Το τούνελ στην Άμπελο Λασιθίου

249
Γιώργος Μηλιαράς
Του Γιώργου Μηλιαρά

-Πολύς θόρυβος τελευταία για το τούνελ πρόσβασης από Κερά στο Οροπέδιο Λασιθίου!

Δηλώσεις, δημοσιεύματα, ενημερώσεις και άλλα “τινά’ που θυμίζουν περισσότερο την «πρωθυπουργική ατάκα «μύρισαν εκλογές»!

Να θυμίσω εδώ δυό παροιμίες για « ελεύθερη μετάφραση και προσαρμογή»:

α. Το πολύ κύριε ελέησον το βαριέται κι ο παπάς.

β. Στα ψάρια τα παθήματα δεν γίνονται μαθήματα.

-Δεν επαίρομαι ως ειδικός σε αναπτυξιακά θέματα, επαίρομαι όμως ως έμπειρος στα Λασιθιώτικα προβλήματα (λόγω ηλικίας κυρίως) αλλά και ως υπεύθυνος δήμαρχος του τόπου μου για τρεις τετραετίες.

-Συμμερίζομαι την ανάγκη για σοβαρή βελτίωση της πρόσβασης προς το οροπέδιο Λασιθίου,  από την βόρεια πρόσβαση, περιλαμβανομένης και της κατασκευής τούνελ.

-Συμμερίζομαι τις διαφορετικές απόψεις που εκφράζονται από Λασιθιώτες, για το κατά πόσο επιλύεται το πρόβλημα ασφαλούς πρόσβασης στο Λασίθι (τα επικίνδυνα και δύσκολα σημεία αρχίζουν από το Κράσι, χιλιόμετρα πιο κάτω), τις ανασφάλειες ενδιάμεσων σημαντικών επιχειρήσεων που φοβούνται περιορισμό της δραστηριότητάς τους από την παράκαμψη του τούνελ, αλλά κυρίως την ωφελιμότητα του τούνελ στη συντόμευση της διαδρομής, αφού παρακάμπτει διαδρομή 2 περίπου χιλιομέτρων.

– Συμμερίζομαι (απολύτως) το «σαρκασμό» φίλων μου, πολύ σχετικών με αναπτυξιακά θέματα, με τους οποίους πρόσφατα πραγματοποιήσαμε επίσκεψη αναψυχής σε «Ορέους τόπους» και μου επέμεναν φορτικά με το χαρακτηριστικό λεπτό τους χιούμορ, να τους πάω μέσω του «τούνελ» για να συντομεύσουμε τη διαδρομή…

-Δεν συμμερίζομαι τις θριαμβολογίες και τη σπέκουλα που γίνεται «ελέω» των προσεχών εκλογών (γενικώς).

Το τούνελ πρόσβασης από Κερά στο Οροπέδιο Λασιθίου στην Άμπελο

-Δεν θα συμβουλεύσω τους «καθ´ ύλην» αρμόδιους και υπεύθυνους του τόπου μου για τις οφειλόμενες κινήσεις και ενέργειες. Το πράττουν σύμφωνα με την εξουσιοδότηση των πολιτών του τόπου μας και οι δικές μου απόψεις περνούν στο «ντούκου» ίσως ως παρωχημένες (και σωστά).

-Δικαιούμαι ωστόσο να θυμίσω ορισμένα γεγονότα, ως «αμυντική απάντηση» σε τυχόν δηλητηριώδη βέλη που κατά λάθος μπορεί να εκτοξευτούν:

Οι προσβάσεις στο οροπέδιο Λασιθίου είναι επιτακτική ανάγκη μέγιστης μέριμνας από τους αρμόδιους. Εγώ τι έκανα (και θα συνέχιζα να κάνω);

