Όπως κάθε υπουργός Παιδείας που σέβεται τον εαυτό του, ο κ. Κώστας Γαβρόγλου, ανακοίνωσε χθες νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση που θυμίζει κάτι από δέσμες, οι οποίες είχαν καταργηθεί επί Γεράσιμου Αρσένη το 2000.
Συγκεκριμένα, το νέο σύστημα περιλαμβάνει τέσσερις ομάδες προσανατολισμού, όσα και τα επιστημονικά πεδία, σχολές ελεύθερης πρόσβασης, αλλαγές στις εξετάσεις για το απολυτήριο, κατάργηση των Λατινικών και αντικατάστασή τους από την Κοινωνιολογία, κατάργηση των συντελεστών βαρύτητας, καθώς επίσης και κατάθεση μηχανογραφικού πριν από την έναρξη της Γ Λυκείου.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του Υπουργείου Παιδείας, οι αλλαγές θα ισχύσουν από το σχολικό έτος 2019-20, δηλαδή από τη φουρνιά των παιδιών που φέτος θα ξεκινήσουν να φοιτούν στη Β’ Λυκείου.
Οι προτάσεις αναμένεται να συζητηθούν στο επόμενο διάστημα, με ορίζοντα, όπως ανέφερε ο κ. Γαβρόγλου, να κατατεθεί το νομοσχέδιο στην ολομέλεια της Βουλής και να ψηφιστεί τον ερχόμενο Δεκέμβριο.
Αναμόρφωση της Β’ και Γ’ Λυκείου
Σύμφωνα με την πρόταση του Υπουργείου, οι εγκύκλιες σπουδές θα ολοκληρώνονται στη Β’ Λυκείου. Προς το παρόν, η μόνη αλλαγή για τη Β’ Λυκείου, που θα εφαρμοστεί από τώρα, δηλαδή, από το σχολικό έτος 2018-19, αφορά το μάθημα της «Πολιτικής Παιδείας» που αντικαθίσταται από το μάθημα «Πολίτης και Δημοκρατία» με αντίστοιχη αλλαγή του σχετικού εγχειριδίου.
Στη Γ’ Λυκείου, οι αλλαγές είναι οι εξής:
Οι τρεις Ομάδες Προσανατολισμού, γίνονται τέσσερις. Καθεμία από τις Ομάδες, αντιστοιχεί σε ένα Επιστημονικό Πεδίο.
Τα βασικά μαθήματα της κάθε ομάδας είναι τα ίδια με την αντίστοιχη σημερινή Ομάδα Προσανατολισμού, με εξαίρεση την αντικατάσταση των Λατινικών από το μάθημα της Κοινωνιολογίας καθώς στόχος είναι να μην υπάρχει αποστήθιση.
Επίσης, τα μαθήματα Νεοελληνική Γλώσσα και Νεοελληνική Λογοτεχνία ενοποιούνται στο μάθημα Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, το οποίο είναι εξεταζόμενο για όλους τους υποψηφίους.
Η σημερινή Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών διαιρείται σε δύο Ομάδες Προσανατολισμού, την Ομάδα Προσανατολισμού (Θετικές Σπουδές) και την Ομάδα Προσανατολισμού (Σπουδές Υγείας). Η πρώτη οδηγεί στο δεύτερο και η δεύτερη στο τρίτο Επιστημονικό Πεδίο – Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες και Επιστήμες Υγείας και Ζωής αντίστοιχα.
Το μάθημα των Αρχών Οικονομικής Θεωρίας εμπλουτίζεται με περιεχόμενο που σχετίζεται με την κοινωνική διάσταση της οικονομίας.
Κάθε Ομάδα Προσανατολισμού περιλαμβάνει μόνο τα μαθήματα στα οποία οι υποψήφιοι θα εξεταστούν τόσο για το απολυτήριο όσο και για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι συντελεστές βαρύτητας καταργούνται και όλα τα μαθήματα έχουν την ίδια βαρύτητα.
Για το Ημερήσιο Γενικό Λύκειο προβλέπονται τρία μαθήματα Γενικής Παιδείας, Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (6 ώρες), Θρησκευτικά (1 ώρα) και Φυσική Αγωγή (2 ώρες), ενώ για το Εσπερινό Γενικό Λύκειο προβλέπονται δύο μαθήματα Γενικής Παιδείας, Νεοελληνική Γλώσσα (6 ώρες) και Θρησκευτικά (1 ώρα).
