ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΗ: Ημερολόγιο καραντίνας

332

Κινηματογραφή

Μαζί με τους θερινούς κινηματογράφους που ετοιμάζονται ν’ ανοίξουν την Παρασκευή, επιστρέφει κι η στήλη μετά από εφτά μήνες απουσίας. Το Ηράκλειο διαθέτει μόνο μία ιδιωτική θερινή οθόνη, η οποία θα ξεκινήσει τη λειτουργία της στις 27 Μαΐου, δηλαδή μία εβδομάδα αργότερα από το γενικό άνοιγμα, ενώ η ημερομηνία έναρξης και το πρόγραμμα της δημοτικής «Βηθλεέμ» παραμένουν προς το παρόν άγνωστα.

Έτσι, σκεφτήκαμε στο μεταξύ να προτείνουμε μερικούς από τους πιο ενδιαφέροντες τίτλους που είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε κατά τη διάρκεια της καραντίνας στις διαδικτυακές κινηματογραφικές πλατφόρμες, οι οποίες ήρθαν για να μείνουν, λειτουργώντας συμπληρωματικά στην αναντικατάστατη επίσκεψη στην αίθουσα, που άλλωστε δε θα εκλείψει ποτέ.

ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

– Η «Δεξιά τσέπη του ράσου» (2018) είναι βασισμένη στην ομότιτλη νουβέλα του Γιάννη Μακριδάκη κι αποτελεί την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Γιάννη Β. Λαπατά. Στο 59o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τιμήθηκε με το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας από την Επιτροπή Νεότητας των Πανεπιστημίων Θεσσαλονίκης.

Σε γενικές γραμμές νιώθει κανείς ότι η ταινία θα μπορούσε να έχει σκαλίσει βαθύτερα τα πολλαπλά ερείσματα της πλοκής της και να έχει επαναπαυθεί λιγότερο στον λόγο, όπως λεπτότερα ρυθμισμένη θα μπορούσε να είναι κι η ερμηνεία του Θοδωρή Αντωνιάδη. Όμως αυτά που τελικά αποζημιώνουν για τα παραπάνω, είναι ο γαλήνιος ασκητισμός, ο σαρκαστικός αντικληρικαλισμός κι ο βαθύς ανθρωπισμός που αποπνέει η ταινία. Διαθέσιμη δωρεάν στο Ertflix μέχρι την 1η Ιουνίου.

– Το «Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών» (2019) είναι η τρίτη μεγάλου μήκους ταινία του Σύλλα Τζουμέρκα, μετά τη «Χώρα προέλευσης» (2010) και την «Έκρηξη» (2014).

Έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο τμήμα Πανόραμα του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, ενώ στα βραβεία Ίρις 2020 της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου κέρδισε το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας για τον Τζουμέρκα και το βραβείο α΄ γυναικείου ρόλου για την Αγγελική Παπούλια.

Η καλύτερη ταινία του σκηνοθέτη, δεν αποφεύγει τις επιμέρους ανισότητες, αλλά τελικά πλέκει με ένταση και πυγμή ένα δράμα εγκλήματος για τη νοσηρότητα της ελληνικής επαρχίας. Διαθέσιμη για ενοικίαση ως τις 24 Μαΐου στην ιστοσελίδα της εταιρείας διανομής Strada Films (stradafilms.gr).

– Τα «Washingtonia» (2014) και «Limbo» (2016) είναι μόλις δύο από τις οχτώ συνολικά ταινίες μικρού μήκους της Κωνσταντίνας Κοτζαμάνη, η οποία αποτελεί ένα από τα σπουδαιότερα σκηνοθετικά ταλέντα της νεότερης γενιάς κι αυτή την εποχή ετοιμάζει την πρώτη της μεγάλου μήκους ταινία με τίτλο «Titanic Ocean».

Ελλειπτικά, ευρηματικά, υποβλητικά, στοιχειωτικά, επιδεικνύουν τη δεξιότητα της Κοτζαμάνη να γεμίζει την εικαστικότητά της με ατμόσφαιρα και συναίσθημα, προσφέροντάς μας επιτέλους κάτι παραπάνω από τον μιμητικό αισθητισμό των επίδοξων διαδόχων του Γιώργου Λάνθιμου, που έχουν κατακλύσει τη σύγχρονη ελληνική κινηματογραφία. Διαθέσιμα στην ελληνική συνδρομητική πλατφόρμα Cinobo (cinobo.com).

– Ελληνικό μόνο ως προς την εθνικότητα του σκηνοθέτη και μέρους του συνεργείου του, το «Λάμπουν στο σκοτάδι» («They Glow in the Dark», 2013) κέρδισε το βραβείο της FIPRESCI στο 15ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης κι αποτελεί ακόμα μία λαμπρή στιγμή στη φιλμογραφία του σπουδαίου ντοκιμαντερίστα Παναγιώτη Ευαγγελίδη.

Με τη μοναδική διεισδυτικότητα, λεπτότητα και τρυφερότητα που τον διακρίνουν, ο Ευαγγελίδης καταγράφει την ιστορία δύο αντρών στη Νέα Ορλεάνη του 2010, πρώην εραστών και νυν φίλων, φορέων του HIV, που προσπαθούν να επιβιώσουν τη φτώχεια τους, γαντζωμένοι μόνο από τις αναμνήσεις μια ανέμελης νιότης κι από τη μεταξύ τους αλληλεγγύη. Διαθέσιμο στο Cinobo.

