Στο πλαίσιο της προετοιμασίας των μαθητών και μαθητριών να καταστούν ενεργοί πολίτες οι οποίοι θα συμβάλουν στην επίτευξη των στόχων της Βιώσιμης Ανάπτυξης το υπουργείο Παιδείας εισάγει τη σχολική χρονιά 2025-26 στα νηπιαγωγεία και στα δημοτικά σχολεία ένα νέο μάθημα – πρόγραμμα που σχετίζεται με τη βιωματική εκπαίδευση και την αειφορία.
Με έμφαση στην περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση και την ενεργό μάθηση των μαθητών το ΥΠΑΙΘΑ πρόκειται να υλοποιήσει μια καινοτόμο πρωτοβουλία εκτός της σχολικής αίθουσας, με επίκεντρο τη δημιουργία και φροντίδα σχολικών λαχανόκηπων.
Πρόκειται για το: «Λαχανόκηποι στα σχολεία: με κριτική σκέψη και όραμα συνεργαζόμαστε, χαιρόμαστε, δημιουργούμε».
Ποιον σκοπό έχουν οι σχολικοί λαχανόκηποι
«Οι σχολικοί λαχανόκηποι, σκοπό έχουν, να συμβάλλουν στην απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων, στην κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη αλλά και στην καλλιέργεια αντιλήψεων, στάσεων και αξιών, καθώς και να ενσωματωθούν στις καθημερινές εκπαιδευτικές δραστηριότητες των μαθητών και των μαθητριών μας στα νηπιαγωγεία και στα δημοτικά σχολεία υπηρετώντας τις σύγχρονες παιδαγωγικές, επιστημονικές, κοινωνικές, οικονομικές, περιβαλλοντικές πρακτικές και να λειτουργήσουν ως εργαστήρια βιώσιμης ανάπτυξης», αναφέρει το υπουργείο.
Μέσω των δραστηριοτήτων στο χώρο του σχολικού κήπου αναμένεται οι μαθητές και οι μαθήτριες να αναπτύξουν την παρατηρητικότητα, την κατανόηση της σχέσης αιτίας αποτελέσματος, την επιστημονικότητα, την ομαδικότητα,τη συνεργασία, επιτρέποντας σε κάθε παιδί να συμμετέχει ενεργά και να εφαρμόζει βιώσιμες πρακτικές στην καθημερινότητα του.
Με την ενασχόληση τους με τον σχολικό κήπο οι μαθητές και οι μαθήτριες μαθαίνουν να καλλιεργούν σπόρους στο θερμοκήπιο, να μεταφυτεύουν στα παρτέρια του σχολικού κήπου τα μικρά φυτά, να κάνουν κομποστοποίηση, να καταπολεμούν ασθένειες που προσβάλουν τα φυτά τους με φυσικό τρόπο, να αντιλαμβάνονται ότι υπάρχουν εναλλακτικοί τρόποι για την καταπολέμηση ασθενειών των φυτών (καλά έντομα), να καλλιεργούν τα φυτά τους και να τα φροντίζουν μέχρι να έρθει η εποχή της συγκομιδής που θα τα μαζέψουν και θα τα δοκιμάσουν ετοιμάζοντας γεύματα (λαχανικά για σαλάτες, πατάτες, ντομάτες, φράουλες, κ.τ.λ.) αλλά και να τα συντηρήσουν.
Μέσα από την υλοποίηση του προγράμματος οι μαθητές και οι μαθήτριες συνειδητοποιούν ότι η συμβολή καθενός και καθεμίας στο άμεσο και τοπικό τους περιβάλλον είναι σημαντική, και ότι με τη δική τους στάση και δράση μπορούν να επέλθουν μικρές και μεγαλύτερες αλλαγές, ιδίως ως προς τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.
Για την υλοποίηση της δράσης το ΥΠΑΙΘΑ θα προμηθεύσει στα σχολεία τα οποία επιθυμούν να συμμετέχουν στο πρόγραμμα μεταλλικά παρτέρια οβάλ, διαστάσεων καθώς επίσης, χώμα σε αντίστοιχο όγκο με τα παρτέρια, ένα μικρό μεταλλικό θερμοκήπιο, φτυαράκια κηπουρικής, σετ σπόρων για τις πρώτες καλλιέργειες και ποτιστήρια.
Μια ιδέα, ένα μάθημα, που εφαρμόστηκε με επιτυχία πριν από χρόνια
Το πρόγραμμα δεν αποτελεί κάποια καινοτόμα ιδέα αφού αντίστοιχες πρωτοβουλίες -μεμονωμένες και μη- σε μικρότερη κλίμακα είχαν πραγματοποιηθεί και στο παρελθόν. Για παράδειγμα, τον Μάιο του 2017 εγκαινιάστηκε ο μεγαλύτερος σχολικός λαχανόκηπος στην Ελλάδα, έκτασης 300 τ.μ., στο 11ο Δημοτικό Σχολείο Χαλανδρίου. Τα παιδιά ξεκίνησαν να φυτεύουν τα φυτά (μαρούλια, σαλάτα, ντοματιά, πιπεριά, κολοκυθιά, μελιτζάνα και αγγουριά). Το κάθε παιδί φύτεψε τρία φυτά με το ονοματεπώνυμό του σε συγκεκριμένο ταμπελάκι.
Περιβαλλοντικές οργανώσεις σε συνεργασία με τις σχολικές κοινότητες έχουν «τρέξει» αντίστοιχα προγράμματα με τους λαχανόκηπους να αποτελούν ζωντανά εργαστήρια εκπαίδευσης που δίνουν την ευκαιρία στα παιδιά να γνωρίσουν από κοντά τη διαδικασία καλλιέργειας λαχανικών, να μάθουν να φροντίζουν το περιβάλλον και να αναπτύξουν βιώσιμες διατροφικές συνήθειες. Παράλληλα, ενισχύουν την ομαδικότητα και τη συνεργασία μεταξύ των παιδιών, καλλιεργώντας την οικολογική συνείδηση από μικρή ηλικία.
Πηγή: in.gr