Θεανώ Καρποδίνη στην “Π”: «Με την “Κατ’ Οίκον” αποστολή φαρμάκων αναβαθμίζουμε την ποιότητα ζωής του ασθενή»

Μια μεταρρύθμιση υπέρ των ασθενών και του Εθνικού Συστήματος Υγείας χαρακτηρίζει η διοικήτρια του ΕΟΠΥΥ, Θεανώ Καρποδίνη, την “Κατ’ Οίκον” αποστολή φαρμάκων υψηλού κόστους. Παράλληλα,  επισημαίνει ότι ο ΕΟΠΥΥ είναι πλέον ο πρώτος ασφαλιστικός οργανισμός στην Ευρώπη που προσφέρει αυτή την υπηρεσία δωρεάν σε όλους τους δικαιούχους της. Χαρακτηρίζει δε εντυπωσιακή την ανταπόκριση του κόσμου και τονίζει ότι τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ θα συνεχίσουν να λειτουργούν κανονικά.

Η κουβέντα μας με την κυρία Καρποδίνη είχε ως εξής:

1. Ποια ήταν η ανάγκη που κινητοποίησε το Υπουργείο Υγείας στην κατεύθυνση δημιουργίας του νέου πλαισίου χορήγησης των φαρμάκων υψηλού κόστους; Πόσο απαιτητική ήταν η διαδικασία και ποιες ήταν οι κυριότερες προκλήσεις που αντιμετωπίσατε;

Η δημιουργία της νέας και πρώτης στην Ευρώπη υπηρεσίας για την «Κατ’ Οίκον» αποστολή φαρμάκων υψηλού κόστους υπαγορεύτηκε από τον σεβασμό και την αφοσίωσή μας στη διευκόλυνση της ζωής των ασθενών που ήδη δίνουν τον δικό τους δύσκολο καθημερινό αγώνα. Για πολλούς συμπολίτες μας, ειδικά εκείνους με χρόνια ή σοβαρά νοσήματα, η μετακίνηση προς τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ ήταν μια επιπλέον επιβάρυνση -πρακτική, φυσική, ψυχολογική και συχνά οικονομική.

Η διαδικασία που ακολουθήσαμε ήταν σύνθετη. Χρειάστηκε να καινοτομήσουμε, να σχεδιάσουμε ένα υψηλών προδιαγραφών σύστημα διανομής, με πιστοποιημένους συνεργάτες, αυστηρή ιχνηλασιμότητα, προστασία προσωπικών δεδομένων και εξειδικευμένες διαδικασίες ακόμα και για σκευάσματα ψυχρής αλυσίδας. Ήταν μια δέσμευσή μας που απαιτούσε διαλειτουργικότητα, τεχνική ωριμότητα και συνεργασία πολλών εμπλεκόμενων φορέων.

Ήταν και είναι μία μεταρρύθμιση υπέρ του ασθενούς, υπέρ του εθνικού συστήματος υγείας.
Σήμερα, είμαστε υπερήφανοι γιατί η Ελλάδα πρωτοπορεί καθώς ο ΕΟΠΥΥ είναι πλέον ο πρώτος ασφαλιστικός Οργανισμός στην Ευρώπη που προσφέρει αυτήν την υπηρεσία δωρεάν σε όλους τους δικαιούχους της.

2. Ποια είναι η ανταπόκριση των ασφαλισμένων/ασθενών στις πρώτες εφαρμογής της μεταρρύθμισης; Και ποια είναι τα βασικά βήματα και οι προϋποθέσεις για να ενταχθεί ένας δικαιούχος στο πρόγραμμα;

Η ανταπόκριση του κόσμου ήταν εντυπωσιακή και συγκινητική. Χιλιάδες ασθενείς έσπευσαν από τις πρώτες κιόλας ημέρες να ενεργοποιήσουν την υπηρεσία, να εγγραφούν στην πλατφόρμα του ΕΟΠΥΥ και να δηλώσουν την επιθυμία τους να παραλάβουν τα φάρμακά τους στον χώρο που τους εξυπηρετεί — στο σπίτι ή στο γραφείο τους.

