ΤΡΟΦΙΜΑ

Περαιτέρω αποκλιμάκωση σημείωσε τον Ιούνιο εφέτος ο ρυθμός ανόδου του πληθωρισμού, καθώς αυξήθηκε 1,8% από 2,8% τον Μάιο και έναντι αύξησης 12,1% τον Ιούνιο πέρυσι.

Αποκλιμάκωση, η οποία οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στη μεγάλη πτώση των τιμών σε ηλεκτρική ενέργεια, φυσικό αέριο και πετρέλαιο.

Αντίθετα, ο πληθωρισμός στα είδη διατροφής αυξήθηκε 12,2%, ενώ νέες ανατιμήσεις καταγράφηκαν και σε ευρεία γκάμα προϊόντων και υπηρεσιών (π.χ. ένδυση- υπόδηση, είδη νοικοκυριού, αυτοκίνητα- μοτοσυκλέτες κ.λπ.), οφειλόμενες κατά κύριο λόγο στον «πληθωρισμό απληστίας», όπως τον χαρακτηρίζουν στελέχη της Τραπέζης της Ελλάδος.

Ειδικότερα, σε ένα έτος υπήρξαν ανατιμήσεις σε:

  • Ψωμί και δημητριακά (9,5%),
  • Κρέατα- γενικά (11,4%),
  • Ψάρια- γενικά (6,7%),
  • Γαλακτοκομικά και αυγά (15,3%),
  • Έλαια και λίπη (14,2%),
  • Φρούτα- γενικά (10,3%),
  • Λαχανικά- γενικά (14,7%),
  • Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (10,9%),
  • Λοιπά τρόφιμα (15,6%),
  • Καφέ- κακάο- τσάι (10,5%),
  • Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (13,2%)
  • και Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (8,1%).

Αυξήσεις τιμών καταγράφηκαν επίσης σε:

  • Ένδυση και υπόδηση (5,9%),
  • Ενοίκια κατοικιών (4,5%),
  • Επισκευή και συντήρηση κατοικίας (4,5%),
  • Υπηρεσίες κοινοχρήστων (2,1%),
  • Υγραέριο (11,2%),
  • Στερεά καύσιμα (27,9%),
  • Έπιπλα και διακοσμητικά είδη (4,7%),
  • Οικιακές συσκευές και επισκευές (5,1%),
  • Υαλικά- επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης (6,9%),
  • Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (9,3%),
  • Οικιακές υπηρεσίες (7,9%),
  • Φαρμακευτικά προϊόντα (18,8%),
  • Ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες (5%),
  • Νοσοκομειακή περίθαλψη (1,5%),
  • Αυτοκίνητα καινούργια (4,3%),
  • Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα (9%),
  • Μοτοποδήλατα- μοτοσυκλέτες (6,6%),
  • Ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου (11,5%),
  • Συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς (5%),
  • Διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού (2,5%),
  • Μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα (7%),
  • Κινηματογράφοι- θέατρα (10,9%),
  • Πακέτο διακοπών (6,4%),
  • Πρωτοβάθμια εκπαίδευση (2,6%),
  • Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (2,7%),
  • Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία (7,1%),
  • Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (4,8%),
  • Κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας (4,5%),
  • Άλλα είδη ατομικής φροντίδας (5,4%),
  • Άλλα προσωπικά είδη (5,5%),
  • Ασφάλιστρα υγείας (5,7%)
  • και Ασφάλιστρα οχημάτων (2,1%).

Στον αντίποδα, οι τιμές μειώθηκαν σε:

  • Φυσικό αέριο (54,7%),
  • Ηλεκτρισμό (21,7%),
  • Καύσιμα και λιπαντικά (21,4%),
  • Πετρέλαιο θέρμανσης (20,7%),
  • Τηλεφωνικές υπηρεσίες (2,7%)
  • και Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (0,8%).

Ενώ, μεταξύ Ιουνίου και Μαΐου, νέες ανατιμήσεις σημειώθηκαν σε:

  • Χοιρινό (1,5%),
  • Ψάρια νωπά (5,4%),
  • Τυριά (0,8%),
  • Φρούτα νωπά (28,8%),
  • Πατάτες (4,6%),
  • Ένδυση και υπόδηση (3,4%),
  • Ενοίκια κατοικιών (0,4%),
  • Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα (2,5%),
  • Καύσιμα αυτοκινήτου- βενζίνη (1,7%), Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (5,4%), Κινηματογράφους- θέατρα (5%) και Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία (0,3%).

Αντίθετα, οι τιμές κινήθηκαν πτωτικά σε:

  • Ηλεκτρισμό (2,5%),
  • Φυσικό αέριο (16,8%),
  • Αλλαντικά (3%),
  • Γάλα νωπό πλήρες (2,2%),
  • Άλλα βρώσιμα έλαια (4,8%),
  • Λαχανικά νωπά (1,7%),
  • Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (1%),
  • Τηλεφωνικές υπηρεσίες (0,4%)
  • και ‘Αλλα είδη ατομικής φροντίδας (2,6%).

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή τον Ιούνιο 2023, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

  1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
  • 12,2% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων.
  • 3,4% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
  • 5,9% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 7,6% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά- επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
  • 7,7% στην ομάδα «», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
  • 3,6% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους- θέατρα, πακέτο διακοπών.
  • 2,2% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 6,3% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.
  • 4,2% στην ομάδα «’Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.
  1. Από τη μείωση του δείκτη κατά:
  • 11,7% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, υγραέριο, στερεά καύσιμα.
  • 7,6% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα- μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς.
  • 2,7% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

Μεταξύ Ιουνίου και Μαΐου εφέτος, ο γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 0,6%, έναντι αύξησης 1,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Όσον αφορά στον εναρμονισμένο πληθωρισμό, αυτός αυξήθηκε τον Ιούνιο εφέτος 2,8%, έναντι αύξησης 11,6% ένα έτος πριν. Σε μηνιαία σύγκριση, ο εναρμονισμένος δείκτης παρουσίασε αύξηση 0,9%, έναντι αύξησης 2,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.