Την κατάσταση που επικρατεί στους ελληνικούς δρόμους περιγράφει με ακρίβεια το 15ο Ευρωπαϊκό Βαρόμετρο για την Υπεύθυνη Οδήγηση. Το Ίδρυμα VINVI Autoroutes δημοσίευσε τα αποτελέσματα της έρευνας από την Ipsos, με δείγμα από 12.403 άτομα από 11 ευρωπαϊκές χώρες.
Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο παρατηρείται μικρή βελτίωση των δεικτών σε σχέση με το 2024, όμως στις περισσότερες κατηγορίες παραβάσεων και συμπεριφοράς τα αποτελέσματα για τους Έλληνες οδηγούς είναι χειρότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Αγενής συμπεριφορά
- Το 83% των Ευρωπαίων οδηγών δηλώνει ότι φοβάται την επιθετική συμπεριφορά άλλων οδηγών (89% των Ελλήνων οδηγών).
- Το 50% παραδέχεται ότι βρίζει άλλους οδηγούς (57%).
- Το 47% κορνάρει άσκοπα στους οδηγούς που τους ενοχλούν (56%).
- Το 30% σκόπιμα «κολλάει» στο όχημα ενός οδηγού που τον εκνευρίζει (46%).
- Το 18% κατεβαίνει από το όχημά του για να διαπληκτιστεί με έναν άλλον οδηγό (21%)
Συμμόρφωση με τον ΚΟΚ
- Το 85% των Ευρωπαίων οδηγών λέει ότι υπερβαίνει το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας κατά μερικά χιλιόμετρα/ώρα (81% των Ελλήνων οδηγών).
- Το 56% δεν σέβεται τις αποστάσεις ασφαλείας (55%).
- Το 51% οδηγεί στη μεσαία λωρίδα του αυτοκινητόδρομου ενώ η δεξιά λωρίδα είναι ελεύθερη (68%).
- Το 34% κάνει προσπέραση από δεξιά στον αυτοκινητόδρομο (34%)
Απόσπαση προσοχής κατά την οδήγηση
- Το 77% των Ευρωπαίων οδηγών χρησιμοποιεί smartphone ή ρυθμίζει το GPS ενώ οδηγεί (82% των Ελλήνων οδηγών)
- Το 67% των οδηγών μιλάει στο τηλέφωνο ενώ οδηγεί (72%) και το 43% το κάνει συστηματικά (39%)
- Το 25% στέλνει ή διαβάζει μηνύματα κειμένου ή email ενώ οδηγεί (26%)
- Το 81% των οδηγών δηλώνει ότι μερικές φορές στρέφει το βλέμμα του εκτός του δρόμου για περισσότερα από 2 δευτερόλεπτα όταν οδηγεί (79%)
Νωθρότητα και κόπωση
Το 32% των Ευρωπαίων οδηγών λέει ότι οδηγεί ενώ αισθάνεται έντονη κούραση (40%)
Μεταξύ αυτών:
Το 34% έχει την εντύπωση ότι έχει αποκοιμηθεί ελάχιστα στο τιμόνι έναντι του 25% των οδηγών γενικά (31% έναντι 24%).
Το 21% παραδέχεται ότι είναι πιο νευρικό, παρορμητικό ή επιθετικό κατά την οδήγηση έναντι του 14% των οδηγών γενικά (13% έναντι 12%).
Το 77% παραδέχεται ότι μερικές φορές δίνει λιγότερη προσοχή στην οδήγηση και ότι διασπάται η προσοχή του έναντι του 53% των οδηγών γενικά (77% έναντι 60%).
Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, ναρκωτικών ή φαρμάκων
- Το 5% των οδηγών (9% των Ελλήνων οδηγών) έχει ήδη οδηγήσει σε κατάσταση μέθης, δηλαδή ενώ έχει καταναλώσει αλκοόλ πάνω από το επιτρεπόμενο όριο και αισθάνεται τις επιπτώσεις του αλκοόλ στη φυσική και νοητική του κατάσταση. Μεταξύ αυτών, το 85% των οδηγών θεωρεί επικίνδυνο να οδηγεί υπό την επήρεια αλκοόλ (85%)
- Το 2% έχει ήδη οδηγήσει έπειτα από χρήση κάνναβης (4%)
- Το 8% έχει ήδη οδηγήσει μετά από λήψη φαρμάκων που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την εγρήγορσή τους (8%)
Ασφάλεια των εργαζομένων στο δρόμο
- Το 73% των οδηγών δεν εφαρμόζει συστηματικά τα προληπτικά μέτρα που είναι απαραίτητα για την ασφάλεια των αστυνομικών όταν πλησιάζει σε μια ζώνη επέμβασης (επιβράδυνση και μετακίνηση όσο το δυνατόν πιο μακριά, 85%).
- Το 50% ξεχνά να επιβραδύνει κοντά σε μια ζώνη εργασίας (-1, 46%).
Πηγή: reader.gr