πανελλήνιες ΕΠΑΛ 2019

Υψηλής…  διανόησης ήταν τα θέματα στο μάθημα των Νέων Ελληνικών που εξετάστηκαν χθες οι υποψήφιοι των Επαγγελματικών Λυκείων, στην πρεμιέρα των πανελλαδικών εξετάσεων.

Ο ρόλος της τέχνης και του καλλιτέχνη στην κοινωνία ήταν το θέμα με το οποίο έπρεπε να καταπιαστούν οι υποψήφιοι. Στο πρώτο κομμάτι της εξέτασης, το μη λογοτεχνικό κείμενο, οι υποψήφιοι κλήθηκαν να απαντήσουν ερωτήσεις που αφορούσαν την τοποθέτηση του Αλμπέρ Καμύ στην Ακαδημία της Σουηδίας το 1957, όταν κέρδισε το Νόμπελ Λογοτεχνίας.

Στη συνέχεια, κλήθηκαν να αναπτύξουν τους τρόπους με τους οποίους το σύγχρονο σχολείο θα μπορούσε να αναλάβει καθοριστικό ρόλο στην πρόοδο της τέχνης και του πολιτισμού, σε μία σύντομη ομιλία στη Βουλή των Εφήβων.

Αύριο,  Σάββατο 8 Ιουνίου, οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ θα εξεταστούν στο μάθημα της Άλγεβρας.

Παράλληλα, σήμερα θα αρχίσουν οι εξετάσεις και για τους υποψήφιους των Γενικών Λυκείων με την εξέταση στο μάθημα της Νέας Ελληνικής Γλώσσας (Γενικής Παιδείας).

Συνολικά, 102.000 περίπου υποψήφιοι διεκδικούν 78.335 θέσεις στα ελληνικά Πανεπιστήμια.

Θετική εκκίνηση

Ο περιφερειακός διευθυντής Εκπαίδευσης Κρήτης, κ. Μανώλης Καρτσωνάκης

Ο περιφερειακός διευθυντής Εκπαίδευσης Κρήτης, κ. Μανώλης Καρτσωνάκης, βρέθηκε χθες στο 2ο ΕΠΑΛ Ηρακλείου, όπου απηύθυνε χαιρετισμό στους υποψήφιους και ευχήθηκε «καλή επιτυχία».

Σε επίπεδο Κρήτης, όλα κύλησαν ομαλά, με εξαίρεση μία καθυστέρηση που σημειώθηκε στο ειδικό εξεταστικό κέντρο.

Ο λόγος ήταν ότι το Υπουργείο Παιδείας έδωσε ορισμένες διορθώσεις στις ενδεικτικές απαντήσεις και χρειάστηκε να διακοπεί για λίγο η διαδικασία.

Όσον αφορά στην αποχή των υποψηφίων από τις εξετάσεις, στην περιφερειακή ενότητα Ηρακλείου δεν προσήλθε, τελικά, στα εξεταστικά κέντρα το 25% περίπου των υποψηφίων, στο Λασίθι το 27%, στα Χανιά το 33% και στο Ρέθυμνο το 20%.

Δεν «έκρυβαν» δυσκολίες

Η φιλόλογος κ. Σοφία Στυλιανακάκη

Η φιλόλογος κ. Σοφία Στυλιανακάκη από τα Φροντιστήρια Μέσης Εκπαίδευσης “Θεωρία & Πράξη” αναφέρει στην «Π» πως τα θέματα στο σύνολό τους δεν παρουσίαζαν ιδιαίτερες δυσκολίες, παρόλο που η τέχνη αποτελεί απαιτητική θεματική ενότητα της ύλης της Β΄ Λυκείου.

Αναλυτικότερα, το μη λογοτεχνικό κείμενο ήταν πυκνό στο περιεχόμενό του και απαιτούσε ιδιαίτερη προσοχή κατά τη συγγραφή της περίληψης. Ωστόσο, η δεύτερη δραστηριότητα που αφορούσε μορφοσυντακτικά και λεξιλογικά φαινόμενα ήταν αναμενόμενη και χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες.

Η τρίτη δραστηριότητα, δηλαδή η ομιλία που καλούνταν οι μαθητές να συντάξουν, ήταν βατή καθώς το ζητούμενο χαρακτηρίζεται από σαφήνεια. Ακολούθως, το λογοτεχνικό κείμενο ήταν προσιτό και αυτό καθιστούσε την ερώτηση κατανόησης του ποιήματος εύκολα αντιμετωπίσιμη.