Επιπλέον, για το Ημερήσιο Γενικό Λύκειο προβλέπονται δύο διδακτικές ώρες για ένα μάθημα επιλογής. Στις επιλογές περιλαμβάνονται ειδικά μαθήματα που οι υποψήφιοι μπορεί να χρειαστούν και για την εισαγωγή τους σε κάποια τμήματα.
Τα μαθήματα των Ομάδων Προσανατολισμού αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος του προγράμματος, με έξι διδακτικές ώρες για το καθένα.
Τέλος, για το ημερήσιο Γενικό Λύκειο προβλέπονται τρεις ώρες ανά εβδομάδα, μία για καθένα από τα μαθήματα των Ομάδων Προσανατολισμού κατά τις οποίες κάθε εκπαιδευτικός θα είναι διαθέσιμος για συνεργασία με τους μαθητές του, για συζήτηση εργασιών, επίλυση αποριών κλπ.
Το νέο απολυτήριο
Για την απόκτηση του απολυτηρίου, προβλέπονται περιφερειακές ή μίνι πανελλαδικές εξετάσεις.
Οι βαθμοί των τετραμήνων θα διαμορφώνονται για όλα τα μαθήματα εκτός της Φυσικής Αγωγής, από ωριαία διαγωνίσματα και εργασίες, όπως συμβαίνει και σήμερα. Οι γραπτές ενδοσχολικές απολυτήριες εξετάσεις του Ιουνίου θα γίνονται στα τέσσερα εξάωρα μαθήματα (που αναφέρθηκαν παραπάνω), τα ίδια στα οποία θα εξετάζονται στη συνέχεια όσοι επιλέξουν να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις.
Τα σχολεία θα χωριστούν σε ομάδες, ανά δήμο στις μεγάλες πόλεις και ανά νομό στην επαρχία. Τα γραπτά των μαθητών, αφού καλυφθούν τα ονόματα, θα βαθμολογούνται από καθηγητή άλλου σχολείου.
Ο βαθμός για κάθε γραπτώς εξεταζόμενο μάθημα θα προκύπτει με βαρύτητα 40% για την τελική ενδοσχολική εξέταση και 60% για το βαθμό των δύο τετραμήνων. Για τα άλλα μαθήματα, ο τελικός βαθμός θα προκύπτει κατά 100% από τον βαθμό των δύο τετραμήνων.
Ο βαθμός του απολυτηρίου θα προκύπτει από τον μέσο όρο όλων των μαθημάτων που θα διδάσκονται στην Γ’ Λυκείου και συμμετέχει στη διαμόρφωση του βαθμού πρόσβασης στα ΑΕΙ.
Το νέο σύστημα εισαγωγής
Αμέσως μετά την ολοκλήρωση της Β’ λυκείου (τον Ιούλιο), όλοι οι μαθητές που επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση υποχρεούνται να συμπληρώσουν Α’ δήλωση προτίμησης (μηχανογραφικό) με τις 10 προτιμήσεις τμημάτων στα οποία επιθυμούν να φοιτήσουν. Να σημειωθεί ότι οι μαθητές που δεν θα υποβάλουν την Α’ δήλωση του Ιουλίου χάνουν το δικαίωμα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με ή χωρίς πανελλαδικές εξετάσεις για τη χρονιά αυτή.
Η συμπλήρωση της δήλωσης προτίμησης θα αποτελεί την κατάληξη προγράμματος Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού, το οποίο θα πραγματοποιείται μέχρι τη λήξη των προαγωγικών εξετάσεων της Β’ λυκείου. Με βάση τις προτιμήσεις των μαθητών και τον αριθμό εισακτέων που θα έχει αποφασιστεί ανά τμήμα, θα προκύψει ένας αριθμός τμημάτων για τα οποία ο αριθμός των προτιμήσεων θα είναι ίσος ή μικρότερος από τον αριθμό εισακτέων. Αυτά τα τμήματα, στα οποία ο αριθμός των αιτήσεων υπολείπεται των διαθέσιμων θέσεων, ονομάζονται τμήματα ελεύθερης πρόσβασης (ΤΕΠ).
Τα υπόλοιπα τμήματα, δηλαδή εκείνα στα οποία ο αριθμός των αιτήσεων υπερβαίνει τις διαθέσιμες θέσεις, ονομάζονται τμήματα πρόσβασης μόνο με πανελλαδικές εξετάσεις (ΤΠΠΕ). Λίγες μέρες αργότερα, ο μαθητής ενημερώνεται για το ποιες από τις προτιμήσεις του αντιστοιχούν σε ΤΠΠΕ και ποιες σε ΤΕΠ.
