σχολική τάξη

Από τις σχολικές τάξεις, στο νοσοκομείο, και… κάπως έτσι ξεκινά ένας φαύλος κύκλος. Το περιστατικό με τη δασκάλα της Ιεράπετρας που κατέληξε σε νοσοκομειακό ίδρυμα δεν είναι μεμονωμένο και όλα ξεκινούν από τις ελλείψεις προσωπικού, από το γεγονός ότι διανύουμε τις πρώτες ημέρες του Νοεμβρίου και ακόμα έχουμε 150 ελλείψεις σε παράλληλη στήριξη, στα Νηπιαγωγεία και τα Δημοτικά του Ηρακλείου.

Ως αποτέλεσμα, εκπαιδευτικοί που έχουν περισσότερα από 20 παιδιά στην τάξη, καλούνται να διαχειριστούν ακόμα και ιδιαίτερες περιπτώσεις μαθητών που θα έπρεπε να έχουν δίπλα τους έναν εξειδικευμένο δάσκαλο για να τους στηρίξει. Από την άλλη πλευρά, οι γονείς, ακόμα και από τον Αύγουστο, αναζητούν εκπαιδευτικό που οι ίδιοι θα πληρώσουν για να καλύψουν ένα κενό που το Υπουργείο επιτρέπει να υπάρχει.

Ο πρόεδρος του συλλόγου εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας Ηρακλείου «Δ. Θεοτοκόπουλος», κ. Γιώργος Μακράκης
Ο κ. Μακράκης

Ο πρόεδρος του συλλόγου εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Ηρακλείου “Δ. Θεοτοκόπουλος”, κ. Γιώργος Μακράκης, αναφέρει στην “Π” πως όταν σε ένα τμήμα δεν έχουν τοποθετηθεί οι εκπαιδευτικοί της παράλληλης στήριξης, τότε “έχουμε ζητήματα στην εκπαιδευτική διαδικασία που έχουν να κάνουν και με την ασφάλεια των παιδιών”.

Υπάρχουν τμήματα με περισσότερα από ένα παιδιά που χρήζουν παράλληλης και προκύπτουν σημαντικά θέματα συμπεριφοράς την ώρα του μαθήματος, επικρατεί μία αναταραχή στην τάξη.

Εξηγεί πως η παράλληλη αφορά σε περιπτώσεις αυτισμού, όπου υπάρχουν διάφορες κατηγορίες,  τα λεγόμενα ΔΕΠΥ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας), παιδιά  με ιδιαίτερες μαθησιακές δυσκολίες, βαριάς μορφής, και με προβλήματα διαχείρισης θυμού.

Ο εκπαιδευτικός, όταν μένει χωρίς την απαραίτητη βοήθεια, προσπαθεί μόνος του με διάφορους παιδαγωγικούς τρόπους και ανάλογα τα χαρακτηριστικά που έχει το κάθε παιδί, να κάνει σωστά τη δουλειά του, να μη δημιουργεί προβλήματα ούτε στο ίδιο ούτε στους υπόλοιπους μαθητές και το μάθημα να γίνει, όσο είναι δυνατόν, απρόσκοπτα.

Για παράδειγμα, τοποθετεί το συγκεκριμένο παιδί στην μπροστινή σειρά για να έχει την άμεση επίβλεψή του, ζητά από έναν άλλο μαθητή να το προσέχει, του δίνει περισσότερες πρωτοβουλίες, το καθιστά συνυπεύθυνο σε κάποιες εργασίες, του δίνει ένα ρόλο. Ακόμα, με διακριτικό τρόπο, προσπαθεί να εξηγήσει στα υπόλοιπα παιδιά ότι πρέπει να δείχνουν κατανόηση και να προσέχουν το συμμαθητή τους.

Ο κ. Μακράκης εξηγεί πως υπάρχουν διαγνώσεις που προβλέπουν ότι ένας μαθητής χρειάζεται πλήρη επίβλεψη ή μειωμένης κλίμακας. Ωστόσο, πολλές φορές οι αρμόδιοι φορείς, όπως τα κατά τόπους ΠΥΣΠΕ και ΚΕΣΥ, αναγκάζονται να “σπάνε” τις ώρες, λόγω έλλειψης πιστώσεων και να μοιράζεται ένας εκπαιδευτικός στα δύο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον δάσκαλο και, φυσικά, τα παιδιά που τις μισές ώρες μένουν ακάλυπτα.

Σε ερώτηση της “Π” για την ιδιωτική παράλληλη, ο κ. Μακράκης σχολιάζει πως πρόκειται για μια λύση ανάγκης και, φυσικά, ο κλάδος διαφωνεί με το γεγονός ότι οι γονείς αναγκάζονται να βάλουν το χέρι στην τσέπη για κάτι που θα έπρεπε να παρέχεται δωρεάν στα παιδιά τους. Επισημαίνει, όμως, πως υπάρχουν περιπτώσεις, όπου οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν τα προσόντα που θα έπρεπε, ωστόσο σε αυτό το σημείο υπάρχει ένα κενό στη νομοθεσία.