Ομοίως, η καταγραφή των προσωποποιήσεων και η ερμηνεία της λειτουργίας της επανάληψης  ήταν δραστηριότητες που οι μαθητές συναντούν συχνά κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας τους., αφού πρόκειται για εύχρηστα σχήματα λόγου. Κλείνοντας, η τελευταία δραστηριότητα έδινε τη δυνατότητα στον μαθητή να εκφράσει την αξία της τέχνης υπό το προσωπικό του πρίσμα.

Ο κ. Αντώνιος Φοδελιανάκης υπ. διδ./PhD, MEd, MA, υπεύθυνος φιλολόγων "Ιδιαίτερον"
Ο κ. Αντώνιος Φοδελιανάκης υπ. διδ./PhD, MEd, MA, υπεύθυνος φιλολόγων "Ιδιαίτερον"

Ο υπεύθυνος των φιλολόγων από το φροντιστήριο «Ιδιαίτερον», κ. Αντώνιος Φοδελιανάκης υπ. διδ., PhD, MEd, MA και οι φιλόλογοι, Δατσέρη Μαρία, Δημητράκη Μαρία ΜEd, Στιβακτάκη Άννυ, και Περουλάκη Χριστίνα MA αναφέρουν πως όσον αφορά στο μη λογοτεχνικό κείμενο, τα θέματα της Νέας Ελληνικής Γλώσσας των ΕΠΑΛ εντάσσονται στο πλαίσιο της διδακτέας ύλης.

Πράγματι, η τέχνη και ο πολιτισμός εντάσσονται στις βασικές διδακτικές ενότητες. Το κείμενο που δόθηκε στα παιδιά ήταν ένα απόσπασμα από το βιβλίο του Αλμπέρ Καμύ «Ο Καλλιτέχνης και η εποχή του. Ομιλίες  στη Σουηδία». Αποτελεί ένα χαρακτηριστικό δείγμα στοχαστικού δοκιμίου, στο πλαίσιο μιας ομιλίας  του Αλμπέρ Καμύ στην ακαδημία της Σουηδίας.

Το ερώτημα Α1 (πύκνωση κειμένου) απαιτούσε  την πλήρη κατανόηση του κειμένου,ώστε να εντοπίσουν το θεματικό κέντρο και τα ουσιώδη στοιχεία στην απόδοση των νοημάτων. Επιπλέον, έπρεπε να παρατηρήσουν ότι η πύκνωση κειμένου αφορούσε τις δύο πρώτες παραγράφους.

Οι εκφωνήσεις των επόμενων ερωτήσεων-ασκήσεων θεωρίας (λεξιλογικές) ήταν κατανοητές και διατυπωμένες με σαφήνεια. Ιδιαίτερης προσοχής χρήζουν δύο από τις τέσσερις αντώνυμες λέξεις  που ζητούνται. Ο καλά προετοιμασμένος μαθητής μπορούσε να αντεπεξέλθει ικανοποιητικά καθώς τα ζητούμενα αποτελούσαν αντικείμενο  διδασκαλίας  στην Α’, στη Β’ αλλά και στη Γ’ Λυκείου.

Τέλος,το Α5 το θέμα  της έκθεσης ήταν διατυπωμένο με ιδιαίτερη σαφήνεια χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες αλλά απαιτούσε την εξοικείωση των μαθητών με την παραγωγή λόγου. Απαιτούνταν να γνωρίζουν τους τρόπους με τους οποίους το σύγχρονο σχολείο μπορεί  να συμβάλλει στην πρόοδο της τέχνης  και του πολιτισμού.

Το λογοτεχνικό κείμενο που δόθηκε στους μαθητές είναι ένα ποίημα της Αlba Merini, Ιταλίδας ποιήτριας  που είχε προταθεί το 1996 από τη Γαλλική Ακαδημία για το βραβείο Νόμπελ στη λογοτεχνία.

Η πρώτη δραστηριότητα απαιτούσε την κατανόηση του ποιήματος, ώστε να αποκωδικοποιήσουν τα ιδιαίτερα νοήματα του κειμένου. Η δεύτερη δραστηριότητα απαιτούσε τη γνώση των σχημάτων λόγου. Ο καλά προετοιμασμένος μαθητής μπορούσε να ανταποκριθεί με ευκολία.

Η τρίτη δραστηριότητα απαιτούσε την καθαρά υποκειμενική άποψη των μαθητών,σχετικά με την αναγκαιότητα ή μη της τέχνης στη ζωή τους.