
Ένα ξεχωριστό κεφάλαιο στον ελληνικό μηχανοκίνητο αθλητισμό, αποτελεί ο Στράτος Σταματάκης. Πριν από δέκα χρόνια, ο ηρακλειώτης οδηγός κατέρριψε ένα …κάστρο στους αγώνες ταχύτητας, όταν έγινε ο πρώτος αθλητής με αναπηρία (αγωνίζεται με τεχνητό πόδι) που συμμετείχε στο Πανελλήνιο πρωτάθλημα ράλι κι έκτοτε διακρίνεται στις απαιτητικές διαδρομές όλης της χώρας.
Στα 41 του χρόνια και μετά από δεκάδες συμμετοχές σε αγώνες εντός και εκτός Κρήτης, είχε την ατυχία να βιώσει πρόσφατα (19 Οκτωβρίου) ένα τρομακτικό ατύχημα στη 10η Ανάβαση Βραχασίου, που έκανε τον γύρο του διαδικτύου και από το οποίο ευτυχώς, βγήκε χωρίς ούτε μία γρατζουνιά…
«Αυτή η τούμπα συζητήθηκε πολύ περισσότερο από όσα έχω πετύχει στους αγώνες», λέει με ένα …πικρό χαμόγελο στο patris.gr ο δις Κυπελλούχος Ελλάδας (2018, 2020) στην κατηγορία Α6 που λαμβάνει μέρος.
Να σημειωθεί ότι εκτός από ραλίστας, ο Στράτος Σταματάκης έχει διακριθεί και στο μπάσκετ με αμαξίδιο, όντας ιδρυτικό μέλος του ΑΣΚΑ Ηράκλειο, με συνεπή παρουσία -μέχρι και πέρσι- στα παιχνίδια και σε όλες τις δράσεις της τοπικής ομάδας.
Το …μικρόβιο της ταχύτητας
Στην περίπτωση του Στράτου Σταματάκη, δεν ξεκίνησαν όλα από το ατύχημα που είχε το 2005, σε μια Κυριακάτικη βόλτα με τη μοτοσυκλέτα του στο Μπαλί που προκάλεσε τον ακρωτηριασμό του στο πόδι.
«Το …μικρόβιο για την ταχύτητα και η αδρεναλίνη που σε κυριεύει, υπήρχε πάντα μέσα μου. Συμμετείχα και πριν το ατύχημα σε αγώνες ράλι ως συνοδηγός, οπότε δεν υπήρχε περίπτωση να τα παρατήσω μετά. Το 2014 κάναμε μια …επανάσταση στο ελληνικό motorsport, αποφασίζοντας να δημιουργήσουμε το πρώτο αγωνιστικό αυτοκίνητο ειδικά διασκευασμένο για ΑμεΑ. Μέχρι τότε κανένας δεν το είχε επιχειρήσει στην Ελλάδα. Κάναμε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες, περάσαμε από εξονυχιστικούς ελέγχους και την απαραίτητη ιατρική επιτροπή και έναν χρόνο μετά, αποκτήσαμε τη νόμιμη άδεια για αγώνες. Φτιάξαμε ένα πολύ δυνατό αμάξι και το 2016 ξεκινήσαμε να τρέχουμε σε αγώνες, αρχικά στην Κρήτη και από το 2018 στο Πανελλήνιο πρωτάθλημα», θυμάται ο Στράτος Σταματάκης ο οποίος δεν αγωνίζεται σε κατηγορία ΑμεΑ -που δεν υπάρχει άλλωστε- αλλά κοντράρεται με τους αρτιμελείς οδηγούς.
«Το χρονόμετρο είναι το ίδιο για όλους και πάντα προσπαθούμε για το καλύτερο. Το motorsport σου μαθαίνει την οδηγική παιδεία που πρέπει όλοι να έχουμε. Όταν θες να τρέξεις, πρέπει να το κάνεις στους αγώνες με όλα τα μέτρα ασφαλείας, όχι στην καθημερινότητα στους δρόμους με όλους τους κινδύνους που παραμονεύουν».
Η άτυχη στιγμή στο Βραχάσι
Μαζί με τον συνοδηγό και πιστό του συμπαραστάτη την τελευταία τριετία Φίλιππο Φακουρέλη, ο Στράτος Σταματάκης πήρε φέτος την απόφαση να αναβαθμίσει το αγωνιστικό του αυτοκίνητο (ένα Peugeot 106 S16) προκειμένου να συμμετάσχει σε ανώτερη κατηγορία (1600 κυβικά).
Τα πράγματα πήγαιναν καλά (2η θέση στο Πανελλήνιο του 2025) μέχρι που ήρθε η άτυχη στιγμή στο Βραχάσι.
«Η αλήθεια είναι ότι δεν κάνω αναβάσεις. Πήρα όμως την απόφαση να τρέξω φέτος στο Βραχάσι, περισσότερο για να στηρίξω το σωματείο μου, τον Α.Ο. Κρήτης και τους ανθρώπους που προσπαθούν να προωθήσουν τον μηχανοκίνητο αθλητισμό στην Κρήτη. Το οδόστρωμα ήταν καινούργιο και υπερεκτίμησα τις δυνατότητες του αυτοκινήτου. Η ανάβαση δε συγχωρεί τα λάθη κι έτσι έγινε το κακό στις δοκιμές. Ασφαλώς και υπάρχει πάντα το ενδεχόμενο ατυχήματος σε έναν αγώνα, ειδικά για τους οδηγούς όπως εγώ που μας αρέσει να τρέχουμε πάντα στο όριο. Συχνά παρασύρομαι στους αγώνες αλλά έχω τον Φίλιππο να με κρατάει…».
