ΕΚΘΕΣΗ ΕΡΓΩΝ ΜΑΝΟΛΗ ΜΑΡΙΔΑΚΗ: Από την τηλεόραση και  το θέατρο στο ΜΕΤΗ

ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΓΝΩΣΤΟΥ ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΟΥ ΚΑΙ ΖΩΓΡΑΦΟΥ

503

Μία πασίγνωστη προσωπικότητα, που έχει μπει άπειρες φορές δια της οθόνης της τηλεόρασης στα σπίτια μας, φιλοξενεί από το Σάββατο 8 Οκτωβρίου το Μουσείο Εικαστικών Τεχνών Ηρακλείου. Πρόκειται για τον γνωστό ζωγράφο και σκηνογράφο Μανόλη Μαριδάκη που, επιστρέφοντας στην πατρίδα του, επιθυμεί να παρουσιάσει το εικαστικό του έργο.

Ο Μανόλης Μαριδάκης γεννήθηκε το 1945 στην πόλη μας. Από τα 19 του χρόνια διατηρούσε ήδη γραφείο στην Αθήνα ασχολούμενος με τις γραφικές τέχνες. Την ίδια εποχή εισέρχεται πρώτος στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών όπου σπουδάζει σκηνογραφία και διακόσμηση με δάσκαλο τον Βασίλη Βασιλειάδη. Στο ευρύ κοινό γίνεται γνωστός  ως σκηνογράφος, στο θέατρο, την τηλεόραση και τον κινηματογράφο ενώ παράλληλα δραστηριοποιείται και στην αρχιτεκτονική των εσωτερικών χώρων βάζοντας την υπογραφή του σε ξενοδοχεία, εστιατόρια, νυχτερινά κέντρα και καταστήματα σ’ʼ όλη την Ελλάδα. Λαμπρό δείγμα το Καζίνο Λουτρακίου.

Από το 1983 παρουσιάζει εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό είτε ατομικές είτε μετέχοντας σε ομαδικές εκθέσεις. Το 1988 του απονέμεται το πρώτο βραβείο για το περίπτερο του Δήμου Αθηναίων στη Θεσσαλονίκη, ενώ έναν χρόνο αμέσως μετά κερδίζει επίσης το πρώτο βραβείο σε διεθνή έκθεση τουρισμού στο Παρίσι αντιπροσωπεύοντας την Ελλάδα.

Από το “Θεατρικό Μουσείο έχουν καταγραφεί 120 θεατρικές σκηνογραφίες του ενώ έχει σκηνογραφήσει και πάνω από 150 σίριαλ στην τηλεόραση. Ένα επίσης λαμπρό παράδειγμα είναι το “Ρεμπέτικο” του Κώστα Φέρρη.

Το ζωγραφικό έργο του Μανόλη Μαριδάκη είναι επηρεασμένο από τους σουρεαλιστές, μ’ ένα εντελώς προσωπικό ύφος έκφρασης. Στο έργο του αποτυπώνει την αγωνία για την έλλειψη συμμετοχής του ανθρώπου στο περιβάλλον και στην τέχνη, καταγράφει δε την απουσία από κάθε δημιουργικό που υπάρχει ή γεννιέται. Απεικονίζει έντονα την αποξένωση, την μοναχικότητα, τη σύγκρουση του γκρίζου με το φως.

Ο σουρεαλιστικός τρόπος με τον οποίο εκφράζει τη θέση του στο σήμερα είναι σε τέτοιο βαθμό, ώστε το μήνυμά του να είναι κατανοητό και από τον πιο απλό άνθρωπο. Σου δίνει την δυνατότητα να περνάς μέσα στο έργο, να ταξιδεύεις με την φαντασία σου και ανάλογα με την ιδιοσυγκρασία του ο κάθε θεατής να δίνει τις απαντήσεις του. Για τον λόγο αυτό ονομάζει τη ζωγραφική του «σουρεαλιστικός ρεαλισμός».

Για το έργο του Μαριδάκη ο Κώστας Μουρσελάς έχει γράψει.

«Ο Μαριδάκης μας ξεγελά, όταν μας δίνει την αίσθηση μιας φωτογραφικής αντιμετώπισης των θεμάτων του, που όμως κάθε φορά τα κυκλώνει έτσι, που μας δίνει συγχρόνως την αίσθηση της ανατροπής της δεδομένης εικόνας, κάτι που μας προδιαθέτει και μας κάνει να βλέπουμε  ότι αγγίζει με μια σουρεαλιστική διάθεση τα θέματά του, αλλά όχι και τόσο καθαρόαιμα σουρεαλιστική, λες και πρόκειται για έναν σουρεαλισμό χωρίς μυστήριο.

Βλέπεις αίφνης τα περισσότερα έργα του να αιωρούνται στον ζωγραφικό χώρο, στο διάστημα – βασικό στοιχείο της ζωγραφικής του Μαριδάκη- και νομίζω ότι αυτό είναι που δίνει στον καλλιτέχνη ένα ποιητικό φορτίο, το οποίο αν προσέξεις καλύτερα θα δεις ότι δεν παύει ούτε  στιγμή να μετατρέπεται σε μια εφιαλτική καθημερινή πραγματικότητα, η οποία συνεχώς προβάλλεται  μέσα σε γκρίζες σκιές, μέσα σε εφιαλτικούς όγκους κτιρίων, μέσα σε καπνούς και εφιαλτικές ομίχλες. »… Ως συμπέρασμα θα μπορούσε να βγάλει κανείς… την  εικαστική αγωνία του ζωγράφου για έναν κόσμο που χάνεται και έναν κόσμο που δεν έρχεται…».

Η έκθεση θα παρουσιαστεί στο κοινό της Κρήτης 8 έως και τις 20 Οκτωβρίου στο Μουσείο Εικαστικών Τεχνών Ηρακλείου, Νυμφών 3. Οι ώρες επίσκεψης είναι από τις 18.00 – 21.00  από Δευτέρα έως και Παρασκευή. Για οποιαδήποτε άλλη ημέρα και ώρα είναι δυνατή η επίσκεψη κατόπιν συνεννοήσεως στα τηλέφωνα 6948484272 και 6976974000.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει