Όσα οι γενιές των σημερινών σαραντάρηδων και πενηντάρηδων έβλεπαν παιδιά μόνο σε ταινίες επιστημονικής φαντασίας ή σε κινούμενα σχέδια, έχει σκοπό να κάνει πράξει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μέσα από την άδεια κυκλοφορίας, για πρώτη φορά, οχήματος χωρίς οδηγό.
Τα οχήματα που θα μπορούν να κινούνται μόνα τους στο δρόμο, χωρίς κάποια βοήθεια, να έχουν ηλεκτρονικούς εγκεφάλους και … ρομπότ, όπως περίπου ο γνωστός «Κιτ» του «Ιππότη της ασφάλτου», εδώ και δεκαετίες αποτελούσαν όνειρο θερινής νυκτός για τους οδηγούς κι έναν ίσως … εφιάλτη για τους κατασκευαστές, που πάσχιζαν και πασχίζουν να επιτύχουν την αυτόνομη οδήγηση.
Στην εποχή της πληροφορίας όμως, που το 40% και πλέον από τα μέρη ενός οχήματος βασίζεται σε ηλεκτρονικές πληροφορίες και υπολογιστικά συστήματα, η αυτόνομη οδήγηση δεν αποτελεί όραμα, αλλά στοίχημα.
Ήδη πολλές εταιρίες έχουν αναπτύξει αρκετά συστήματα που φέρνουν την αυτόνομη οδήγηση πιο κοντά στον καθημερινό χρήστη, τα οποία συνήθως σχετίζονται περισσότερο με την ασφάλεια και λιγότερο με την κίνηση χωρίς τη βοήθεια του οδηγού. Λιγότερες εταιρίες επίσης, έχουν αναπτύξει συστήματα αυτόνομης οδήγησης, τα οποία όμως βρίσκονται ακόμα κυρίως σε πειραματικό ή υβριδικό στάδιο.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πάντως, θέλοντας να διευρύνει τις δυνατότητες μετακίνησης, δίνει για πρώτη φορά τη δυνατότητα να τεθεί σε κυκλοφορία επί οδού, όχημα τύπου VAN ή επιβατηγό ΙΧ χωρίς οδηγό.
Τη σχετική ανακοίνωση έκανε μέσα από το λογαριασμό του στη σελίδα κοινωνικής δικτύωσης facebook ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης. Μέσα από την ανάρτηση του ο Υφυπουργός τονίζει ότι με αυτό τον τρόπο, το Υπουργείο θα διευρύνει τη δυνατότητα κυκλοφορίας ενός αυτοματοποιημένου λεωφορείου αστικού τύπου, με συγκεκριμένες δικλείδες ασφαλείας και σε προκαθορισμένες διαδρομές.
Ο Υφυπουργός αναφέρει παράλληλα, κάτι που είχε επαναλάβει και στην εκδήλωση “Shaping the mobility of tomorrow” ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, έχει εκκινήσει ήδη τη διαδικασία επικαιροποίησης του νομοθετικού πλαισίου για την κυκλοφορία οχημάτων χωρίς οδηγό, η οποία και εντάσσεται στο γενικότερο επιχειρηματικό πλάνο του Υπουργείου για την ηλεκτροκίνηση και την αστική κινητικότητα σε ολόκληρη τη χώρα.
«Μία από τις προτεραιότητες της στρατηγικής ψηφιακού μετασχηματισμού είναι η μετατροπή των πόλεων σε Έξυπνες πόλεις (Smart Cities) για την προώθηση των οποίων τόσο εγώ όσο και ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής συνεργαζόμαστε στενά με τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Κυριάκο Πιερρακάκη» αναφέρει μεταξύ άλλων στην ανάρτηση του ο κ. Κεφαλογιάννης ο οποίος και προσθέτει:
«Σε αυτό το πλαίσιο προωθούμε τα Συστήματα Ευφυών Μεταφορών (Intelligent Transport Systems) με τα οποία επιδιώκουμε να βελτιώσουμε την αποτελεσματικότητα χρήσης του οδικού δικτύου, να ενισχύσουμε την οδική ασφάλεια και να μειώσουμε τις εκπομπές ρύπων».