ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΝΑΡΙΑ Δύσκολος γρίφος τα σχολεία

«Φουντώνει» η συζήτηση για τα σχολεία και το άνοιγμά τους που κινδυνεύει να πάρει παράταση λόγω της ραγδαίας αύξησης των κρουσμάτων κοροναϊού που έχει επιφέρει η παραλλαγή “Όμικρον”.

Η αλλαγή στα υγειονομικά πρωτόκολλα είναι κάτι που θεωρείται σχεδόν δεδομένο ότι θα υπάρξει, σύμφωνα με τις δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών και ειδικών που είτε το προαναγγέλλουν είτε το ζητούν.

Πότε θα συζητηθεί το θέμα στην Επιτροπή

Στο συγκεκριμένο θέμα, που «καίει» μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς, αναφέρθηκε χθες ο υπουργός Υγείας, Θάνος Πλεύρης. Όπως ενημέρωσε ο ίδιος μέσα στην εβδομάδα, αύριο, Τρίτη ή την Τετάρτη, θα συνεδριάσει η Επιτροπή των ειδικών για να εισηγηθεί για το άνοιγμα των σχολείων.

Ο υπουργός Υγείας σημείωσε ότι το βασικό σενάριο, η βούληση και η αρχική θέση είναι τα σχολεία να ανοίξουν στις 10 Ιανουαρίου, αλλά με πιθανή επικαιροποίηση του υγειονομικού πρωτοκόλλου.

Ποιο μέτρο εξετάζεται

Ο Θάνος Πλεύρης τόνισε ότι ένα από τα μέτρα που εξετάζονται για τα σχολεία είναι να γίνονται περισσότεροι διαγνωστικοί έλεγχοι. Συγκεκριμένα είπε: «Το πρωτόκολλο που τηρήθηκε, είχε πολύ θετικά αποτελέσματα, από εκεί και πέρα θα δούμε την πορεία των κρουσμάτων, αλλά και τη συζήτηση που θα γίνει στους ειδικούς, και θα γίνει ενδεχομένως και επικαιροποίηση του πρωτοκόλλου, κυρίως περισσότερα τεστ. Περιμένουμε την τοποθέτηση των ειδικών.

Θεωρούμε ότι τα σχολεία λειτούργησαν πολύ καλά το τετράμηνο που πέρασε. Στο τέλος του πρώτου δεκαπενθημέρου θα γίνει επαναξιολόγηση των μέτρων συνολικά, θα δούμε την επιδημιολογική κατάσταση της χώρας τότε».

Τι λέει το Υπουργείο Παιδείας

Το άνοιγμα των σχολείων στις 10 Ιανουαρίου είναι ο στόχος της κυβέρνησης παρά τη ραγδαία αύξηση κρουσμάτων στην Ελλάδα, είχε τονίσει σε δηλώσεις της και η υφυπουργός Παιδείας, Ζέττα Μακρή.

Η υφυπουργός είχε επισημάνει ότι η κυβέρνηση αναμένει τις προτάσεις των ειδικών, αφήνοντας και η ίδια ανοιχτό το ενδεχόμενο να υπάρχει αλλαγή στα υγειονομικά πρωτόκολλα, κάτι που έχει διαφανεί από δηλώσεις επιστημόνων όλες τις προηγούμενες μέρες.

Η κ. Μακρή, συγκεκριμένα, είχε επισημάνει ότι ο προγραμματισμός και η διάθεση της κυβέρνησης είναι τα σχολεία να ανοίξουν στις 10 Ιανουάριου, αλλά πρόσθεσε ότι έχουμε δέκα ήμερες (σ.σ. πλέον οκτώ) μπροστά μας για να αξιολογηθούν τα δεδομένα.

