Οι υπουργοί Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και Πολιτισμού και αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, μαζί με τον υφυπουργό Ελευθέριο Οικονόμου και τον Αρχηγό της Ελληνικής Αστυνομίας Μιχάλη Καραμαλάκη 
Οι υπουργοί Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και Πολιτισμού και αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, μαζί με τον υφυπουργό

Ένας 49χρονος ελαιοχρωματιστής, παθιασμένος με την τέχνη, ήταν ο άνθρωπος που διέπραξε  την«κλοπή  του αιώνα», όταν   τον Ιανουάριο του 2012, μπήκε στην Εθνική Πινακοθήκη  και έκλεψε τρία έργα, μεταξύ των οποίων ο πίνακας του Πάμπλο Πικάσο που είχε δωρίσει ο ζωγράφος στον ελληνικό λαό.

Στις ανακοινώσεις που έγιναν χθες  από τους υπουργούς Προστασίας του Πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοΐδη και Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη για την ανάκτηση των έργων του Πάμπλο Πικάσο και του Πιέτ Μοντριάν, δόθηκαν περισσότερα στοιχεία για την εξιχνίαση της υπόθεσης.

Παράλληλα ανακοινώθηκε ότι ο 49χρονος που ομολόγησε την κλοπή είπε ότι το τρίτο έργο που αφαίρεσε από την Εθνική Πινακοθήκη καταστράφηκε την ημέρα της διάρρηξης. Πρόκειται για ένα σχέδιο που αποδίδεται στον Ιταλό Γκουλιέλμο Κάτσια. Συγκεκριμένα, όπως ανακοινώθηκε χθες, είπε στους αστυνομικούς ότι πέταξε αυτό το έργο στη λεκάνη της τουαλέτας.

δράστης κλοπής στην Εθνική Πινακοθήκη (2012)
Ελευθέριο Οικονόμου και τον Αρχηγό της Ελληνικής Αστυνομίας Μιχάλη Καραμαλάκη
Αφού έδωσαν συγχαρητήρια στους αστυνομικούς του Τμήματος Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας της Ασφάλειας Αττικής που ήταν παρόντες και εξιχνίασαν την υπόθεση η κα Μενδώνη στάθηκε στο γεγονός ότι ο πίνακας του Πικάσο ήταν δώρο του ίδιου του ζωγράφου προς τον ελληνικό λαό για τους αγώνες του κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο εναντίον των Ναζί και του Άξονος με σχετική ιδιόχειρη αφιέρωση στην πίσω πλευρά του που αναφέρει:

«Pour le Peuple Grec, Hommage de Picasso» (Για τον ελληνικό λαό, Φόρος Τιμής από τον Πικάσο) και η σημασία του συγκεκριμένου έργου είναι ανυπολόγιστη και μνημειώδης για την Ελλάδα.

Ο δεύτερος είναι ένας πίνακας του Ολλανδού Πιτ Μοντριάν, του 1905, που απεικονίζει ένα ανεμόμυλο κατά μήκος ποταμού «Ο ανεμόμυλος Στάμμερ», ο οποίος αγοράστηκε το 1963 από τον Αλέξανδρο Παππά, ο οποίος τον δώρισε στη συνέχεια στην Εθνική Πινακοθήκη.

«Η Πινακοθήκη επουλώνει το μέγιστο τραύμα της, το 2021 είναι η χρονιά της Εθνικής Πινακοθήκης, καθώς συμπληρώνονται 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση. Το έργο επιστρέφει σε ένα νέο μουσείο που δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τα αντίστοιχα του εξωτερικού», δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη κατά τη συνέντευξη τύπου, κάνοντας λόγο για «ξεχωριστή μέρα, μεγάλη χαρά και μεγάλη συγκίνηση.

Ως πολύ μεγάλη επιτυχία χαρακτήρισε ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χροσοχοΐδης, την εξιχνίαση της υπόθεσης.