Από το σύνολο των δηλώσεων θα προκύψουν, αυτές στις οποίες θα συμπεριλαμβάνεται ένα τουλάχιστον ΤΕΠ και αυτές στις οποίες όλα τα τμήματα είναι ΤΠΠΕ.
Οι μαθητές της δεύτερης κατηγορίας θα διαγωνιστούν στις πανελλαδικές για την εισαγωγή τους στην Ανώτατη Εκπαίδευση μιας και από τις προτιμήσεις τους στη δήλωση του Ιουλίου δεν έχει προκύψει κανένα ΤΕΠ.
Τον Φεβρουάριο, οι μαθητές της πρώτης κατηγορίας δηλώνουν αν θα συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις ή αν προτιμούν να εισαχθούν σε ένα από τα ΤΕΠ που είχαν συμπεριλάβει στην αρχική τους δήλωση.
Η δήλωση του Φεβρουαρίου θα είναι οριστική και δεσμευτική. Συγκεκριμένα, ένας μαθητής που είχε τουλάχιστον ένα ΤΕΠ στη δήλωση του Ιουλίου μπορεί:
α) να επιλέξει εισαγωγή σε ΑΕΙ μέσω πανελλαδικών εξετάσεων, χάνοντας το δικαίωμα πρόσβασης σε κάποιο από τα ΤΕΠ που είχε δηλώσει ή,
β) να επιλέξει ένα από τα ΤΕΠ που είχε συμπεριλάβει στη δήλωση του Ιουλίου, οπότε εισάγεται στο τμήμα αυτό, με μόνη προϋπόθεση την απόκτηση του απολυτηρίου της Γ’ Λυκείου.
Για τους μαθητές που θα διαγωνιστούν στις πανελλαδικές, ο βαθμός των πανελλαδικών εξετάσεων θα διαμορφωθεί κατά 90% από τον μέσο όρο των βαθμών τους στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και κατά 10% από τον βαθμό του απολυτηρίου. Η ποσόστωση αυτή προτείνεται να ισχύσει το πρώτο έτος εφαρμογής του νέου συστήματος, στις πανελλαδικές εξετάσεις του 2020. Σταδιακά, όσο το σύστημα θα καθιερώνεται, το ποσοστό του βαθμού του απολυτηρίου θα αυξάνεται σταδιακά.
Ο αριθμός εισακτέων θα ανακοινώνεται τον Μάρτιο, πριν κάνουν οι μαθητές της Β’ λυκείου την κατάθεση του πρώτου μηχανογραφικού.
Εύσημα από τον πρωθυπουργό
Σημαντικό βήμα για την αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου και τον εξορθολογισμό των εισαγωγικών εξετάσεων, χαρακτηρίζει το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρα σε ανάρτησή του στον προσωπικό του λογαριασμό στο twitter.
«Η παρουσίαση του νέου συστήματος εισαγωγής στη τριτοβάθμια εκπαίδευση από τον Υπουργό Παιδείας αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου και τον εξορθολογισμό των εισαγωγικών εξετάσεων» σημειώνει ο πρωθυπουργός.
Και προσθέτει πως «για περίπου 10.000 μαθητές ανοίγει ο δρόμος της ελεύθερης πρόσβασης σε αναβαθμισμένα τμήματα ΑΕΙ και ΤΕΙ», ενώ «για τους υπόλοιπους, ενισχύεται η κριτική γνώση έναντι της παπαγαλίας, το σχολείο παύει να είναι πάρεργο, χάσιμο χρόνου και εξεταστικός προθάλαμος».
Βολές από το ΚΚΕ
Το ΚΚΕ αναφέρει πως «οι εξαγγελίες της κυβέρνησης για το Λύκειο και τον τρόπο εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση ενισχύουν παραπέρα το χαρακτήρα του σχολείου ως “σκληρού εξεταστικού κέντρου”, με νέες εξετάσεις τύπου πανελλαδικών, στη Γ’ Λυκείου, με σοβαρό περιορισμό των επιλογών των μαθητών στο μηχανογραφικό, θέτοντας, ακόμα πιο νωρίς και βίαια, εμπόδια και διλήμματα σε νέα παιδιά. Ακόμα και τα ψήγματα της -αναγκαίας για τον σύγχρονο άνθρωπο- γενικής παιδείας, που έχουν απομείνει, σταματάνε στην ηλικία των 15 ετών».