  1. Βελτίωσα τη βατότητα με ασφαλτόστρωση και διανοίξεις, σε συνεργασία με το Δήμο Βιάννου, (και την υποστήριξη του αείμνηστου τότε νομάρχη Αντώνη Στρατάκη), του δρόμου Καμινάκι- Άγιος Μανώλης- Έργανος -Κατώφυγι. Σήμερα, λίγο πριν τα όρια με το Δήμο Βιάννου, ο δρόμος κινδυνεύει να κοπεί απο τα «κατεβάσματα» του εκεί χειμάρρου. Το γνωρίζουν οι αρμόδιοι;
  2. Βελτίωσα το δρόμο προς Αγία Άννα μέχρι τα όρια με τον δήμο Μινώα και υπήρχε σχεδιασμός για σύνδεση με την Πεδιάδα και απο αυτό το σημείο. Από την πλευρά του δήμου Μινώα ο τότε δήμαρχος Ζαχάρης Καλογεράκης προσπάθησε, ενέταξε στο ΕΣΠΑ και υλοποίησε με ασφαλτόστρωση μεγάλο μέρος του δρόμου Γεράκι – Αγία Άννα. Στόχος να ενωθεί με την αντίστοιχη προσπάθεια απο την πλευρά του Λασιθίου. Το γνωρίζουν οι αρμόδιοι; Γιατί δεν έπραξαν το ίδιο για το Λασιθιώτικο κομμάτι στα Παράσυρτα, και να συνεχίζεται εκατέρωθεν η προσπάθεια μέχρι να ολοκληρωθεί αυτή η δίοδος-διέξοδος προς την Πεδιάδα;
  3. Υποβάλλαμε τη σημαντική οραματική πρόταση, οι δήμαρχοι Αρκαλοχωρίου, Καστελίου, Λασιθίου, Αγίου Νικολάου, Ιεράπετρας για βελτίωση με τεχνικά και ασφαλτόστρωση του δρόμου: Καστέλι- Κασταμονίτσα – Καράς Πηγάδι -Τσούλη μνήμα -Οροπέδιο Λασιθίου- Οροπέδιο Καθαρού -Μάλες -Ιεράπετρα. Η πρόταση έτυχε θερμής υποδοχής και είχε προχωρήσει. Ο Δήμος Μινώα υλοποιεί ήδη τα τεχνικά έργα που σχεδιάστηκαν απο Κασταμονίτσα μέχρι Καράς Πηγάδι (όρια με δήμο Λασιθίου). Γνωρίζουν οι αρμόδιοι την πρόταση και την αδήριτη ανάγκη να συνδεθούμε με το νέο αεροδρόμιο Καστελίου που θα δώσει αναπτυξιακή πνοή στο Λασίθι και την ανάγκη κατασκευής αυτού του δρόμου;
  4. Σε σύσκεψη στο Δήμο οροπεδίου Λασιθίου (αν καλά θυμάμαι το 2005), με μηχανικούς της ΕΓΝΑΤΙΑΣαε και παράγοντες του σημερινού ΟΑΚ (τότε ΟΑΝΑΚ), συζητήσαμε την βελτίωση της πρόσβασης απο Άμπελο μέσω τούνελ. Η πρόταση κρίθηκε μη ρεαλιστική λόγω: α) υψηλού κόστους β) χαμηλής «ανταποδοτικότητας» γ) περιορισμένης ωφελιμότητας (συντόμευση του δύσκολου δρόμου). Φοβάμαι ότι για πολύ καιρό ακόμη θα ακούμε τα ίδια για την πρόταση για τούνελ του δικού μας ανθρώπου Γιώργου ΑΓΑΠΑΚΗ, που μόχθησε μόνος του με μοναδικό κίνητρο την αγάπη για τον τόπο του.
  5. Την ίδια περίπου περίοδο και μετά την εγκατάλειψη της ιδέας του τούνελ τότε, υπέβαλα στη νομαρχία Ηρακλείου πρόταση για κατασκευή επίγειου ανοιχτού τούνελ με το σύστημα κοπής και επίχωσης (cut and cover), για το πιο επικίνδυνο σημείο στο πέρασμα της Αμπέλου. Ήταν ιδέα που αντέγραψα από τα Grand Canaria’s όπου βρέθηκα με υπηρεσιακή αποστολή. Η νομαρχία τότε απάντησε με την τοποθέτηση συρματοδικτύων συγκράτησης των επικίνδυνων πρανών στο πέρασμα της Αμπέλου.
  6. Και μια συγκριτική παρατήρηση για να προσγειώσουμε λίγο στα σώπατα του κάμπου μας υπέρμετρες δηλώσεις και όνειρα απατηλά: Ο ΒΟΑΚ πόσες δεκαετίες αλήθεια, εξαγγέλλεται, χρηματοδοτείται (υποθετικά), και υλοποιείται; Πότε θα τον δούμε να υλοποιείται; (Πάντως το κομμάτι Χερσόνησος Αγ.Νικόλαος αρχίζει άμεσα).
  7. Είναι καλό και επιβεβλημένο να ζητάμε το καλύτερο για τον τόπο μας. Για το τούνελ όμως χρειάζεται πολύς δρόμος ακόμη, πολλή δουλειά, πολύ μελάνι σε μελέτες και φυσικά «υιοθεσία» της πρότασης από πολιτική αρχή που μπορεί να χρηματοδοτήσει ένα τέτοιο έργο. Υπάρχει τέτοια; (Η ελπίδα πεθαίνει τελευταία).
Μπορεί επίσης να σας αρέσει