Αίσθηση προκάλεσε η αναφορά βουλευτών – μελών της εξεταστικής επιτροπής για τα Τέμπη, για τις ψευδείς απαντήσεις του διευθύνοντα συμβούλου της Hellenic Train, Μαουρίτσιο Καποτόρτο σχετικά με την ανυπαρξία συστημάτων ασφαλείας, αλλά και για τη σχετική τηλεοπτική διαφήμιση της εταιρείας, την οποία χαρακτήρισε ενδοεταιρική.
Με ομόφωνη απόφαση της Εξεταστικής Επιτροπής, η κατάθεσή του θα αποσταλεί σε εισαγγελέα – ανακριτή προκειμένου να διερευνηθεί το αδίκημα της ψευδορκίας.
Τα όσα ανέφερε ο κ. Καποτόρτο, για το δυστύχημα στα Τέμπη εξόργισαν τα μέλη της Εξεταστικής Επιτροπής, με τον Βασίλη Κόκκαλη από τον ΣΥΡΙΖΑ, που έθεσε πρώτος το θέμα, να προτείνει να διαβιβαστεί η κατάθεσή του στον εισαγγελέα εφετών.
«Ο μάρτυρας υπέπεσε σε σοβαρές αντιφάσεις για το σύστημα ηλεκτρονικού ελέγχου και για τη διαφήμιση της Hellenic Train που αφορούσε τελικά την Ιταλία» είπε χαρακτηριστικά ο Βασίλης Κόκκαλης, απευθυνόμενος στους δημοσιογράφους.
«Δεν αισθάνθηκε ούτε μια φορά την ανάγκη κατά τη διήμερη κατάθεσή του να ζητήσει μια συγγνώμη από τους συγγενείς των θυμάτων της τραγωδίας», ανέφερε από τη ΝΔ ο Λάζαρος Τσαβδαρίδης, συμφωνώντας με την πρόταση Κόκκαλη. «Ήρθε να ρίξει στάχτη στα μάτια και να αποδώσει το δυστύχημα μόνο στον σταθμάρχη και όχι στους μηχανοδηγούς και στην Hellenic Train που μας έφερε τα σαπάκια», είπε στη συνέχεια και χαρακτήρισε την κατάθεση Καποτόρτο «απολύτως εξοργιστική, προσβλητική και υποτιμητική τόσο για τα θύματα της τραγωδίας, όσο και για τα μέλη της Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής».
Με τη φράση «ουδέν σχόλιον» απάντησε στην απόφαση της Εξεταστικής Επιτροπής ο Μαουρίτσιο Καποτόρτο, ο οποίος έριξε το μπαλακι της ευθύνης στον ΟΣΕ, λέγοντας ότι «οι όποιοι εκτροχιασμοί τρένων έχουν σημειωθεί, οφείλονται σε ευθύνες του ιδιοκτήτη υποδομής, δηλαδή στον ΟΣΕ».
Στο ερώτημα πάντως του προέδρου της Επιτροπής Δημήτρη Μαρκόπουλου για το πόσοι μηχανοδηγοί έχουν υποστεί εγκεφαλικά ή καρδιακά επεισόδια, απάντησε ότι δεν γνωρίζει αν υπάρχουν στατιστικά στοιχεία, ενώ στο ερώτημα αν θα έστελνε τα παιδιά του να ταξιδέψουν με τρένο απάντησε «ασφαλώς».
Προφυλλίδης: Χαρακτηριστικά σιδηροδρόμων της δεκαετίας του ‘60 ο ΟΣΕ το βράδυ της τραγωδίας
Την ίδια ώρα, συνταρακτικά είναι όσα κατέθεσε στην Επιτροπή ο κ. Προφυλλίδης.
Σύμφωνα με τον καθηγητή Βασίλη Προφυλλίδη, που μετείχε στην ειδική επιτροπή εμπειρογνωμόνων που συστάθηκε από τον τότε υπουργό Επικρατείας Γιώργο Γεραπετρίτη, χαρακτηριστικά σιδηροδρόμων της δεκαετίας του ’60 παρουσίαζε το μοιραίο βράδυ της 28 Φεβρουαρίου που συνέβη η τραγωδία των Τεμπών ο σιδηρόδρομος.
Απαντώντας σε ερωτήσεις των βουλευτών-μελών της Εξεταστικής Επιτροπής ο κ. Προφυλλίδης ανέφερε ότι την ημέρα του δυστυχήματος δεν λειτουργούσε η φωτεινή σηματοδότηση, η τηλεδιοίκηση, το σύστημα GSMR, ούτε και το σύστημα αυτόματης προστασίας συρμών (ETCS).
«Εκείνη την ημέρα της τραγωδίας, ο σιδηρόδρομος ο δικός μας είχε χαρακτηριστικά σιδηροδρόμων της δεκαετίας του ‘60, να μην πω και του ‘50», ανέφερε επί λέξει.
Σε άλλο σημείο της κατάθεσής του ανέφερε πως δεν ισχύει η εντύπωση ότι με την τηλεδιοίκηση θα λύναμε όλα τα προβλήματα, καθώς, όπως είπε, εάν ήταν έτσι, η Ε.Ε. δεν θα είχε επιβάλει το σύστημα ETCS, που είναι ένα σύστημα αυτόματης προστασίας των συρμών.