Καπετανάκειο

Να επιστρέψουν τα Λατινικά, ως μάθημα της Ομάδας Ανθρωπιστικών Σπουδών, ζητούν, με επιστολή τους προς την υπουργό Παιδείας, 17 μαθητές και μαθήτριες του Τμήματος Λατινικών της Γ τάξης του 1ου Γενικού Λυκείου Ηρακλείου – Καπετανάκειου.

Οι μαθητές αναφέρουν πως «έπειτα από έρευνα στην αρχή της σχολικής χρονιάς στο μαθητικό δυναμικό του σχολείου μας, συνειδητοποιήσαμε ότι ένας ικανός αριθμός μαθητών /-τριών επιθυμούσαμε να διδαχθούμε τα Λατινικά. Πιθανότατα είμαστε ένα από τα ελάχιστα τμήματα στα λύκεια όλης της Ελλάδας που διδασκόμαστε τα Λατινικά κατά τη σχολική χρονιά 2019-2020, όχι ως μάθημα κατεύθυνσης, αλλά πλέον ως μάθημα επιλογής.

Μπορεί να μην είμαστε πολλοί, ωστόσο νιώθουμε την ανάγκη να σας διατυπώσουμε τις απόψεις μας πάνω στο μείζον θέμα της επαναφοράς των Λατινικών στην κατεύθυνση των Ανθρωπιστικών Σπουδών.

Εμείς, ως νέοι, ανήκουμε στη γενιά εκείνη που στερήθηκε το δικαίωμα της διδασκαλίας των Λατινικών, μιας γλώσσας, της οποίας οι ρίζες αγγίζουν τους σπουδαιότερους πολιτισμούς που δημιουργήθηκαν ποτέ, τον αρχαιοελληνικό και τον ρωμαϊκό. Μετά από προσεκτική παρατήρηση, συνειδητοποιήσαμε ότι τα Λατινικά αποτελούν το θεμέλιο, τη βάση, τον πυλώνα των περισσότερων ευρωπαϊκών και αμερικανικών γλωσσών».

Τονίζουν, ακόμα, ότι «τα Λατινικά σκιαγραφούν τεράστιες ιστορικές περιόδους και πίσω τους όλο το πνευματικό και πολιτιστικό υπόβαθρο του παρελθόντος της ευρωπαϊκής μας οικογένειας και της τοπικής μας ιστορίας. Η γνώση αυτή θεωρούμε πως δεν μπορεί να παραγκωνίζεται ή καλύτερα να ακυρώνεται στο σχολείο, σκοπός του οποίου πρέπει να είναι η μετάδοση γνώσεων, ηθών, αξιών και κανόνων συμπεριφοράς.

Μέσω των Λατινικών ολοκληρώνεται όλο το φάσμα των Ανθρωπιστικών Σπουδών, αφού επιπλέον συμβάλλουν σε μέγιστο βαθμό στην κατανόηση των κύριων γλωσσών που επιστημονικά και βιβλιογραφικά χρησιμοποιούνται (π.χ. των αγγλικών, των γαλλικών, των γερμανικών, των ιταλικών και των ισπανικών).

Παράλληλα, τα λατινικά αποτελούν πολυτιμότατο εργαλείο σε πληθώρα επαγγελμάτων που προκύπτουν από τις αντίστοιχες σχολές της Θεωρητικής Κατεύθυνσης. Για παράδειγμα: οι υποψήφιοι της δικιάς μας γενιάς για τις Φιλολογικές Σχολές και τις Νομικές δεν θα έχουμε καν τη στοιχειώδη γνώση μιας γλώσσας στην οποία οικοδομήθηκε το ρωμαϊκό δίκαιο και η ρωμαϊκή γραμματεία.

Γιατί πρέπει να συμβεί αυτό; Με άλλα λόγια με την κατάργηση του μαθήματος (γιατί η αλήθεια είναι ότι το μάθημα ουσιαστικά καταργήθηκε) αφοπλίζεται αυτομάτως ένα ευρύ πεδίο επιστημών και συνεπώς οι μελλοντικοί φοιτητές και οι μετέπειτα εργαζόμενοι θα έχουν λάβει ελλιπή εκπαίδευση.

Συνεπώς, μαζί με εσάς και εμείς αντιλαμβανόμαστε τη σημασία της σχέσης πολλών σύγχρονων πολιτισμών μεταξύ τους, καθώς η γλώσσα κάθε λαού αποτυπώνει την πνευματική ιστορία του.

Μέσα στις λειτουργίες του εκπαιδευτικού συστήματος είναι η διαφύλαξη του πολιτισμού του παρελθόντος και της διασφάλισης της μετάδοσής του. Για αυτούς τους λόγους θεωρούμε μεγίστης σημασίας την επιστροφή των Λατινικών στα λύκεια όλης της χώρας ως μαθήματος κατεύθυνσης και όχι επιλογής.

Ευχαριστούμε πολύ για την προσοχή σας και όπως λέει ο Οράτιος CARPE DIEM!».