Ο νέος Κώδικας Οδικής φέρνει ριζικές αλλαγές στην αντιμετώπιση εκείνων των «after-market» παρεμβάσεων στα Ι.Χ. που μέχρι τώρα θεωρούνταν συχνά ως «αθώες» ή «διακοσμητικές». Σύμφωνα με τις νέες ρυθμίσεις, η χρήση μη εγκεκριμένων εξαρτημάτων, που αλλοιώνουν την εργοστασιακή λειτουργία, την ασφάλεια ή την αναγνώριση του οχήματος, δεν τιμωρείται πλέον με μια απλή σύσταση, αλλά με πρόστιμα που σε πολλές περιπτώσεις φτάνουν τα 350 € και με πιθανότητα αφαίρεσης διπλώματος ή και πινακίδων.
Ανάμεσα στα πλέον «επικίνδυνα» ή «παραβατικά» αξεσουάρ που στοχοποιούνται τώρα είναι τα after-market φώτα με μεγάλη ένταση, ειδικά αυτά που δεν χαμηλώνουν όταν πλησιάζει όχημα με αντίθετη φορά: τέτοιου είδους «τιμόνια φωτισμού» θεωρούνται ικανές να τυφλώσουν άλλους οδηγούς ή πεζούς, και κατατάσσονται στην κατηγορία που τιμωρείται αυστηρά.
Επίσης «μεμβράνες» ή ειδικά καλύμματα που τοποθετούνται πάνω στις πινακίδες κυκλοφορίας, με σκοπό να αλλάξουν την εμφάνιση ή να τις «ντύσουν» με φίλτρα, τώρα θεωρούνται παράνομη παρέμβαση: μειώνουν την αναγνωρισιμότητα των πινακίδων από κάμερες και ραντάρ ελέγχου και θεωρούνται εξίσου σοβαρή παράβαση.
Μηχανικές επεμβάσεις επίσης στο στόχαστρο, όπως aftermarket εξατμίσεις ή ηχοσυστήματα, που αυξάνουν την ένταση του θορύβου ή τις εκπομπές ρύπων πέρα από τα όρια. Αυτές οι παρεμβάσεις θεωρούνται πλέον «αντικοινωνικές»: δεν πρόκειται απλώς για αισθητικές παρεμβάσεις, αλλά για τροποποιήσεις που θίγουν την οδική ασφάλεια, την περιβαλλοντική ρύπανση ή την ποιότητα ζωής — και τιμωρούνται ανάλογα.
Ακόμη και αν κάποιοι οδηγοί θεωρούσαν αυτά τα αξεσουάρ «χαριτωμένα» ή «μοδάτα» για να ξεχωρίζουν το αυτοκίνητό τους ο νέος ΚΟΚ στέλνει ξεκάθαρο μήνυμα: ό,τι «πειράζει» την εργοστασιακή ασφάλεια, την ορατότητα, ή την αναγνωρισιμότητα του οχήματος δεν αντιμετωπίζεται ως ευπρεπής “customization”, αλλά ως παράβαση που μπορεί να επιβαρύνει σοβαρά — τόσο τον οδηγό όσο και τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου.
