Επιτακτική γίνεται πλέον η ανάγκη για νέο σχεδιασμό αναφορικά με τα έργα επί του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, αφού η πραγματικότητα ακυρώνει στην πράξη τα όσα είχαν προσυμφωνηθεί προτού αρχίσουν τα έργα.
Ασφαλώς, δεν υπήρχε κανένας που να μην ανέμενε αναστάτωση λόγω της εκτέλεσης των έργων, όπως δεν υπήρχε και κανένας που να πίστευε ότι οι ασφαλτοστρώσεις δεν θα δημιουργήσουν κομφούζιο, τουλάχιστον επί του ΒΟΑΚ. Ελάχιστοι όμως ήταν εκείνοι που πίστευαν ότι το κυκλοφοριακό πρόβλημα θα επεκταθεί σε ολόκληρη την πόλη και θα αφορά μια ευρύτατη περιοχή από την Παπαναστασίου και την Κνωσού που πραγματοποιούνται τα έργα, έως όμως και το λιμάνι, αλλά και τον Άη Γιάννη και τις Πατέλλες.
Η σημερινή πρώτη ημέρα της εβδομάδας που γενικά παρατηρούνται μεγαλύτεροι κυκλοφοριακοί φόρτοι, αναμένεται να αναδείξει εκ νέου τα τεράστια προβλήματα, τα οποία ειδικά στις ώρες αιχμής δημιουργούν το απόλυτο χάος τόσο στον ΒΟΑΚ, όσο και μέσα στην πόλη. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός πως αυξημένη κίνηση επί του Βόρειου Οδικού Άξονα παρατηρήθηκε το Σάββατο καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, αλλά και την Κυριακή, που παραδοσιακά οι φόρτοι περιορίζονται στο ελάχιστο.
Υπενθυμίζεται ότι, τα έργα σύμφωνα με τις σχετικές ανακοινώσεις της Περιφέρειας χωρίζονται σε τέσσερις, συν τέσσερις φάσεις που αφορούν συνολικό μήκος 3.5 χιλιομέτρων στις τέσσερις λωρίδες της οδού και στα δύο ρεύματα. Αυτό σημαίνει ότι, οι ακραίες συνθήκες που επηρεάζουν δραματικά ολόκληρη την πόλη, παρατηρούνται, ενώ δεν έχουν εκκινήσει ακόμα τα έργα στα πρακτικά «δύσκολα» σημεία, όπως είναι οι κόμβοι της Φοινικιάς, του Γιόφυρο, αλλά και ο κόμβος εισόδου της Παπαναστασίου.
Το ερώτημα που θέτουν στο σύνολο τους οι πολίτες, είναι τι θα συμβεί άραγε όταν τα έργα φθάσουν σε αυτά τα σημεία, όπου ούτως ή άλλως οι φόρτοι έχουν υπερβεί τα όρια τους, χωρίς καν να εκτελούνται έργα.Οι περισσότεροι πολίτες του Ηρακλείου πάντως δηλώνουν αγανακτισμένοι από την πορεία εξέλιξης των έργων, καθώς επίσης και από τον σχεδιασμό, ενώ θεωρούν δεδομένο ότι ο σχεδιασμός πρέπει να αλλάξει.
Αναφορικά με την πορεία εξέλιξης των έργων, φαίνεται ότι έχουν ολοκληρωθεί οι βασικές εργασίες φρεζαρίσματος και στην αριστερή λωρίδα του Βόρειου Οδικού Άξονα από τον κόμβο Παπαναστασίου και για 1.500 μέτρα.
Σε κάθε περίπτωση πάντως και παρά το γεγονός μιας σχετικής επίσπευσης του αρχικού χρονοδιαγράμματος, φαίνεται ότι η πόλη δεν μπορεί να αντέξει αυτά τα έργα κι αυτό τον σχεδιασμό, με δεδομένο ότι ο Βόρειος Οδικός Άξονας αποτελεί πλέον τη μοναδική περιφερειακή οδό στην ουσία. Την ίδια στιγμή, δεν υπάρχουν εναλλακτικές επιλογές ή λύσεις σε μια πόλη που έχει ξεπεράσει εδώ και χρόνια τα όρια των αντοχών της σε σχέση με τους κυκλοφοριακούς φόρτους.