«Είχαμε μία πολύ μεγάλη επιτυχία με την ανάκτηση των πινάκων του Πικάσο και του Μοντριάν. Στη νέα μας Πινακοθήκη θα έχουν τη θέση που τους πρέπει», ανέφερε ο κ. Χρυσοχοϊδης και πρόσθεσε: «Συγχαρητήρια στις ομάδες της Ασφάλειας Αττικής που συνεχίζουν τις επιτυχίες, σε πολύ διαφορετικά αντικείμενα. ‘’και συνέχισε ‘’Βρέθηκε Έλληνας να το στερήσει. Βρέθηκαν Έλληνες να το φέρουν πίσω. Εύχομαι όλα τα έργα τέχνης της πατρίδας μας να βρουν τη φυσική τους θέση, να επιστρέψουν εκεί που ανήκουν».

Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη διευκρίνισε, ακόμη, ότι οι πίνακες θα επιστρέψουν άμεσα στην Εθνική Πινακοθήκη.

Από την πλευρά του, ο διευθυντής της Διεύθυνσης Ασφάλειας Αττικής, υποστράτηγος Πέτρος Τζεφέρης, σημείωσε ότι ήταν θέμα τιμής για την Ελληνική Αστυνομία η εξιχνίαση της κλοπής και η επιστροφή των πινάκων στην Εθνική Πινακοθήκη. «Κάναμε ό,τι ήταν εφικτό για να αναλύσουμε την κάθε πληροφορία που είχαμε για να φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα», τόνισε, συμπληρώνοντας πως υπήρχε συνεργασία της ΕΛΑΣ με ξένες αστυνομικές Αρχές. Στην συνέντευξη τύπου συμμετείχε καιο  Αρχηγός της Ελληνικής Αστυνομίας Μιχάλης Καραμαλάκης.

Πού τους είχε κρύψει

Αστυνομικοί του Τμήματος Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας- στο πλαίσιο των συνεχιζόμενων ερευνών- εντόπισαν τον 49χρονο το μεσημέρι της Δευτέρας σε περιοχή της Αττικής και τον προσήγαγαν στη Διεύθυνση Ασφάλειας Αττικής.

Ο 49χρονος ομολόγησε τη διάπραξη της κλοπής και οδήγησε τους αστυνομικούς σε δασική περιοχή στο Πόρτο Ράφτη, όπου είχε κρύψει συσκευασμένους τους δύο πίνακες, σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΕΛ.ΑΣ. Στη συνέχεια τα έργα αναγνωρίστηκαν από τον τότε διευθυντή του Τμήματος Καλλιτεχνικής Συντήρησης και Έρευνας της πινακοθήκης, ο οποίος πιστοποίησε τη γνησιότητα τους.

Ο δράστης διέπραξε μόνος του την κλοπή, ενώ παρακολουθούσε επί έξι μήνες την Εθνική Πινακοθήκη και γνώριζε τα πάντα, δήλωσε ο επικεφαλής της υποδιεύθυνσης Δίωξης Εγκλημάτων κατά Ζωής και Ιδιοκτησίας, Γρηγόρης Ζαχαράκης.

«Εγώ είμαι ένας άνθρωπος που αγαπάω την τέχνη, ήθελα να το κάνω για μένα, δεν είχα σκοπό να τα πουλήσω», είπε κατά πληροφορίες ο 49χρονος ληστής στους αστυνομικούς. Όμως, σύμφωνα με το ΑΠΕ, η αστυνομία έχει πληροφορίες ότι προσπαθούσε να βρει αγοραστή στο εξωτερικό.

Όπως είπε “έδρασε  μόνος του και έκλεψε ό,τι βρήκε μπροστά του. Οι αστυνομικοί εκτιμούν ωστόσο ότι όλα έγιναν βάσει σχεδίου. Πιστεύουν ότι περίμενε μια δεκαετία και μετά θα τους πουλούσε. Τον μικρό πίνακα όπως τον πήρε τον τσαλάκωσε και τον πέταξε στην τουαλέτα την ίδια μέρα.

Το «κουβάρι» άρχισε να ξετυλίγεται στις αρχές του χειμώνα, όταν έφτασε στις αρχές η πληροφορία για τον δράστη, με τους αστυνομικούς να ξεκινούν την παρακολούθησή του, καθώς διαπιστώθηκε ότι είχε επαφές στο εξωτερικό με ανθρώπους που ασχολούνταν με την τέχνη.

