Όταν για πρώτη φορά ακούσαμε τον όρο “εξ αποστάσεως εκπαίδευση” βάζαμε στοίχημα ότι δε θα λειτουργήσει. Σε συνθήκες πανδημίας, όμως, είναι μια διαδικασία που, όπως αποδείχτηκε, ήρθε για να μείνει.
Με τα στραβά της, τις τεχνικές, δηλαδή, δυσκολίες, τα θέματα που προκύπτουν με τα προσωπικά δεδομένα και το ερώτημα αν όλοι οι μαθητές, αλλά και οι εκπαιδευτικοί έχουν πρόσβαση σε ηλεκτρονικό υπολογιστή και σύνδεση στο διαδίκτυο, συνεισφέρει σε ένα μεγάλο βαθμό στην προσπάθεια να μη χάσουν οι μαθητές την επαφή με το σχολείο.
Πέρα από τα τεχνικής φύσης προβλήματα που προκύπτουν, η εμπειρία δείχνει πως κάθε νέο κρούσμα σε ένα σχολείο σπέρνει τον πανικό, γονείς κρατάνε τα παιδιά στο σπίτι με τον φόβο μην κολλήσουν κοροναϊό, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις, όπου οι μαθητές προχωρούν σε καταλήψεις για τον ίδιο λόγο. Το πάγιο αίτημα να γίνονται μαζικά τεστ δε φαίνεται ότι οι αρμόδιοι σκοπεύουν να το ικανοποιήσουν.
Μικροί και μεγάλοι γίνανε χάκερ…
Σύμφωνα με όσα ορίζει η διαδικασία, όταν ένα τμήμα βάζει λουκέτο για 14 μέρες καθώς έχει υπάρξει κρούσμα σε μαθητή ή εκπαιδευτικό, τότε αμέσως ξεκινά η τηλεκπαίδευση. Ωστόσο, “αγκάθι” αποτελεί το τι γίνεται για ένα μαθητή που ως μεμονωμένη περίπτωση μπαίνει σε καραντίνα, γιατί τότε πρέπει οι ίδιοι οι γονείς να αναλάβουν δράση.
Όταν ένα τμήμα κλείσει, λοιπόν, ο κάθε διευθυντής καταρτά ωρολόγιο πρόγραμμα, το κοινοποιεί στη διεύθυνση εκπαίδευσης και καλείται να εφαρμόσει την τηλεκπαίδευση, σύγχρονη και ασύγχρονη. Μέχρι στιγμής, αυτό έχει γίνει, σε ένα βαθμό, για τα τμήματα που έχουν κλείσει και σε επίπεδο περιφερειακής ενότητας Ηρακλείου.
Ένα κομμάτι που προβληματίζει τους εκπαιδευτικούς, είναι κατά πόσο εκτίθενται οι ίδιοι ή και τα παιδιά σε γονείς και άλλα πρόσωπα που μπορεί να παρακολουθούν και εκείνα το ζωντανό μάθημα. Πάντως, όλες ο πλευρές προσπαθούν για το καλύτερο δυνατό και είναι χαρακτηριστικό ότι δάσκαλοι και καθηγητές που δεν ήξεραν καν τι είναι το ποντίκι, τώρα παίζουν τον υπολογιστή στα δάκτυλα!
Ο διευθυντής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Ηρακλείου, κ. Μανώλης Μπελαδάκης, αναφέρει πως μέχρι σήμερα, όλα τα τμήματα που έχουν προχωρήσει σε αναστολή λειτουργίας λόγω κοροναϊού έχουν ξεκινήσει εξ αποστάσεως εκπαίδευση, οι διευθυντές των σχολείων έχουν καταρτίσει ωρολόγιο πρόγραμμα και έχουν υλοποιήσει σύγχρονη και ασύγχρονη τηλεκπαίδευση.
