Σοκαριστικό το βίντεο από τη βύθιση του πλοίου
Σοκαριστικό το βίντεο από τη βύθιση του πλοίου

Άκαρπες παραμένουν οι έρευνες για τον εντοπισμό των αγνοούμενων στην περιοχή όπου βυθίστηκε το φορτηγό πλοίο RAPTOR την Κυριακή 26 Νοεμβρίου, στα ανοιχτά της Λέσβου. Την ίδια ώρα, έχουν προκύψει σοβαρά ερωτήματα για το ναυάγιο.

Από το πρωί στο σημείο βρέθηκαν δύο πλωτά σκάφη του Λιμενικού Σώματος, μία φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού, τέσσερα παραπλέοντα πλοία, ένα ελικόπτερο του Λιμενικού ενώ στις 12:00 χθες το μεσημέρι  πέταξε και αεροσκάφος της FRONTEX.

Τα σοβαρά ερωτήματα

Την ίδια ώρα, έχουν προκύψει ιδιαίτερα σοβαρά ερωτήματα σχετικά με τη μηχανική βλάβη που -μέχρι στιγμής- είναι η βασική αιτία που βυθίστηκε το πλοίο.

Τα ερωτήματα είναι τα εξής:

Πότε εκδηλώθηκε πρώτη φορά η μηχανική βλάβη;

Για ποιόν λόγο δεν ενημέρωσαν για το πρόβλημα που υπήρχε;

Το πλοίο είχε ξεκινήσει το δρομολόγιο με τη μηχανική βλάβη;

Τέλος, σημειώνεται πως στην περιοχή των ερευνών οι συνθήκες είναι δύσκολες, καθώς πνέουν ισχυροί άνεμοι.

Βίντεο – ντοκουμέντο από τα τελευταία λεπτά πριν το ναυάγιο

Βίντεο – ντοκουμέντο με τα τελευταία λεπτά πριν από το ναυάγιο στη Λέσβο είδε το φως της δημοσιότητας.

Όπως ακούγεται ο καπετάνιος του πλοίου καλεί τον κεντρικό ελληνικό σταθμό, Olympia Radio, μέσω vhf και συγκεκριμένα στο κανάλι 16 ή 70, για να μεταδώσει ότι βρίσκεται σε κίνδυνο και να ζητήσει βοήθεια.

Το βίντεο αυτό είναι λίγα λεπτά πριν βυθιστεί το πλοίο.

«Το βίντεο δείχνει ότι κάποιος μαγνητοσκοπεί από την γέφυρα του πλοίου. Το πρωραίο τμήμα του πλοίου που φαίνονται τα αμπάρια του δείχνει να έχει κλίση περίπου 25 με 30 μοίρες. Φαίνεται ότι με την θαλασσοταραχή που υπήρχε έφυγαν οι μουσαμάδες που κάλυπταν τα καπάκια των αμπαριών, έτσι ώστε το φορτίο να διατηρηθεί χωρίς να υπάρξει εισροή υδάτων», τονίζει στο ethnos.gr και στην Ευλαμπία Ρέβη, ο ναύαρχος ε.α. Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής και διεθνής πραγματογνώμονας, Νίκος Σπανός.

«Η γνώμη μου είναι ότι από τη στιγμή που έγινε εισροή υδάτων μέσα στα αμπάρια του πλοίου αυτό δείχνει ότι πήρε μια μεγάλη κλίση προς τα δεξιά και πιστεύω στη συνέχεια -με βάση την εμπειρία μου- ότι στην πορεία η κλίση έγινε μεγαλύτερη με αποτέλεσμα την ανατροπή του (capsize)», συνεχίζει.

«Το άλλο σενάριο είναι -με δεδομένο ότι έχω αντιμετωπίσει παρόμοια περιστατικά στο παρελθόν- ότι έφταιγε η μη κανονική συντήρηση / επισκευή του πλοίου σύμφωνα με τις διεθνείς συμβάσεις (Solas, LL κ.ά.) σε συσχέτιση με την προγραμματισμένη συντήρηση και επισκευή που ορίζει το ΚΕΦ 10 του Διεθνή Κώδικα ISM (ISM CODE) και οφείλει να τηρεί με ακρίβεια η διαχειρίστρια εταιρεία του πλοίου υπό τον έλεγχο του παρακολουθούντα του πλοίου νηογνώμονα», προσθέτει.

Το πλοίο ήταν μεγάλης ηλικίας

Όπως αποκαλύπτει ο κ. Σπανός, «το πλοίο ήταν μεγάλης ηλικίας, 40 ετών, και σε έκθεση επιθεώρησης που διενεργήθηκε τον Αύγουστο του 2018 σε ευρωπαϊκό λιμάνι και συγκεκριμένα στην Τούσλα της Ρουμανίας βρέθηκαν από τις αρμόδιες αρχές ελέγχου (Port State Control/Paris MOU) 65 σοβαρές ελλείψεις εκ των οποίων οι 45 ήταν άκρως επικίνδυνες για την ασφάλεια του πληρώματος και του πλοίου».

