«-ΕΠΟΣ ΤΟΥ 1940»: Μια αδιάσπαστη ιστορική συνέχεια…

194
Του Δημ. Κων. Σαρρή*

Συνεκτικό  στοιχείο των εθνών  είναι  κατά βάση η παιδεία και ο πολιτισμός. Άλλωστε ο Ισοκράτης πριν 2500 περίπου χρόνια  είχε πει ότι: Έλληνες είναι οι της ημητέρας παιδείας μετέχοντες, δηλαδή όσοι εμφορούνται από τα νάματα και τις αξίες του ελληνικού πολιτισμού.

Ο Ελληνικός Πολιτισμός με την ασύγκριτη  δύναμή  του αποτέλεσε ένα τεράστιο  χωνευτήρι που αφομοίωσε και ομογενοποίησε  ντόπιους, κατακτητές,  δούλους,μετανάστες κλπ σε ένα ενιαίο σύνολο με  κοινό στοιχείο  το Πολιτιστικό (ελληνική γραμματεία, γλώσσα, ήθη, έθιμα κ.λπ).

…Οι σημερινοί Νεοέλληνες  έχουν τα ίδια χαρακτηριστικά  με τους Αρχαίους Έλληνες, τα ίδια  πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της φυλής μας.

Πλάι στον Μαραθώνα και τις Θερμοπύλες  μπορούμε να βάλουμε ισότιμα το 1821, το Κούγκι, το Αρκάδι, το έπος του 1940,   την Μάχη της Κρήτης, αλλά και δίπλα στον Εφιάλτη  του Λεωνίδα, ένα Πήλιο,  Γούση,  η ένα Θανάση Βάγια,  ή ένα δοσίλογο της Κατοχής…

ΘΕΡΜΟΠΥΛΕΣ

Άρα,  παρά τη σκλαβιά αιώνων,  υπάρχει  ιστορική συνέχεια  του λαού μας, από την αρχαιότητα μέχρι τις μέρες μας.

Ενα ολοκληρωμένο ψυχογράφημα των προγόνων μας έγινε από  τους Ρωμαίους και  μπορεί να αποτελέσει μέτρο σύγκρισης με τον ψυχισμό των Νεοελλήνων, στοιχείο  που μπορεί  να επιβεβαιώσει ή μη  την άποψη περί ιστορικής συνέχειάς τους στο πέρασμα των αιώνων.

Τα κύρια σημεία ενός συνοπτικού  ψυχογραφήματος των Αρχαίων Ελλήνων,  σύμφωνα πάντα  με τους Ρωμαίους,  είναι τα παρακάτω:

-Α. Ο Έλληνας είναι  πολύ εγωϊστής. Κατά τον Πρωταγόρα το άτομο του  είναι πάντων χρημάτων μέτρον. Το εγώ του Έλληνα  είναι ατίθασο και αχαλίνωτο,  γεγονός πού δεν τον αφήνει  να είναι δίκαιος.

-Β.  Έλληνας δεν παραδέχεται άλλη κρίση δικαίου από την δική του.

-Γ. Οι Έλληνες αλλάζουν τους νόμους συχνά,   ενώ  στη Ρώμη είχαν το Ρωμαϊκό  Δίκαιο επί αιώνες αναλλοίωτο.  Χαίρονται  να παραβιάζουν  εύστροφα  τους νόμους με σοφιστικές ερμηνείες,  σύμφωνα με τα συμφέροντά τους. Ο  Ελληνας έχει  ασθενική  ιστορική μνήμη.

Η Εκκλησία του Δήμου σαγηνεύεται όταν  τους πεις θα αλλάξεις όλους  τους νόμους.

-Ε. Ο Έλληνας  βοηθά τον ασθενέστερο όχι τόσο από φιλανθρωπία αλλά γιατί με αυτή την πράξη επιδεικνύει την υπεροχή του.

-ΣΤ. Ο  Έλληνας  δεν συγχωρεί στον συμπολίτη του την προκοπή και αν είναι στο χέρι του να τον εμποδίσει θα το κάνει… Χαρακτηριστικό του δε εκτός του φθόνου είναι και η αχαριστία.

