Παρέμβαση στη Βουλή πραγματοποιεί αυτήν την ώρα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, που θα μιλήσει στο νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, το οποίο τίθεται σήμερα σε ψηφοφορία.
Ο νέος ΚΟΚ περιλαμβάνει σημαντικές αλλαγές, καθώς προβλέπει αυστηρότερες ποινές για μια σειρά από παραβάσεις, ενώ καθιερώνει και τον θεσμό της υποτροπής.
Με την ομιλία του, ο κ. Μητσοτάκης θέλει να δώσει το στίγμα του στο ζήτημα της ασφάλειας στους δρόμους, καθώς και για τη μείωση των τροχαίων, που αποτελούν κεντρικές προτεραιότητες της κυβέρνησης.
Ομιλία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Βουλή
Στην έναρξη της ομιλίας του, ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στα συνεχή τροχαία δυστυχήματα, που σημειώνονται στη χώρα μας, με αιτία τη μέθη, τη χρήση κινητού και την παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη. «Είμαστε στις πρώτες θέσεις στην Ευρώπη σε νεκρούς από τροχαία δυστυχήματα. Όμως δυστυχώς, η τάση είναι ανοδική. Και σε κάποιες περιφέρειες της πατρίδας μας, τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα. Σήμερα καλούμαστε σε μια επιλογή ευθύνης», τόνισε.
Ο νέος ΚΟΚ, ανέφερε, ρυθμίζει σε τελείως νέα βάση το καθεστώς των παραβάσεων, με αυστηρότερες κυρώσεις και ποινές που αντιστοιχούν στην επικινδυνότητα, διακρίνοντας την πρώτη παράβαση από την επαναλαμβανόμενη συμπεριφορά. «Δεν μπορούμε να συνθηκολογήσουμε με το χάος, την ανομία, ούτε στον δρόμο, ούτε σε κανένα πεδίο δημόσιας πολιτικής. Στόχος μας είναι οι καθημερινές μετακινήσεις να γίνονται πιο ασφαλείς», ανέφερε. Αυτή τη λογική υπηρετούν τα αυστηρότερα πρόστιμα και η αφαίρεση του διπλώματος.
Οι βασικές παράμετροι του νέου ΚΟΚ
Δύο βασικές παράμετροι του νέου ΚΟΚ είναι η αυστηρότητα κατά την υποτροπή σε ένα αδίκημα, αλλά και η τιμωρία του οδηγού και όχι του οχήματος, σε αντίθεση με ό,τι ισχύει μέχρι σήμερα. Παράλληλα, αυστηροποιείται ιδιαίτερα το ποινικό πλαίσιο σε περίπτωση που κάποιος προκαλέσει θανατηφόρο τροχαίο δυστύχημα, ιδίως αν διαπιστωθεί ότι δεν φέρει δίπλωμα.
Με βάση τις πρόνοιες του νέου ΚΟΚ, αν κάποιος ξεπεράσει το όριο ταχύτητας κατά 50χλμ. την πρώτη φορά θα πληρώσει πρόστιμο 700€ και του αφαιρεθεί το δίπλωμα για 60 ημέρες, ενώ για την τρίτη φορά που θα υποπέσει στην ίδια παράβαση το πρόστιμο θα φτάσει τις 2000 ευρώ και η αφαίρεση διπλώματος τα 2 έτη. Για τους οδηγούς που προκαλούν θανατηφόρα τροχαία η ποινή μπορεί να φτάσει τα 10-20 χρόνια και αν πρόκειται για πολύνεκρο τροχαίο, την ισόβια κάθειρξη.
Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στις ρυθμίσεις που εξυπηρετούν τα δημόσια μέσα μεταφοράς, λέγοντας ότι τον τελευταίο χρόνο υπάρχουν 400 νέα λεωφορεία. «Η βελτίωση των συγκοινωνιών υπήρξε ένα από τα κυρίαρχα αιτήματα», ανέφερε, λέγοντας ότι γίνονται επιλογές που ενθαρρύνουν για τη χρήση των ΜΜΜ. «Προχωράμε στην πιλοτική λειτουργία του μετρό και του τραμ το Σαββατοκύριακο», ανέφερε.
Οι έλεγχοι αλκοτέστ συνεχίζονται και μάλιστα με μεγάλο ρυθμό, όχι δειγματοληπτικά. Βεβαιώθηκαν 8.000 πρόστιμα για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, οι παραβάσεις αυξήθηκαν. Οι συμπολίτες μας δυσανασχετούν, όμως ούτε από τον κίνδυνο ξεφεύγουν. Ένας στους τέσσερις θανάτους οφείλεται στη χρήση αλκοόλ.
Τρίτη αιτία συγκρούσεων η χρήση κινητού. Ειδικά τα γραπτά μηνύματα πολλαπλασιάζουν τον κίνδυνο έως και 23 φορές. Είναι τεράστιο ρίσκο αυτό με το κινητό. Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε και στην οδήγηση χωρίς κράνος. «Πρέπει να είμαστε αμείλικτοι», ανέφερε.
Ο πρωθυπουργός εξέφρασε ικανοποίηση για την επί της αρχής θετική στάση του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ στο νομοσχέδιο.