Σε αυστηροποίηση των ποινών στο νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας προχωρά το υπουργείο Μεταφορών, με νέο νομοσχέδιο που αναμένεται να κατατεθεί το προσεχές διάστημα.
Μία από τις σημαντικότερες τροποποιήσεις είναι η αναμόρφωση του συστήματος ποινών, το οποίο πλέον θα στοχεύει στον οδηγό και όχι στο όχημα. Αυτό σημαίνει ότι η αφαίρεση της άδειας οδήγησης και των πινακίδων κυκλοφορίας θα περιορίζεται στην περίπτωση του οδηγού και όχι του οχήματος, αποφεύγοντας έτσι τις άδικες συνέπειες για οικογένειες που χρησιμοποιούν το ίδιο όχημα.
Επιπλέον, για όσους παραβαίνουν τον ΚΟΚ συστηματικά, οι ποινές θα είναι αυστηρότερες με διπλά και τριπλά πρόστιμα. Ιδιαίτερη σημασία έχει η επιβολή υψηλών προστίμων και αυστηρών ποινών για παραβάσεις όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η παραβίαση σηματοδοτών και η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση.
Το κινητό τηλέφωνο, η οδήγηση και ο νέος ΚΟΚ
Για τη χρήση κινητού τηλεφώνου εν ώρα οδήγησης ο σημερινός ΚΟΚ προέβλεπε αφαίρεση της άδειας οδήγησης και πινακίδων για 60 ημέρες. Σύμφωνα με τις νέες προβλέψεις του, η χρήση κινητού τηλεφώνου θα επισύρει επιβολή προστίμου ύψους 350 ευρώ, αλλά και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες. Σε περίπτωση υποτροπής το πρόστιμο αυξάνεται στα 1.000 ευρώ και το χρονικό διάστημα αφαίρεσης της άδειας στις 180 ημέρες, ενώ εφόσον, σύμφωνα με τη Real News, υπάρξει δεύτερη υποτροπή εντός πενταετίας, στον οδηγό θα επιβληθεί πρόστιμο ύψους 2.000 ευρώ και η αφαίρεση άδειας θα ισχύσει για ένα έτος.
Σε περίπτωση πρόκλησης ατυχήματος, που επιφέρει βαριά σωματική βλάβη ή ακόμη χειρότερα θάνατο, προβλέπονται οι ποινές του ποινικού κώδικα για την επίκινδυνη οδήγηση, που εμπερικλείουν και κάθειρξη.
Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και νέος ΚΟΚ
Σε ό,τι αφορά την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ από 0,50 έως 0,80 g/l ο σημερινός ΚΟΚ προβλέπει πρόστιμο ύψους από 200 έως 1.200 ευρώ και αφαίρεση άδειας οδήγησης για 180 ημέρες και ποινική δίωξη σε σοβαρές περιπτώσεις. Σύμφωνα με τις προωθούμενες προβλέψεις, καθιερώνονται σύγχρονοι τρόποι ανίχνευσης του αλκοόλ, που καλύπτουν και τρόπους ανίχνευσης ουσιών. Τα πρόστιμα με τον νέο ΚΟΚ αυστηροποιούνται, όπως και οι μέρες αφαίρεσης άδειας του διπλώματος οδήγησης.
Ποινές και Πρόστιμα
Οι νέες ποινές περιλαμβάνουν πρόστιμο 1.000 ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης για έως 180 ημέρες για παραβάσεις που επαναλαμβάνονται εντός ενός έτους. Ειδικά για τις σοβαρές παραβάσεις, όπως η οδήγηση με υψηλό ποσοστό αλκοόλ στο αίμα, το πρόστιμο αυξάνεται σε 2.000 ευρώ και η αφαίρεση του διπλώματος φτάνει έως και 2 χρόνια.
Επιπλέον, για επαναλαμβανόμενες παραβάσεις σε διάστημα 5 ετών, η άδεια οδήγησης μπορεί να αφαιρεθεί για 7 χρόνια, ενώ θα απαιτείται επανεκπαίδευση και νέα εξέταση για την απόκτηση νέας άδειας.
Μιλώντας στο δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1, ο Τάκης Πουρναράκης επισημαίνει πως αλλάζουν οι ποινές ανάλογα με το πόσες φορές ένας οδηγός έχει κάνει την ίδια παράβαση. Σημειώνει αυτό που χρειάζεται είναι αλλαγή νοοτροπίας και μικρές ποινές οι οποίες δεν θα μπορούν να σβηστούν. Σε αυτό θα συμβάλλει και η ψηφιακή κλήση, η οποία δεν θα μπορεί να σβηστεί.
Εκτίμησε πως η μείωση ταχύτητας εντός των πόλεων στα 30 ΧΛΜ θα είναι πολύ σημαντική. «Θα έχουμε λιγότερο 100 νεκρούς το χρόνο» ανέφερε.
Ειδικά μέριμνα για συγκεκριμένες κατηγορίες
Τέλος, ιδιαίτερη μέριμνα λαμβάνεται για τους ευάλωτους χρήστες της οδού (πεζοί, μεταφορά παιδιών, κ.λπ.), οι οποίοι έχουν αυξημένες ανάγκες ασφάλειας που πρέπει να καλύπτονται από ειδικές ρυθμίσεις. Οι ρυθμίσεις αυτές αφορούν και στη συμπεριφορά των ίδιων όσο και τη συμπεριφορά των υπολοίπων χρηστών της οδού απέναντί τους. Έτσι, μια σειρά παραβάσεων του ΚΟΚ χαρακτηρίζονται ως αντικοινωνικές και επιφέρουν επιπρόσθετα διοικητικά μέτρα.
Όλα όσα πρέπει να ξέρετε
Συνοπτικά, τα βασικά σημεία στο Σχέδιο Νόμου «Νέο Κυρωτικό Πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και Λοιπές Διατάξεις για την Ασφαλή Κινητικότητα», συνοψίζονται στα εξής:
· Ο εξορθολογισμός των ποινών και η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων ανάλογα με την επικινδυνότητα, καθώς και η επιβολή κυρώσεων που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις και ενισχύουν τον αποτρεπτικό χαρακτήρα τους.
· Η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων σε τρεις βασικές κατηγορίες καθιστά το κυρωτικό πλαίσιο ρεαλιστικότερο και ευκολότερα εφαρμόσιμο από τα όργανα ελέγχου και πιο κατανοητό από τους πολίτες.
· Για τις σοβαρότερες παραβάσεις που αυξάνουν σημαντικά την πιθανότητα πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων τίθενται αποτρεπτικές κυρώσεις (πρόστιμα και διοικητικά μέτρα) προκειμένου να περιοριστούν δραστικά.
· Η θέσπιση της υποτροπιάζουσας παραβατικής και αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς και η αυστηροποίηση – κλιμάκωση του κυρωτικού πλαισίου για την αποτροπή τους αποσκοπεί στη βελτίωση της ασφαλούς οδικής συμπεριφοράς.
· Η απενοχοποίηση του οχήματος (δεν αφαιρούνται τα στοιχεία του οχήματος) για παραβάσεις που αφορούν σε επικίνδυνες οδηγικές συμπεριφορές για τις οποίες πλέον τιμωρείται μόνο ο παραβάτης οδηγός (χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής ΣΕΣΟ).
· Η μείωση της ανώτατης ταχύτητας κίνησης εντός του αστικού ιστού και σε οδούς γειτονιάς στα 30 χλμ/ώρα, υπό τις ειδικές προϋποθέσεις που προβλέπονται κατά περίπτωση.
· Η διαμόρφωση συνθηκών βιώσιμης αστικής κινητικότητας μέσω της μείωσης της ταχύτητας ενισχύεται με την παραχώρηση ζωτικού χώρου σε οχήματα μικροκινητικότητας και μηχανοκίνητα δίκυκλα στην κυκλοφορία και τη στάθμευση (κανόνες για υπό όρους διήθηση, χώρος αναμονής στις διασταυρώσεις, πρόβλεψη χώρων στάθμευσης).
· Συνδυαστικά με το ανωτέρω, αυστηροποιείται το κυρωτικό πλαίσιο για τα οχήματα μικροκινητικότητας και τα μηχανοκίνητα δίκυκλα, καθώς η χρήση του κράνους και η τήρηση των ορίων ταχύτητας είναι αδιαπραγμάτευτα και τιμωρούνται αυστηρά.
· Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τη διεύρυνση της δυνατότητας αξιοποίησης τεχνικών ή ηλεκτρονικών μέσων για τη διαπίστωση των παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (κάμερες στα λεωφορεία).