Στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο έχει παραπεμφθεί η Ελλάδα για το δίκτυο των σιδηροδρόμων
Στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο έχει παραπεμφθεί η Ελλάδα για το δίκτυο των σιδηροδρόμων

Από τις 15 Φεβρουαρίου είχε παραπεμφθεί η Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για το θέμα των σιδηροδρομικών δικτύων επί ελληνικού εδάφους.

Η παραπομπή της Ελλάδας στο Δικαστήριο από την Κομισιόν είχε ανακοινωθεί επίσημα στα μέσα του προηγούμενου μήνα, αφού είχαν προηγηθεί οι διαδικασίες ειδοποίησης, δηλαδή Προειδοποιητική Επιστολή τον Δεκέμβριο του 2020 και Αιτιολογημένη Γνώμη τον Δεκέμβριο του 2021. Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, η Ελλάδα «δεν εκπλήρωσε τις υποχρεώσεις» που απορρέουν από την οδηγία 34 του έτους 2012 «για τη δημιουργία ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου».

Βάσει εκείνης της οδηγίας, έπρεπε να υπογραφεί σύμβαση με τον διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής, δηλαδή τον ΟΣΕ, έως τον Ιούνιο του 2015.

Η σύμβαση αυτή χαρακτηρίζεται «ιδιαίτερα σημαντική για τη διαφάνεια των έργων» στο σιδηροδρομικό δίκτυο, καθώς μέσω αυτής καθορίζονται τα κονδύλια που διατίθενται στον ΟΣΕ για να επιτυγχάνει συγκεκριμένους στόχους ποιότητας.

Στην κατεύθυνση υπογραφής αυτής της σύμβασης ψηφίστηκε το 2016 ο νόμος 4408, αλλά έκτοτε δεν υπήρξε πρόοδος και το κράτος συνέχισε να επιδοτεί τον ΟΣΕ χωρίς να υπάρχει συμφωνία που να περιγράφει συγκεκριμένους στόχους και κίνητρα.

Η επιδότηση ήταν ανέκαθεν ισχνή σε σχέση με τις ανάγκες της σταθερής συντήρησης ενός δικτύου απαρχαιωμένου σε πολλά του τμήματα αλλά και των έργων ανάταξης και αναβάθμισης. Αναφέρεται ότι γενικά τα προβλήματα του δικτύου είναι εκείνα που οδηγούν τον σιδηρόδρομο σε συνεχή απαξίωση καθώς οδηγούν σε καθυστερήσεις και ματαιώσεις δρομολογίων.

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη είχε ανακοινώσει, πάντως, από τις 9 Φεβρουαρίου, ότι αρχίζουν διαγωνισμοί Σύμπραξης Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα, για την ανάταξη και συντήρηση του σιδηροδρόμου στη Βόρεια Ελλάδα με παρεμβάσεις σε μήκος 481,8 χιλιομέτρων και ανακαίνιση κτηρίων σε 20 σταθμούς. Το συνολικό κόστος του έργου, που θα αναλάβουν ιδιώτες, είναι 300 εκατομμύρια, εκ των οποίων 220 εκατομμύρια δημόσιοι πόροι και 80 από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Το υπουργείο Υποδομών τότε μάλιστα είχε απαντήσει πως δεν τίθεται κανένας λόγος ανησυχίας, αφού είχε ετοιμαστεί η σχετική σύμβαση που τελεί μάλιστα υπό την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου και θα είναι έτοιμη πριν φτάσει η υπόθεση στο Δικαστήριο. Το υπουργείο είχε χαρακτηρίσει μάλιστα την εκκρεμότητα «τυπικό θέμα» και είχε υποβαθμίσει εντελώς την παραπομπή.