τσάντα στο σχολείο

ΑΡΧΙΖΕΙ ΠΙΛΟΤΙΚΑ Η ΔΡΑΣΗ

Η τσάντα στο σχολείο,  οι μαθητές… ξέγνοιαστοι!

«Αν δεν ετοιμάσεις τις εργασίες σου, δεν θα πάμε βόλτα!». Πρόκειται για μία συνηθισμένη φρά-ση των γονιών που δεν θα χρησιμοποιείται για ένα τουλάχιστον Σαββατοκύριακο το μήνα. Η δράση «Η τσάντα στο σχολείο» είναι γεγονός και μαζί της φέρνει έναν προβληματισμό οι δύο ξέγνοιαστες μέρες θα περάσουν δημιουργικά ή το κάθε παιδί θα σπάσει ρεκόρ παραμονής μπροστά σε μία οθόνη;

Από την πλευρά τους οι δάσκαλοι παροτρύνουν τους μαθητές τους να κάνουν κάτι εποικοδομητικό και παράλληλα συζητούν με τους γονείς για το στόχο της… χαρούμενης Παρασκευής. Όπως λένε στην «Π» διευθυντές σχολείων του Ηρακλείου, η Δευτέρα που θα ακολουθεί θα είναι ημέρα απολογισμού του τι συνέβη τελικά το ελεύθερο διήμερο.

Σημειώνεται πως υπάρχει η δυνατότητα η δράση να γίνεται περισσότερα από ένα Σαββατοκύριακα, όμως τα πιο πολλά σχολεία επιλέγουν να την εφαρμόσουν ένα διήμερο τον μήνα, μέχρι να δουν τα αποτελέσματά της. Η τσάντα, βέβαια, μπορεί να μη μένει σχολείο αλλά ο μαθητής να την παίρνει μαζί του στο σπίτι, αφού τη Δευτέρα μπορεί να χρειάζεται άλλα βιβλία από εκείνα που είχε μαζί του την Παρασκευή.

Από Δευτέρα… απολογισμός

Η διευθύντρια του σχολείου (1ο Δημοτικό Σχολείο Ηρακλείου, το γνωστό ως Ανωγειανό) , κ. Ελένη Πανακάκη
Την επόμενη Παρασκευή θα γίνει η αρχή στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Ηρακλείου. Η διευθύντρια του σχολείου κ. Ελένη Πανακάκη αναφέρει πως τις επόμενες ημέρες προγραμματίζεται μία συνάντηση με γονείς προκειμένου να εξηγήσουν τους στόχους της δράσης.

«Σκοπός είναι τα παιδιά να μην έχουν άγχος, να είναι ελεύθερα από εργασίες το Σαββατοκύριακο, να είναι χαλαρά και να έχουν μία σωστή και ουσιαστική επικοινωνία με τους γονείς» περιγράφει.

Όπως λέει, συνήθως οι γονείς έχουν προστριβές με τα παιδιά για το θέμα της μελέτης. «Οι γονείς θα πρέπει να φροντίσουν να κάνουν δημιουργικά πράγματα με το παιδί, να μην είναι όλη μέρα μπροστά στον υπολογιστή» αναφέρει η κ. Πανακάκη.

Όταν τα παιδιά επιστρέψουν τη Δευτέρα, θα γίνει συζήτηση με τους εκπαιδευτικούς, «θα ρωτήσουμε, τι μας φέρατε πίσω, τι κάνατε με τους γονείς σας, θέλετε να το κάνετε ξανά;» λέει η διευθύντρια του Ανωγειανού.

ο διευθυντής του 2ου Δημοτικού Σχολείου Αρχανών κ. Κώστας Παραδεισανός.
«Η δράση αποτελεί μία ευκαιρία για τους γονείς να αποδράσουν από τα συνηθισμένα πράγματα, να απολαύσουν ένα Σαββατοκύριακο χωρίς τον βραχνά της προετοιμασίας για το μάθημα, αυτό θα το αφήσουν στην άκρη, θα χαρούν ό,τι έχουν καιρό να κάνουν σαν οικογένεια, θα επισκεφτούν κάποιους χώρους, θα περάσουν χρόνο με τα παιδιά τους» αναφέρει ο διευθυντής του 2ου Δημοτικού Σχολείου Αρχανών κ. Κώστας Παραδεισανός.

Εξηγεί πως τα παιδιά δεν θα αποκοπούν από την ύλη του σχολείου, αφού ό,τι έκαναν το Σαββατοκύριακο  θα γίνει στο πλαίσιο του σχολείου, όπως κάποια εργασία για το μάθημα, για να είναι ελεύθερη η οικογένεια ένα Σαββατοκύριακο τον μήνα.

Ο κ. Παραδεισανός αναφέρει πως τη Δευτέρα θα γίνεται μια αποτίμηση του διημέρου και μια συζήτηση για το κατά πόσο αξιοποιήθηκε ο ελεύθερος χρόνος.

«Η λογική είναι τα παιδιά να έχουν ένα τουλάχιστον Σαββατοκύριακο τον μήνα ελεύθερο. Σε πολλές χώρες του εξωτερικού αυτό είναι αυτονόητο» αναφέρει ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Ηρακλείου κ. Γιώργος Μακράκης.

Η ευθύνη του εκπαιδευτικού είναι η όποια προετοιμασία χρειάζεται για τη Δευτέρα, να γίνει στο σχολείο από την Παρασκευή.

Οι δάσκαλοι, στη λογική του Υπουργείου, παροτρύνουν τους γονείς να περάσουν χρόνο με τα παιδιά τους, το τι τελικά όμως θα γίνει το διήμερο, αν τα παιδιά μείνουν μπροστά στον υπολογιστή ή την τηλεόραση, είναι θέμα οικογενειακού προγραμματισμού.

Αμφιλεγόμενη δράση

Το Υπουργείο Παιδείας υποστηρίζει πως  “η πρωτοβουλία αυτή δεν ισοδυναμεί με εγκατάλειψη της μελέτης ή άλλων δημιουργικών εργασιών, τις οποίες οι μαθητές και οι μαθήτριες δύνανται να υλοποιούν κατ’ οίκον σε ατομική ή και ομαδική βάση, συνδυάζοντας ενίοτε τη διασκέδαση και το συνεργατικό πνεύμα με τη μάθηση”.

Δεν κινείται στην ίδια γραμμή, όμως, το Διοικητικό Συμβούλιο της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης που, με επιστολή της στον υπουργό είχε σχολιάσει ότι «ο χώρος της εκπαίδευσης έχει ανάγκη από καλά μελετημένες, σχεδιασμένες και συνολικές αλλαγές και όχι από πρόχειρες, μεμονωμένες, αποσπασματικές και εμβαλωματικές παρεμβάσεις».

Η Ένωση θεωρεί ότι η παραμονή της τσάντας των μαθητών στο σχολείο για ένα ή περισσότερα Σαββατοκύριακα τον μήνα, χωρίς να συνοδεύεται από τις απαραίτητες αλλαγές στα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (Α.Π.Σ.) και το Εβδομαδιαίο Ωρολόγιο Πρόγραμμα Διδασκαλίας (ΕΩΠΔ) αλλά και την αναγκαία αναδιάρθρωση και εξορθολογισμό της διδακτέας ύλης των μαθημάτων, δεν έχει να προσφέρει απολύτως τίποτα στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Όπως αναφέρεται στην επιστολή, αν πράγματι το υπουργείο Παιδείας θέλει να βοηθήσει ουσιαστικά τους μαθητές και τις οικογένειές τους δεν έχει παρά να υιοθετήσει την από χρόνια διατυπωμένη πρόταση της Ένωσης Διευθυντών για: Εισαγωγή του γνωστικού αντικειμένου της Μελέτης-Προετοιμασίας των μαθημάτων για την επόμενη ημέρα για όλους τους μαθητές στο υποχρεωτικό πρόγραμμα, με στόχο, για τους μαθητές των μικρότερων τάξεων η τσάντα να μένει στο σχολείο και για τους μαθητές των μεγαλύτερων τάξεων η απαλλαγή τους από το μεγαλύτερο μέρος των «κατ’ οίκον» εργασιών».