Τέσσερα χελιδόνια και οι υποψήφιοι να κολυμπούν στην αγωνία – Μια φιλόλογος γράφει για τις Πανελλαδικές

Ένα δυνατό και συνάμα τρυφερό κείμενο που εντυπωσιάζει αλλά και δίνει το βαθύ νόημα της ζωής μέσα από τη δοκιμασία των Πανελλαδικών εξετάσεων δημοσίευσε η φιλόλογος από τις Μοίρες Μαρία Μανασάκη.

Πρώτη μέρα Πανελλαδικών, η ίδια επιτηρήτρια αλλά ουσιαστικά συμμετέχουσα στη διαδικασία, καταγράφει την πραγματικότητα ακουμπώντας στα συναισθήματα που προκαλούνται μέσα και έξω από τις αίθουσες. Πρωταγωνιστές της ιστορίας που με γλαφυρότητα μας δίνει η κ.Μανασάκη είναι τα παιδιά που δίνουν τη μάχη τους, τέσσερα χελιδόνια με το κείμενο να καταλήγει με την φράση του Καζαντζάκη: “Σώπα δάσκαλε ν” ακούσουμε το πουλί.”

Ολόκληρο το κείμενο που γράφτηκε χθες αναφέρει:

Σήμερα επιτηρούσα στις Πανελλήνιες εξετάσεις , σε ένα σχολείο που έχει την τύχη να βρίσκεται στις παρυφές της κατοικημένης περιοχής, μέσα σε ένα ειδυλλιακό τοπίο. Από το παράθυρο τα δέντρα, οι λόφοι, ο ουρανός συνέθεταν ένα όμορφο κάδρο. Ένα καλώδιο τηλεφωνικής γραμμής περνούσε έξω σε κοντινή απόσταση, καθώς η αίθουσα βρισκόταν στον δεύτερο όροφο του κτηρίου. Λίγη ώρα αφού είχαν δοθεί τα θέματα, τέσσερα χελιδόνια ήρθαν και κάθισαν πάνω σε αυτό το καλώδιο. Χαλούσαν τον κόσμο με τις φωνές τους. Σαν τις κυράδες που παλιά συναντιόντουσαν στα καλντερίμια του χωριού και κουβέντιαζαν για ώρα κι έλεγαν φωναχτά τις σκέψεις ,τα βάσανά τους , όσα τέλος πάντων τις απασχολούσαν. Αυτή την εικόνα μου θύμισαν επακριβώς αυτοί οι μικροί φτερωτοί κουβαλητές της Άνοιξης. Σε λίγο το ένα έφυγε, έκανε ένα κύκλο αλλά ξαναγύρισε, φαίνεται ήθελε κάτι να προσθέσει ακόμα στην κουβέντα. Μετά από κάμποση ώρα πέταξαν και τα τέσσερα ταυτόχρονα ….να συνεχίσουν τις δουλειές τους.

Όλα αυτά συνέβαιναν έξω από το παράθυρο. Μέσα από το παράθυρο , βασίλευε απόλυτη σιωπή. Τα παιδιά κολυμπούσαν στην αγωνία, βουτηγμένα στον ωκεανό των θεμάτων της εξέτασης, προσπαθώντας να αποφύγουν αρπακτικά λάθη και άλλα τέρατα. Όλα τους παγιδευμένα στην απέλπιδα προσπάθεια μιας αμφίβολης επιτυχίας. Όλα τους δασκαλεμένα να θηρεύουν το χρήσιμο και να θυσιάζουν την ευτυχία της στιγμής προς όφελος ενός αβέβαιου μέλλοντος. Όλα τους καθηλωμένα στα πρέπει και στα μη που τους επιβάλλει μια κοινωνία που συγχωρεί τις πιο μεγάλες θηριωδίες αλλά καταδικάζει το τραγούδι των πουλιών….
Κανένα τους δεν είδε τα χελιδόνια. Κανένα τους δεν άκουσε το κελάηδημα.
Το θέμα της έκθεσης αφορούσε ‘’τη δημιουργικότητα που χαρακτηρίζεται από πρωτοτυπία και συνδέεται άμεσα με τη φαντασία, την καινοτομία, την επίλυση προβλημάτων και την…… αποκλίνουσα σκέψη.’’
Θυμήθηκα τον Καζαντζάκη:”Σώπα δάσκαλε ν” ακούσουμε το πουλί.”