Η κ. Μακρή είχε αναφέρει ότι τα πρωτόκολλα που είχαμε μέχρι τώρα απέδωσαν. Η υφυπουργός είχε ενημερώσει ότι από τον Σεπτέμβριο μέχρι τον Δεκέμβριο του 2021, έκλεισαν 200 τμήματα στα περίπου 81.000. Η υφυπουργός τόνισε ότι ενδεχομένως η έναρξη των σχολείων θα μπορούσε να γίνει με ένα rapid test.

Ανησυχούν οι ειδικοί

Στο ζήτημα του ανοίγματος των σχολείων μετά τις γιορτές έχουν αναφερθεί μια σειρά επιστήμονες με πολλούς από αυτούς να ανησυχούν λόγω της έξαρσης των κρουσμάτων κοροναϊού που έχει επιφέρει η νέα παραλλαγή του ιού.

Ο Νίκος Καπραβέλος, διευθυντής στη Β’ ΜΕΘ του Νοσοκομείου Παπανικολάου, αφού επισήμανε ότι ο ίδιος είναι υπέρ του υποχρεωτικού εμβολιασμού, εμφανίστηκε υπέρ της παράτασης του ανοίγματος των σχολείων, μέχρι «να δούμε πώς θα μεταφραστεί αυτή η πίεση των κρουσμάτων» σε νοσηρότητα και νοσηλείες, όπως είπε.

Αναφορικά με την περίπτωση της 16χρονης μαθήτριας που διασωληνώθηκε, ο κ. Καπραβέλος σημείωσε ότι «ανταποκρίνεται στη θεραπεία», αλλά «ο δρόμος είναι μακρύς».

Επίσης, υπενθυμίζεται ότι ο καθηγητής Πνευμονολογίας, Νίκος Τζανάκης ζήτησε παράταση μιας εβδομάδας στις διακοπές των μαθητών. «Ένα περίπου στα επτά παιδιά αυτή τη στιγμή από 0 έως 20 ετών είναι ενεργό κρούσμα. Κάθε οικογένεια έχει ένα τουλάχιστον κρούσμα ενεργό…. Είναι τόσο επιθετική και τόσο εκθετική αυτή (σ.σ. η Όμικρον)… Προτιμούμε τους γονείς να είναι στο σπίτι με τα παιδιά τους υγιή; Ή να είναι στο σπίτι και να απέχουν από τη δουλειά τους με τα παιδιά τους άρρωστα;» διερωτήθηκε την Πρωτοχρονιά ο καθηγητής.

Για τα τεστ είπε: «Τα rapid test γίνονται και θα γίνονται, αυτή τη στιγμή όμως δε θα καταστείλουν αυτή την έξαρση γιατί είναι πολύ μεγάλη έξαρση. Αν βλέπουμε ότι σταθεροποιούμαστε ή πέφτουμε σε κρούσματα, κάτι που δεν το βλέπουμε εμείς πριν τις 15 με 20 Ιανουαρίου, τότε προχωράμε σε περαιτέρω μέτρα ή τα ανοίγουμε. Δεν κοστίζει οικονομικά και κοινωνικά η παράταση μιας εβδομάδας» υπογράμμισε ο κ. Τζανάκης.

Ο καθηγητής Μικροβιολογίας Αλκιβιάδης Βατόπουλος  τόνισε ότι το θέμα θα συζητηθεί στην Επιτροπή για να γίνει η εισήγηση στην κυβέρνηση.

«Τα σχολεία είναι ένας ελεγχόμενος χώρος ο κόσμος πρέπει να δει αν και πόσες συρροές είχαμε στα σχολεία, δηλαδή κρούσματα μέσα στο σχολείο.

Το πότε κλείνει το σχολείο εξαρτάται από το ρυθμό αύξησης των κρουσμάτων, το οποίο ίσως αλλάξει, γιατί τώρα με την Όμικρον θα έχουμε ενδεχομένως πολύ περισσότερα κρούσματα πολύ πιο γρήγορα. Θα συζητηθούν τα θέματα», σχολίασε.