Η διαδικασία είναι απλή και προσβάσιμη: Ο ασφαλισμένος συνδέεται με τους κωδικούς του στο gov.gr ή μέσω της ιστοσελίδας του ΕΟΠΥΥ (www.eopyy.gov.gr) και υποβάλει αίτηση
με τον αριθμό ψηφιακής συνταγής, τον ΑΜΚΑ και τον ΑΦΜ του. Εναλλακτικά, μπορεί να καλέσει το Call Center στον αριθμό 1 81 81, όπου οι συνεργάτες μας αναλαμβάνουν να ολοκληρώσουν τη διαδικασία τηλεφωνικά.

Η παράδοση πραγματοποιείται εντός 24 έως 48 ωρών ή έως 3 ημερών σε απομακρυσμένες περιοχές, χωρίς καμία απολύτως επιβάρυνση. Παράλληλα, ο ασθενής ενημερώνεται ψηφιακά για κάθε στάδιο της διαδικασίας ενώ μπορεί να επιλέξει να παραλάβει το φάρμακο ο ίδιος ή εξουσιοδοτημένο πρόσωπο.

Για όλους εμάς τους ανθρώπους του ΕΟΠΥΥ, αυτή η υπηρεσία ήταν ένα προσωπικό στοίχημα. Στόχος μας είναι να μη χρειάζεται κανείς να επιλέγει ανάμεσα στην υγεία του και στην καθημερινότητά του.

3. Σε σχέση με τη λειτουργία των φαρμακείων του ΕΟΠΥΥ, στη νέα αυτή περίοδο προβλέπεται κάποια αναδιοργάνωση; Ποια θα είναι η αποστολή τους πλέον;

Η αποστολή των φαρμακείων του ΕΟΠΥΥ παραμένει ενεργή και κρίσιμη. Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη ή πρόθεση να κλείσουν τα φαρμακεία του Οργανισμού. Αντιθέτως, διατηρούν τη λειτουργία τους, ώστε να εξυπηρετούν εκείνους τους πολίτες που επιλέγουν την παραδοσιακή οδό παραλαβής των σκευασμάτων.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν αντικαθιστά τις υφιστάμενες υπηρεσίες — τις εμπλουτίζει και τις καθιστά πιο ευέλικτες και προσβάσιμες. Στόχος μας είναι η συνύπαρξη όλων των καναλιών εξυπηρέτησης: τόσο των ψηφιακών όσο και των φυσικών. Γιατί για εμάς, κάθε ασθενής είναι διαφορετικός και χρειάζεται στήριξη με τρόπο που ταιριάζει στις ανάγκες του.
Με την «ΚΑΤ’ ΟΙΚΟΝ» αποστολή φαρμάκων ενισχύουμε τον ασθενή, ενδυναμώνουμε το εθνικό σύστημα υγείας.

4. Πρόσφατα ο ΕΟΠΥΥ με ανακοίνωσή του εφιστά την προσοχή για παραπλανητικά e-mails και τηλεφωνικές κλήσεις σε ασφαλισμένους. Τι πρέπει να προσέξουν;

Οφείλουμε να είμαστε ξεκάθαροι:
1. Η υπηρεσία «ΚΑΤ’ ΟΙΚΟΝ» αποστολής φαρμάκων υψηλού κόστους είναι απολύτως δωρεάν.
2. Ο ΕΟΠΥΥ δεν επικοινωνεί ποτέ με τους πολίτες για χρηματικές συναλλαγές, πληρωμές ή τραπεζικά στοιχεία.
3. Κάθε επίσημη ενημέρωση γίνεται μόνο μέσω της επίσημης πλατφόρμας του Οργανισμού.
Ο ΕΟΠΥΥ έχει ήδη ενεργοποιήσει τεχνικές και νομικές διαδικασίες για την αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων και την πλήρη προστασία των προσωπικών δεδομένων των ασφαλισμένων. Είμαστε σε επαγρύπνηση και καλούμε τους πολίτες να είναι προσεκτικοί και να ενημερώνουν άμεσα τις αρχές ή τον Οργανισμό για οποιαδήποτε ύποπτη επικοινωνία.