Απαραίτητη διευκρίνιση: Στις αναβάσεις δεν υπάρχει συνοδηγός και αυτό σε ένα βαθμό εξηγεί την άτυχη στιγμή του Στράτου Σταματάκη.
«Το ευτύχημα είναι ότι τα μέτρα ασφαλείας του αυτοκινήτου λειτούργησαν άψογα κι έτσι δεν έπαθα απολύτως τίποτα.Επίσης η οργάνωση του αγώνα έδρασε ακαριαία, με συνέπεια να μην υπάρξει κανένας κίνδυνος και το πρόγραμμα να συνεχιστεί κανονικά χωρίς καθυστερήσεις».
Μέσα σε όλα πάντως, υπήρχαν και τα …ευτράπελα όπως τα περιγράφει ο Στράτος Σταματάκης.
«Σε κάθε αγώνα έχω μαζί μου δυο άτομα στο σέρβις, τα οποία όταν συνέβη το ατύχημα στο Βραχάσι, έσπευσαν με το μηχανάκι για να με βοηθήσουν. Οι αστυνομικοί όμως από την τροχαία Αγίου Νικολάου δεν το είδαν έτσι και τους έγραψαν για κράνος επειδή μπήκαν στη διαδρομή. Αφαίρεση διπλώματος για 2 μήνες και 700 ευρώ πρόστιμο, πραγματικά τραγικό. Και δεν ήταν μόνο αυτοί, γενικά εκείνο το σαββατοκύριακο η τροχαία το θεώρησε εισπρακτική ευκαιρία, μοιράζοντας πρόστιμα στους θεατές που είχαν έρθει να παρακολουθήσουν τον αγώνα. Τέτοιες νοοτροπίες πρέπει να εκλείψουν».
Έτοιμος να σηκωθεί ξανά
Το ψυχολογικό κόστος και η οικονομική ζημιά από αυτό το τρομακτικό ατύχημα, δεν είναι εύκολα διαχειρίσιμα. Το «λιοντάρι» όπως ο ίδιος χαρακτηρίζει το αυτοκίνητό του, μετά από 10 χρόνια, δεν είναι πλέον μάχιμο ωστόσο υπάρχει ελπίδα.
«Είχαμε καταφέρει να φθάσουμε σε ένα τοπ επίπεδο το αυτοκίνητο και δυστυχώς τώρα που ήταν έτοιμο για να διεκδικήσει κάτι περισσότερο, έγινε αυτό που έγινε. Το πρώτο που κάναμε την επόμενη μέρα του ατυχήματος, ήταν να εκτιμήσουμε το μέγεθος της ζημιάς. Ευτυχώς τα μηχανικά μέρη, τα ζωτικά όργανα του αμαξιού, όπως ο κινητήρας, το κιβώτιο και το σασμάν ήταν άθικτα. Βέβαια δεν έχουμε καθόλου σκελετό ωστόσο σε οικονομικό επίπεδο ήταν μια ανακούφιση να δούμε ότι ουσιαστικά μας έμεινε το 50% της αξίας του αυτοκινήτου. Από την πρώτη στιγμή τα μηνύματα συμπαράστασης που δέχθηκα, ήταν απρόσμενα πολλά και μάλιστα από ανθρώπους και επιχειρηματίες που δεν γνώριζα καν. Η στήριξή τους ήταν κομβική στην απόφαση που πήραμε να αρχίσουμε άμεσα να ξαναστήσουμε το αυτοκίνητο και ελπίζω ότι θα προλάβουμε την έναρξη του νέου πρωταθλήματος».
Δεν αποκλείεται μάλιστα, ο Στράτος Σταματάκης να δηλώσει «παρών» και στο ράλι σπριντ του Δεκεμβρίου, φυσικά με ένα διαφορετικό αυτοκίνητο.
«Έχουμε κάνει ήδη μια πρόταση για ενοικίαση αμαξιού, το οποίο μπορούμε γρήγορα να μετατρέψουμε με τα δικά μας πράγματα. Είναι μια προσπάθεια που βρίσκεται σε εξέλιξη και μπορεί να πάει καλά. Σε κάθε περίπτωση, θα πάρω μέρος στον αγώνα, είτε στο οργανωτικό κομμάτι, είτε στο αγωνιστικό».
Όλοι είμαστε ερασιτέχνες
Η ενασχόληση με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό, δεν είναι απλή υπόθεση στην Ελλάδα και για να καταστεί εφικτή, απαιτούνται συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
«Στην Ελλάδα δεν υπάρχουν επαγγελματίες οδηγοί αγώνων, μόνο ερασιτέχνες. Συνεπώς είναι μονόδρομος η στήριξη από σπόνσορες εάν θες να πετύχεις κάτι. Στη δική μου πορεία, είχα πάντα ανθρώπους που με στήριζαν και θέλω να τους ευχαριστήσω για αυτή τη συμπόρευση. Το άθλημά μας δεν είναι ατομικό, είναι ομαδική υπόθεση και προσωπικά για μένα, δε μετράει μόνο το αγωνιστικό μέρος. Γι’ αυτό το λόγο, έχουμε κάνει αμέτρητες κοινωνικές δράσεις, επισκέψεις σε σχολεία και πολλά άλλα προκειμένου να περάσουμε τα σωστά μηνύματα για την οδηγική συμπεριφορά, στην οποία έχουμε μεγάλο έλλειμμα. Παράλληλα θέλουμε να παρακινήσουμε άτομα με αναπηρία να βγουν εκτός σπιτιού και να ασχοληθούν, αν όχι με τον αθλητισμό, με δημιουργικές δράσεις που θα τους βοηθήσουν στη διαμόρφωση του χαρακτήρα τους», καταλήγει ο Στράτος Σταματάκης.