Ο πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων Μαθητών Δήμου Ηρακλείου, κ. Πολύδωρος Κουτσαυτάκης
Ο κ. Κουτσαυτάκης

Ο πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων Μαθητών Δήμου Ηρακλείου, κ. Πολύδωρος Κουτσαυτάκης, τονίζει πως η πλειοψηφία των γονιών αναγκάζεται να πληρώνει για να έχει το παιδί τους παράλληλη στήριξη.

Όπως αναφέρει, τα παιδιά καλύπτονται ως 12 ώρες τη βδομάδα, ουσιαστικά, μονάχα σε Γλώσσα και Μαθηματικά. Συνεπώς, οι γονείς καλούνται να καλύψουν τις υπόλοιπες ώρες ή και όλες, σε ορισμένες περιπτώσεις, μόνοι τους.

Ο κ. Κουτσαυτάκης σχολιάζει πως, παρόλο που το Υπουργείο Παιδείας είχε υποσχεθεί πως οι πιστώσεις θα δίνονταν νωρίς, στις δύο προηγούμενες φάσεις προσλήψεων, δόθηκαν “ψίχουλα” στην παράλληλη.

Σημειώνει πως αν ένας γονιός κάνει σήμερα αίτηση για να εξεταστεί το παιδί του από το ΚΕΣΥ απαιτείται ένας χρόνος μέχρι να υπάρξει γνωμάτευση.

Στηρίζουν τη συνάδελφό τους

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε. Ιεράπετρας «Μαρία Λιουδάκη», σε ανακοίνωσή του, τονίζει πως “βρίσκεται στο πλευρό της συναδέλφισσας, του μαθητή, των οικογενειών τους και της εκπαιδευτικής κοινότητας του σχολείου στο οποίο συνέβη το περιστατικό που τις τελευταίες ημέρες έγινε αντικείμενο δημοσιογραφικής και μικροπολιτικής εκμετάλλευσης.

Παρούσες στο περιστατικό εκτός από την εκπαιδευτικό της τάξης ήταν τόσο η εκπαιδευτικός της Παράλληλης Στήριξης – που έχει διατεθεί μόνο για 10 αντί για 24 ώρες την εβδομάδα στο παιδί – αλλά και η Διευθύντρια του σχολείου”. Ο σύλλογος αναφέρει, ακόμα, πως  “τα σχολεία πρέπει να στελεχώνονται από την πρώτη μέρα.

Ειδικά στον πιο ευαίσθητο και πολύπαθο χώρο, αυτόν της Ειδικής Αγωγής και της παράλληλης στήριξης, αντί να καλύπτονται οι ανάγκες με απόλυτη προτεραιότητα, έχουμε φτάσει στις αρχές Νοέμβρη 2019 και ακόμα αναμένεται η πρόσληψη των αναπληρωτών που θα καλύψουν τα κενά, τα οποία σε πανελλαδικό επίπεδο αγγίζουν τα 4.000.

Στο ΠΥΣΠΕ Λασιθίου απαιτείται η πρόσληψη 28 εκπαιδευτικών Παράλληλης Στήριξης για την κάλυψη εξολοκλήρου (με 24 ώρες) όλων των διαγνωσμένων περιπτώσεων, που στις τοποθετήσεις της πρώτης φάσης καλύφθηκαν με το «μοίρασμα» των εκπαιδευτικών σε δυο παιδιά ο καθένας”.

Προσθέτει, ακόμα, ότι “τα ψίχουλα που στέλνουν δεν επαρκούν για την πλήρη κάλυψη για 24 ώρες όλων των παιδιών που έχουν την ανάλογη γνωμάτευση και το Κ.Ε.Σ.Υ. «μοιράζει» τον εκπαιδευτικό σε περισσότερους από έναν μαθητές, όπως και στην παρούσα περίπτωση. Μια τέτοια κατανομή βρίσκει τον κλάδο απέναντι, αφού καμία παιδαγωγική παρέμβαση δεν μπορεί να γίνει αλλά και, όπως αποδείχθηκε, κινδυνεύει η ακεραιότητα παιδιών και προσώπων του εκπαιδευτικού τους περιβάλλοντος. Τι θα γινόταν άραγε αν στη θέση της εκπαιδευτικού βρισκόταν ένα άλλο παιδί;”

Στην ανακοίνωση τονίζεται πως “Ενημερώνουμε ότι το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε. Ιεράπετρας «Μαρία Λιουδάκη» βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία με τον Σύλλογο Διδασκόντων του σχολείου, τις συντονίστριες Εκπαιδευτικού Έργου Γενικής και Ειδικής Αγωγής, την προϊσταμένη του Κ.Ε.Σ.Υ., τη Διεύθυνση Π.Ε. Λασιθίου και όλους τους αρμόδιους ώστε να δοθούν ουσιαστικές λύσεις και να προστατευτεί η εκπαιδευτικός, ο μαθητής αλλά και ολόκληρη η εκπαιδευτική και μαθητική κοινότητα του σχολείου. Είμαστε δίπλα τους εκεί που οι υπεύθυνοι και η Πολιτεία απουσιάζουν”.