Ο διευθυντής του 2ου Λυκείου Ηρακλείου, κ. Κώστας Κωσταντίνου, αναφέρει πως στο τμήμα του σχολείου που έχει ανασταλεί η λειτουργία του, καθώς μαθήτρια είχε βρεθεί θετική στον κοροναϊό, γίνεται τηλεκπαίδευση σε ένα σεβαστό ποσοστό. Με όλες τις πρακτικές δυσκολίες, στο μέτρο του δυνατού συμμετέχουν τα περισσότερα παιδιά.
Όπως λέει, είναι κάτι που εύκολα ακούγεται αλλά δύσκολα πραγματοποιείται, ωστόσο, κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί ότι όλοι έχουν την πρόθεση να προσπαθήσουν για το καλύτερο. Μεταξύ των ζητημάτων που προκύπτουν είναι αν ο κάθε μαθητής αλλά και εκπαιδευτικός έχει στην κατοχή του ηλεκτρονικό υπολογιστή και κινητό τηλέφωνο, αν έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο και αν έχει πληρώσει ακόμα και τον λογαριασμό του τηλεφώνου…
Ο πρόεδρος της ένωσης συλλόγων γονέων μαθητών Δήμου Ηρακλείου, κ. Πολύδωρος Κουτσαυτάκης, αναφέρει πως στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση η τηλεκπαίδευση λειτουργεί περισσότερο από ό,τι στην πρωτοβάθμια. Στα Δημοτικά, όπως λέει, περισσότερο οι δάσκαλοι στέλνουν τις εργασίες στους μαθητές.
Όσα παιδιά απουσιάζουν είτε γιατί νόσησαν τα ίδια, είτε γιατί βρέθηκε θετικό στον ιό συγγενικό τους πρόσωπο, τότε μένουν μακριά από το περιβάλλον του σχολείου, γιατί η μόνη τους επαφή είναι οι εργασίες που παίρνουν στο τέλος της ημέρας από τους εκπαιδευτικούς ή από συμμαθητές τους.
Τόσο οι εκπαιδευτικοί, όσο και οι μαθητές δεν θέλουν να γίνεται αναμετάδοση του μαθήματος, γιατί φοβούνται ότι εκτίθενται όσοι βρίσκονται στην τάξη. Εκείνο που ζητάνε οι γονείς είναι να υπάρξει μία πρόβλεψη για αναπλήρωση της ύλης όταν τα παιδιά επιστρέφουν στο σχολείο, γιατί οι μέρες της απουσίας είναι πολλές και είναι μεγάλο το κενό που δημιουργείται.
Τρομάζουν γονείς και μαθητές
Μετά από το δεύτερο κρούσμα και το κλείσιμο ενός ακόμα τμήματος στο 34ο Δημοτικό σχολείο Ηρακλείου, πολλοί γονείς κράτησαν τα παιδιά στο σπίτι. Το ίδιο συμβαίνει σε όσα σχολεία έχει υπάρξει κρούσμα, ακόμα και όπου μαθητής μένει σε καραντίνα επειδή υπήρξε επιβεβαιωμένο περιστατικό στο οικογενειακό του περιβάλλον.
Χθες, αποφάσισαν να απέχουν από τα μαθήματά τους τα παιδιά στο 5ο Γυμνάσιο Ηρακλείου. Μαθήτρια της Γ΄τάξης του σχολείου βρέθηκε θετική στον ιό και είναι σε καραντίνα. Επειδή το κορίτσι είχε εμφανίσει ήπια συμπτώματα την περασμένη βδομάδα και έμεινε σπίτι της όλες τις ημέρες, δεν κρίθηκε σκόπιμο να κλείσει το τμήμα.
Αυτό αποφασίστηκε σε συνεννόηση με τον ΕΟΔΥ και με επικοινωνία της διεύθυνσης του σχολείου με τη διεύθυνση δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Ηρακλείου. Σε κινητοποιήσεις προχώρησαν και μαθητές του 9ου Γυμνασίου Ηρακλείου. Σε καραντίνα βρίσκεται και παιδί που φοιτά στο Γυμνάσιο Γαζίου, όπως ενημέρωσε το σχολείο με μήνυμά του τους γονείς.