«Κάποιες από αυτές έχουν να κάνουν με τα μέσα ασφαλείας του πλοίου και κάποιες με την κατασκευή του. Στο λιμάνι αυτό έμεινε 19 ολόκληρες ημέρες και στη συνέχεια του δόθηκε άδεια απόπλου με προσωρινά πιστοποιητικά για ένα ταξίδι μέχρι την Αίγυπτο για επισκευαστική βάση με σκοπό να κάνει οριστική αποκατάσταση των ελλείψεων του πλοίου. Στη συνέχεια έπρεπε ο παρακολουθείς του πλοίου νηογνώμονας να το επιθεωρήσει και να εκδώσει εκ νέου πιστοποιητικά αξιοπλοΐας του, δηλαδή να διατηρεί την κλάση του», καταλήγει.

Πλοίο της εταιρείας είχε προσαράξει και στα Χανιά

Πλοίο της εταιρείας Raptor, που βυθίστηκε  στα ανοιχτά της Λέσβου το πρωί της Κυριακής 26 Νοεμβρίου, είχε προσαράξει στον κόλπο της Κισσάμου στις 25 Ιανουαρίου του 2022. Οι 10 επιβαίνοντες του είχαν διασωθεί με σωσίβα σχεδία και με τη συνδρομή ομάδας διάσωσης jet ski.

Διασώθηκε

Χθες , αναγνωρίστηκε η σορός που εντοπίστηκε την  Κυριακή στη θαλάσσια περιοχή που βυθίστηκε το πλοίο, και όπως έγινε γνωστό ανήκει σε Αιγύπτιο ναύτη. Επιπλέον, μέχρι στιγμής έχει διασωθεί ένα άτομο, από το πλήρωμα των 14 ατόμων (ένας Ινδός, έντεκα Αιγύπτιοι και δύο Σύροι).

Πρόκειται επίσης για Αιγύπτιο ο οποίος σώθηκε χάρη σε ένα βαρέλι από το οποίο κρατιόταν για σχεδόν 4 ώρες.

Ο Αιγύπτιος μηχανικός αποκάλυψε ότι το πλοίο έμπαζε νερά από το βράδυ του Σαββάτου, αλλά, όπως ανέφερε ο εκπρόσωπος Τύπου του Λιμενικού Σώματος, Νίκος Αλεξίου, δεν δηλώθηκε μηχανική βλάβη.

Πλοίο της ίδιας εταιρείας είχε ναυαγήσει στην Κίσσαμο

Στη μαύρη λίστα διεθνών Αρχών ελέγχου (Paris MOU & Black Sea MOU) ήταν καταχωρημένο το φορτηγό πλοίο Raptor, που βυθίστηκε  ανοιχτά της Λέσβου, ενώ πλοίο της ίδιας εταιρείας είχε βυθιστεί και στον κόλπο Κισσάμου τον Γενάρη του 2022.

Τα έγγραφα του πλοίου που αφορούσαν στα μέλη του πληρώματος  ήταν μη θεωρημένα, ενώ υπήρχαν και παράνομες εγγραφές στο βιβλίο πετρελαίου (Oil Record Book). Το τελευταίο στοιχείο ερμηνεύεται ως ένδειξη ότι ενδεχομένως είχε πραγματοποιήσει παράνομα – μη δηλωμένα δρομολόγια, δηλαδή ίσως εμπλέκεται σε λαθρεμπόριο.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες, τις υποψίες των Αρχών ενισχύει το γεγονός ότι ο διασωθείς ναυτικός δήλωσε στα στελέχη του Λιμενικού ότι τελικός προορισμός του πλοίου ήταν η Ουκρανία και πως η Κωνσταντινούπολη αποτελούσε σταθμό για ανεφοδιασμό.

Τα παραπάνω στοιχεία βρίσκονται στο μικροσκόπιο των Αρχών που ερευνούν τις συνθήκες του ναυαγίου. Και αυτό γιατί, εφόσον ισχύουν, πιθανόν συνδέονται και με το γεγονός ότι το πλήρωμα, ακολουθώντας τις οδηγίες της πλοιοκτήτριας εταιρείας, δεν ζήτησε βοήθεια το Σάββατο, παρά το γεγονός ότι το πλοίο παρουσίαζε εισροή υδάτων. Αντίθετα, το έπραξε μόλις λίγη ώρα πριν από τη βύθισή του, χθες το πρωί.

Παράλληλα, το μυστήριο επιτείνει η διαπίστωση ότι στην ίδια ναυτιλιακή εταιρεία ανήκε και το Manassa Rose που βυθίστηκε στον κόλπο της Κισσάμου στην Κρήτη τον Ιανουάριο του 2022. Με τις Αρχές να σχηματίζουν τότε δικογραφία σε βάρος μελών του πληρώματος για πρόκληση ναυαγίου αλλά και μεταφορά λαθραίων καπνικών προϊόντων.