Τον Ιανουάριο μάλιστα διάβασε σε ρεπορτάζ ότι οι αστυνομικοί είναι στα ίχνη του κι έτσι μετέφερε τους πίνακες από την αποθήκη στην Κερατέα στη ρεματιά όπου τελικά βρέθηκαν τα έργα.

Χθες  θα έφευγε για Ολλανδία και οι Αρχές φοβήθηκαν να μην τον χάσουν και τον συνέλαβαν.

Η  Ελληνική Αστυνομία έδωσε στη δημοσιότητα βίντεο από το σημείο στο οποίο εντοπίστηκαν οι δύο πίνακες.

πίνακες που κλάπηκαν από την Εθνική Πινακοθήκη

Σήμερα στον ανακριτή – Τι είπε στην απολογία του: Ήξερε ακόμα και πότε οι φύλακες πήγαιναν για τσιγάρο

Ο 49χρονος δράστης είναι οικοδόμος – ελαιοχρωματιστής στο επάγγελμα, πατέρας δύο παιδιών και ταξίδευε συχνά σε Ολλανδία και Αγγλία.

Έίχε λευκό ποινικό μητρώο αν και είχε κατηγορηθεί για μικροκλοπές σε κατάστημα σε νεαρή ηλικία, υπόθεση για την οποία είχε αθωωθεί.

Εντωμεταξύ ένταλμα σύλληψης σε βάρος του   εξέδωσε ο ανακριτής Αθανάσιος Μαρνέρης, ενώπιον του οποίου θα οδηγηθεί σήμερα  ο κατηγορούμενος.

Ο 49χρονος δράστης της κλοπής των έργων τέχνης, είναι αντιμέτωπος με την κατηγορία της διακεκριμένης περίπτωσης κλοπής κατά συναυτουργία, τετελεσμένης και σε απόπειρα, πραγμάτων καλλιτεχνικής σημασίας που βρίσκονταν σε συλλογή, εκτεθειμένα σε κοινή θέα και σε δημόσιο κτήριο: Δίωξη, που μετά την κλοπή είχε ασκηθεί κατά αγνώστων δραστών.

Στην ομολογία που έδωσε ο 49χρονος κατηγορούμενος, περιέγραψε τον τρόπο που έδρασε, προκειμένου να κλέψει τα έργα τέχνης, αναφέροντας πως επί έξι μήνες επισκέπτονταν την Πινακοθήκη, ώστε να καταγράψει κάθε στοιχείο που θα μπορούσε να αξιοποιήσει για να πετύχει τον στόχο της κλοπής των έργων:

“Έκανα συνεχείς επισκέψεις στην Εθνική Πινακοθήκη και απέκτησα οικειότητα με τα έργα και τον χώρο, ώσπου πίστεψα ότι ένα από αυτά μπορεί να γίνει δικό μου. Αυτές οι σκέψεις με βασάνιζαν 2 χρόνια περίπου και με οδήγησαν να κάνω το μεγαλύτερο λάθος της ζωής μου” φέρεται να αναφέρει στην ομολογία του ο δράστης .

Σύμφωνα με τον κατηγορούμενο, μέρες και νύχτες παρατηρούσε, όχι μόνον τον χώρο εντός της Πινακοθήκης, αλλά και τον εξωτερικό χώρο ‘’Δεν θυμάμαι πόσες βραδιές καθόμουν κρυμμένος στα φυτά και παρατηρούσα τους φύλακες. Μπορεί να το είχα κάνει και πάνω από 50 φορές, μόνο το τελευταίο 6μηνο πριν από την κλοπή. Έτσι κατάφερα και απέκτησα πάρα πολύ καλή γνώση των συστημάτων ασφαλείας. Ήξερα όλες τις συνήθειες των φυλάκων, πότε άλλαζαν βάρδια, ποιος κάπνιζε, ποιος έβγαινε στον κήπο…  “

“Αποφάσισα ότι εκνευρίζοντας τον φύλακα, είναι ο καλύτερος τρόπος να πραγματοποιήσω την κλοπή, κάνοντάς τον να πιστέψει ότι υπάρχει τεχνικό πρόβλημα στις ζώνες του συναγερμού.”