-Ζ. Δεν του αρέσει η χονδροκομμένη  δολοφονία με στιλέτο,  όπως κάνουμε εμείς στη Ρώμη,  αλλά η καλυμμένη  συκοφαντία, ένα είδος αναίμακτου ηθικού φόνου,  ενός φόνου που αφήνει ανέπαφη την σάρκα και το θύμα περιφέρει  την ηθική του ατίμωση σε δρόμους και σε πλατείες. Ο Έλληνας κατέχει  άριστα την  τέχνη της συκοφαντίας. Βρίσκει τον διφορούμενο λόγο,  ώστε αυτός να λέει ότι τον λέει με την καλή έννοια,  ενώ εσύ που τον ακούς να τον  εννοείς με την κακή του σημασία.

-Η. Η αγάπη του για την ισότητα δεν απορρέει από την αγάπη του στη δικαιοσύνη αλλά από τον φόβο μην τον ξεπεράσει κάποιος πιο άξιος από αυτόν.

-Θ. Δεν  είναι σπάνιο  οι Έλληνες  να επιλέγουν  να τους εκπροσωπούν μετριότητες,  με όλες τις αυτονόητες δυσμενείς επιπτώσεις  για το ίδιο το μέλλον τους, γιατί φθονούν τους ικανότερους από αυτούς.

-Ι. Ο  εγωϊσμός  όμως  κάνει τους Έλληνες  καλούς στρατιώτες   στον πόλεμο και άξιους μαχητές γιατί η γενναιότητα είναι  ατομική πράξη.

-Κ. Δώσε στους Έλληνες δυνατότητα έντιμης υποχώρησης. Να μη φανεί ότι τους διατάζεις, γιατί από τον εγωίσμό,  προστατεύοντας την αξιοπρέπεια τους θα σηκώσουν τα όπλα εναντίον σου.

-Λ. Δώσε τους πλασματική ιοτιμία. Αυτή η παροχή θα είναι ο σιωπηρός όρος    της αναίμακτης  υποταγής

-Μ. Να φοβάσαι όχι εκείνους τους Έλληνες  που απροκάλυπτα εκφωνούν λόγους εναντίον μας,  αλλά εκείνους που με το αόρατο  στιλέτο  της συκοφαντίας διεισδύσουν στους προθαλάμους  της εξουσίας του Καίσαρα  για να σου καταφέρουν θανάσιμο χτύπημα…

-Ν. Μη  ξεχνάς ότι οι Έλληνες   που είναι υπερήφανοι για το ένδοξο παρελθόν τους και έχουν  την υπερηφάνεια  του ξεπεσμένου ευγενή, είναι οι ίδιοι που τιμώρησαν αυτούς που τους προσέφεραν τον υπέρτατο πολιτισμό που ανέπτυξαν…

Είναι αυτοί,  όμως,  που εξόρισαν τον Περικλή,   τον   Αριστείδη,  τον Θεμιστοκλή,  εξοστράκισαν τον Αριστείδη  και στον Σωκράτη έδωσαν να πιει κώνειο. Οι δε Νεοέλληνες φυλάκισαν τον Κολοκοτρώνη και αποπειράθηκαν,  τρεις φορές, να δολοφονήσουν τον Ελ. Βενιζέλο

– Το ψυχογράφημα   αυτό,  λοιπόν των Αρχαίων Έλλήνων από τους Ρωμαίους,  δεν χρειάζεται  και πολλή σκέψη  να καταλάβει κάποιος ότι ταιριάζει γάντι. Και με    τους  Νεοέλληνες.

Οι  Νεοέλληνες  είναι,  λοιπόν, από ιστορική   άποψη μια αδιάσπαστη  συνέχεια των Αρχαίων  Ελλήνων.

 

*Ο Δημήτρης Κων. Σαρρής είναι πρ. υφυπουργός-ΓΓΑ νομάρχης Ηρακλείου

 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει