Η τραγωδία στα Τέμπη

Η πολύνεκρη τραγωδία των Τεμπών απασχολεί εκτενώς κορυφαία ειδησεογραφικά δίκτυα. Οι  New York Times, σε ένα αποκαλυπτικό δημοσίευμα, επικεντρώνονται στις «αδικαιολόγητες καθυστερήσεις» από μέρους της Ελληνικής κυβέρνησης που, όπως τονίζεται, θα έπρεπε να είχε εγκαταστήσει ένα σύστημα ασφαλείας πριν από σχεδόν τρία χρόνια, το οποίο είχε σχεδιαστεί για να αποτρέψει μία μετωπική σύγκρουση τρένων σαν αυτή που οδήγησε στη χειρότερη σιδηροδρομική καταστροφή στην ιστορία της χώρας.

Καθώς μια εμπορική αμαξοστοιχία και μια επιβατική αμαξοστοιχία κινούνταν η μία προς την άλλη με μεγάλες ταχύτητες και στην ίδια γραμμή αργά το βράδυ της Τρίτης, οι σιδηροδρομικοί υπάλληλοι έπρεπε να βασιστούν σε ένα σύστημα που ήταν πολύ λιγότερο εξελιγμένο από εκείνα που χρησιμοποιούνται σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες, σύμφωνα με σιδηροδρομικούς και συνδικαλιστικούς αξιωματούχους και αρχεία.

Αλλά ακόμη και αυτό το υποτυπώδες σύστημα δεν ήταν πλήρως λειτουργικό, δήλωσαν την Πέμπτη αξιωματούχοι του συνδικάτου και της ασφάλειας, καθώς οι Έλληνες ερευνητές αναζητούσαν πτώματα μέσα στα συντρίμμια, όπως γράφει το διεθνές μέσο. Αυτή η αλληλουχία καθυστερήσεων, προειδοποιήσεων και λαθών άφησε τον πιο πολυσύχναστο σιδηροδρομικό διάδρομο της Ελλάδας ευάλωτο σε αυτό που κάθε σύστημα ασφαλείας έχει σχεδιαστεί για να αποτρέψει: το ανθρώπινο λάθος.

Πολλά από τα γεγονότα που οδήγησαν στη συντριβή, η οποία στοίχισε τη ζωή σε τουλάχιστον 57 ανθρώπους, παραμένουν ασαφή. Αλλά αξιωματούχοι και εμπειρογνώμονες συμφωνούν σε ένα πράγμα:

Εάν ένα σύγχρονο σύστημα ασφαλείας είχε τεθεί σε εφαρμογή όπως είχε προγραμματιστεί, θα ήταν σχεδόν αδύνατο για μία εμπορική αμαξοστοιχία να καταλήξει στην ίδια γραμμή με μία επιβατική αμαξοστοιχία γεμάτη κόσμο, υπογραμμίζουν οι New York Times.

Θα είχαν ακουστεί προειδοποιήσεις και θα είχαν ενεργοποιηθεί τα αυτόματα φρένα. «Ναι, σίγουρα», δήλωσε ο Josef Doppelbauer, επικεφαλής του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο οποίος προειδοποιεί εδώ και χρόνια για σημαντικές ανεπάρκειες στο ελληνικό σύστημα σιδηροδρομικής ασφάλειας.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, απέδωσε τη συντριβή σε «τραγικό ανθρώπινο λάθος». Ο υπουργός Μεταφορών παραιτήθηκε, αναγνωρίζοντας πως οι προσπάθειες για τη βελτίωση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων ήταν ανεπαρκείς. Και ο διευθυντής του σταθμού στη Λάρισα, μια πόλη κοντά στο σημείο του δυστυχήματος, αντιμετωπίζει κατηγορίες, μεταξύ των οποίων και ανθρωποκτονία από αμέλεια, υπενθυμίζουν οι NYT.

Ωστόσο, το δυστύχημα ρίχνει «φως» σε συστημικά προβλήματα που ξεπερνούν τα όποια λάθη έγιναν αυτή την εβδομάδα.

Το σιδηροδρομικό σύστημα της Ελλάδας συγκαταλέγεται σταθερά μεταξύ των πιο επικίνδυνων της ηπείρου, παρά το γεγονός ότι έχει λάβει 700 εκατομμύρια δολάρια για εκσυγχρονισμό από την Ευρωπαϊκή Ένωση την τελευταία δεκαετία. Και η εγκατάσταση του νέου συστήματος ασφαλείας καθυστέρησε τόσο πολύ που ένας ανώτερος κυβερνητικός αξιωματούχος παραιτήθηκε πέρυσι για να διαμαρτυρηθεί για αυτό που αποκάλεσε «αδικαιολόγητες καθυστερήσεις».