρίβεια επιμένει, ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας προαναγγέλει τη νέα νομοθετική παρέμβαση Every day low price ώστε, όπως είπε, οι προσφορές στο ράφι να «μη χάνουν τον νόημα τους».

Ήδη στο μέτρο της «μόνιμης μείωσης τιμής» -κι ενώ οι εταιρείες έχουν ακόμα χρονικό περιθώριο μέχρι το τέλος Νοεμβρίου για καταθέσουν την έγγραφη δέσμευση – συμμετέχουν 740 προϊόντα από 63 εταιρείες σε 50 διαφορετικές κατηγορίες προϊόντων, όπως επεσήμανε ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, μιλώντας την Κυριακή στον ΣΚΑΪ. Επανέλαβε πως ο νέος στόχος που έχει τεθεί είναι, τα προϊόντα τα οποία θα έχουν μείωση τιμής κατά τουλάχιστον 5%, για διάστημα τουλάχιστον 6 μηνών, να φτάσουν τα 1.000.

Πρέπει να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη του καταναλωτή προς την τιμή που βλέπει στο ράφι και γι΄ αυτό συζητάμε με τις εταιρείες» σημείωσε ο υπουργός Ανάπτυξης. Στο πλαίσιο αυτό, σχεδιάζεται από πλευράς υπουργείου μία νομοθετική ρύθμιση με στόχο, όπως είπε ο κ. Σκρέκας «να πετύχουμε μόνιμα χαμηλές τιμές στο ράφι, αυτό που λέμε ”κάθε μέρα χαμηλή τιμή”, το λεγόμενο “every day low price” στο εξωτερικό».

Ο κ. Σκρέκας εξήγησε, ότι δεν θέλουμε, ο καταναλωτής να βλέπει στο ράφι ένα προϊόν με προσφορά 1+1 δώρο και να πρέπει να αγοράσει δύο ενώ χρειάζεται μόνο το ένα και στη συνέχεια, τις επόμενες μέρες, το προϊόν να έχει τη διπλάσια τιμή. «Θέλουμε από τις εταιρείες να προχωρήσουν σε μόνιμη μείωση τιμής και όταν θέλουν να κάνουν μία προσφορά ή προωθητική ενέργεια, αυτή να πιάνει τόπο και να είναι πραγματική» τόνισε.

Ακρίβεια

Απορρυπαντικό πλυντηρίου ρούχων 37-45 μεζούρες πωλείται στην Ελλάδα 11,64 ευρώ, στην Ισπανία 11,41 ευρώ, στην Πορτογαλία 7,24 ευρώ και στη Γαλλία 10,52 ευρώ. Αλεύρι συσκευασίας 1 κιλού πωλείται στην Ελλάδα 1,87 ευρώ και στη Γαλλία 1,42 ευρώ, ενώ το απορρυπαντικό πιάτων 450-550 ml πωλείται στην Ελλάδα 2,48 ευρώ και στη Γαλλία 1,97 ευρώ.

Πρωταθλητής της ακρίβειας είναι το ελαιόλαδο που ανατιμήθηκε 14,1% σε ένα μήνα από Σεπτέμβριο σε Οκτώβριο και 37,7% από τον Δεκέμβριο του 2022. Πλέον πωλείται σε συσκευασίες μισού λίτρου προς 6 ευρώ για να μπορούν να το αγοράζουν οι καταναλωτές.

«Δεν μπορεί το ελαιόλαδο στο ράφι να κοστίζει 17 και 15 ευρώ όταν από τον παραγωγό φεύγει με 7 ή 8 ευρώ», λέει ο πρόεδρος Παναιγιαλείας Ένωσης Συνεταιρισμών, Θανάσης Σωτηρόπουλος. Και συνεχίζει: «Και βέβαια αισχροκερδούν. Το πιο σημαντικό είναι ότι δεν υπάρχει λάδι και ο κόσμος είναι σε απόγνωση. Πιστεύω ότι η τιμή του θα είναι στα 9 ευρώ το λίτρο και πάνω από τα 9 ευρώ».

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Eurostat οι Έλληνες είχαν το 2022 το πέμπτο χαμηλότερο διαθέσιμο εισόδημα σε μονάδες αγοραστικής δύναμης στην Ευρώπη.

Οι τιμές σε 50 προϊόντα έχουν αυξηθεί κατά 31% μέσα σε έναν χρόνο (σύγκριση 1η.11.2022 με 30.10.2023).

Η μεγαλύτερη αύξηση κόστους σε αυτά τα 37 αγαθά καταγράφηκε σε κωδικό που αφορά τυρί κρέμα το οποίο από 2,22 ευρώ τα 200 γραμ. την 1η.11.2022 έφτασε να πωλείται σχεδόν ένα χρόνο μετά (30.10.2023) 2,90 ευρώ. Σημαντική αύξηση παρατηρήθηκε και στην περίπτωση μαρμελάδας (φράουλα 370 γραμ.), της οποίας η τιμή ξεκίνησε από 3,40 ευρώ πέρυσι, για να φτάσει φέτος στα 4,44 ευρώ (+30,59%).

Στα προϊόντα για τα οποία καταγράφονται σημαντικές αυξήσεις -διαμορφώθηκαν σε διψήφιο ποσοστό- συμπεριλαμβάνονται, ακόμη, τα εξής: κύβος λαχανικών 12 τεμ. (+30%), αναψυκτικό 1 λίτρο (+26,17%), κέτσαπ, 330 γραμ. (+24,44%), πατατάκια 150 γραμ. (+23,81%), μουστάρδα απαλή 250 γραμ. (+23,44%), κρεμοσάπουνο750 γραμ. (+22%), κρουασάν 80 γραμ. (+21,59%), αποσμητικό 50ml (+20,20%), σάλτσα τομάτας ψιλοκομμένη, 400 γραμ. (+19,4%), ξυραφάκια 10 τεμάχια (+18,42%), χυμός φρούτων (+18,23%), νερό 50 ml (+16,13%), αλάτι μαγειρικό 1 κιλό (+15,07%), μαγιονέζα 225 ml (+14,92%), σαλάμι συσκευασμένο 100 γραμ. (+13,54%), είδη ζαχαροπλαστικής – ανθος αραβοσίτου (+12,82%), μέλι 250 γραμ. (+12,05%) και τυροπιτάκια 1 κιλό (+10,88%).