Η πρόεδρος της ΕΙΝΑΠ, Ματίνα Παγώνη για τα σχολεία εξέφρασε την άποψη ότι με τη χρήση των self test και την τήρηση των μέτρων φαίνεται ότι δεν θα υπάρξει πρόβλημα και θα πρέπει να περιμένουμε τη συνεδρίαση της Επιτροπής των ειδικών, ενώ σε άλλες χώρες δεν έχουν ληφθεί επιπλέον μέτρα, αλλά θα πρέπει να συζητηθεί εκ νέου, πότε θα κλείνει ένα τμήμα αν εμφανιστούν κρούσματα στο δυναμικό του.

 

Τι θα γίνει στα Πανεπιστήμια

Αποκλειστικά με τη φυσική παρουσία φοιτητών και διδασκόντων ξεκινούν, όπως όλα δείχνουν,  τη Δευτέρα 10 Ιανουαρίου, τα μαθήματα στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.

Η κυβέρνηση φέρεται να αποκλείει την υιοθέτηση εισηγήσεων που δέχεται από ανώτατα  όργανα των Πανεπιστημίων  για υβριδικό σύστημα διδασκαλίας.

Οι οριστικές αποφάσεις θα ληφθούν μέσα στην εβδομάδα.

Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας για τα μαθήματα που έχουν γίνει μέχρι σήμερα στα ΑΕΙ, το έχει ξεκαθαρίσει, εγγράφως,  προς τους πρυτάνεις ότι η τυχόν διδασκαλία προπτυχιακών μαθημάτων με τη χρήση μεθόδων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, είτε αποκλειστικά είτε συμπληρωματικά, είναι μη νόμιμη και σε καμία περίπτωση δεν δύναται να προσμετρηθεί στον ελάχιστο αριθμό των δεκατριών εβδομάδων για τη διδασκαλία ενός μαθήματος, όπως προβλέπεται στο άρθρο 33, παρ. 5 του ν. 4009/2011.

Μάλιστα  με το ίδιο έγγραφο η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας επισήμανε στους πρυτάνεις:

Λήψη των αναγκαίων μέτρων: Τα ανά περίπτωση αρμόδια συλλογικά και μονομελή όργανα διοίκησης κάθε Ιδρύματος, καθώς και τα συλλογικά και μονομελή όργανα των επιμέρους ακαδημαϊκών μονάδων του Ιδρύματος (Σχολών/ Τμημάτων) έχουν υπηρεσιακό καθήκον όπως ασκούν τις αρμοδιότητες τους για την παρακολούθηση της εφαρμογής της κείμενης νομοθεσίας και τη λήψη των αναγκαίων μέτρων, όπου διαπιστώνεται παρέκκλιση από την κείμενη νομοθεσία.

Αποκλειστικά δια ζώσης: Η κάθε είδους εκπαιδευτική διαδικασία που συνίσταται στη διδασκαλία μαθημάτων, στη διεξαγωγή εργαστηρίων και κλινικών ασκήσεων και στη διενέργεια κάθε άλλου είδους παρεχόμενου διδακτικού έργου, στο πλαίσιο προγραμμάτων σπουδών α ́και β ́ κύκλου των Α.Ε.Ι., διεξάγεται αποκλειστικά δια ζώσης,

σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 2 της υπ’ αριθμ. 119847/ΓΔ6/23.9.2021 Κοινής Υπουργικής Απόφασης, του ν. 4009/2011 (Α ́195), του ν. 4485/2017 (Α ́114), του Εσωτερικού Κανονισμού κάθε Α.Ε.Ι. και του εγκεκριμένου Κανονισμού κάθε προγράμματος σπουδών, εφόσον υφίστανται.

Λόγω νόσησης του διδακτικού προσωπικού: Σε καμία περίπτωση, η παροχή του διδακτικού έργου δεν δύναται να διεξαχθεί με μεθόδους εξ αποστάσεως εκπαίδευσης λόγω νόσησης του διδακτικού προσωπικού.