– Το δωδεκάλεπτο «Nimic» (2019) του Γιώργου Λάνθιμου είναι ένας δαιδαλώδης, αινιγματικός εφιάλτης με πρωταγωνιστή τον Ματ Ντίλον. Ίσως η καλύτερη δουλειά απ’ όσες έχει κάνει ο σκηνοθέτης με τον σεναριογράφο Ευθύμη Φιλίππου. Διαθέσιμο στη συνδρομητική πλατφόρμα Mubi (mubi.com).

ΤΟ ΜΕΙΩΝΟΤΙΚΟ ΒΙΩΜΑ

– Το «Σπίτι του» («His House», Ρέμι Γουίκς, 2020) είναι ένας εύστοχος συνδυασμός ταινίας τρόμου με αλληγορία για το σύγχρονο προσφυγικό δράμα. Διαθέσιμο στη συνδρομητική πλατφόρμα Netflix (netflix.com).

– Το «The Boys in the Band» (Τζο Μαντέλο, 2020) αποτελεί τη δεύτερη κινηματογραφική διασκευή του εμβληματικού για τη γκέι κοινότητα, ομώνυμου θεατρικού έργου του Μαρτ Κράουλι, που ανέβηκε για πρώτη φορά στη σκηνή το 1968 και μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο δύο χρόνια αργότερα. Πενήντα τρία χρόνια μετά, η θεματολογία του για την κοινωνική καταπίεση, την πολυμορφία και τον αγώνα των ομοφυλόφιλων για ισονομία παραμένει εξίσου επίκαιρη, ζωντανεμένη μαεστρικά από ένα εξαιρετικό καστ. Διαθέσιμο στο Netflix.

– Τα «Η θρυλική Μα Ρέινι»
(«Ma Rainey’s Black Bottom», Τζωρτζ Σι Γουλφ, 2020),
«Μια βραδιά στο Μαϊάμι…» («One Night in Miami…», Ρετζίνα Κινγκ, 2020) και

«Δυο εντελώς ξένοι» («Two Distant Strangers», Τράβον Φρι και Μάρτιν Ντέσμοντ Ρο, 2020) μιλούν για τον αγώνα του μαύρου πληθυσμού στις Η.Π.Α. ενάντια στον ρατσισμό, σε διαφορετικές στιγμές της σύγχρονης αμερικανικής ιστορίας. Το πρώτο διασκευάζει το ομώνυμο θεατρικό του Όγκουστ Γουίλσον και προσφέρει δύο από τις συγκλονιστικότερες ερμηνείες της φετινής χρονιάς, από τον πρόωρα χαμένο Τσάντγουικ Μπόουζμαν και τη σαρωτική Βαϊόλα Ντέιβις, που βρέθηκαν υποψήφιοι για Όσκαρ, με την ταινία να κερδίζει τελικά μόνο για τα κοστούμια και το μακιγιάζ της.

Ο δεύτερος τίτλος βρέθηκε επίσης υποψήφιος για τρία Όσκαρ, χωρίς όμως να κερδίσει κανένα. Αποτελεί τη φανταστική συνάντηση τεσσάρων ιστορικών προσωπικοτήτων της αφροαμερικανικής κοινότητας, σκηνοθετημένη με ρυθμό και πυγμή από τη Ρετζίνα Κινγκ, που αποσπά συναρπαστικές ερμηνείες από το καστ της.

Η τελευταία ταινία είναι η φετινή νικήτρια του Όσκαρ μυθοπλασίας μικρού μήκους ζωντανής δράσης. Εμπνέεται από τη δολοφονία του Τζωρτζ Φλόιντ και αξιοποιεί έξυπνα το εύρημα της πλοκής σε λούπα, μέσα στην οποία εγκλωβίζεται ο ήρωας, συμβολίζοντας τον αδιάκοπο αγώνα των σύγχρονων μαύρων αμερικανών να κατακτήσουν την ισονομία μέσα στην ίδια τους τη χώρα. Διαθέσιμα στο Netflix.

ΕΠΙΣΗΣ

– H «Προσωπική ζωή» («Private Life», 2018) δείχνει ξανά το γλυκόπικρο, ευφυές, πραγματιστικό χιούμορ με το οποίο αντιμετωπίζουν τη ζωή οι ταινίες της Τάμαρα Τζένκινς. Διαθέσιμη στο Netflix.
– Ο «Ήχος από μέταλλο» («Sound of Metal», Ντάριους Μάρντερ, 2019) προσφέρει την καθηλωτική ερμηνεία του Ριζ Άχμεντ, που άξιζε αναμφίβολα το φετινό Όσκαρ για το οποίο μόνο προτάθηκε, αλλά δεν κέρδισε. Διαθέσιμη στη συνδρομητική πλατφόρμα Amazon Prime.
– Η «Γυναίκα των δακρύων» («La Llorona», Χάιρο Μπουσταμάντε, 2019) πλέκει τον μεταφυσικό θρύλο με το δικτατορικό παρελθόν της Γουατεμάλας, σε μια έξυπνη κι αιχμηρή πολιτική καταγγελία. Διαθέσιμη στο Cinobo.

The Rider Ταινία

– Τέλος, περιμένοντας τη φετινή νικήτρια του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας «Χώρα των νομάδων» («Nomadland») της Κλόι Ζάο, προγραμματισμένη στα θερινά για τις 21 Μαΐου, μπορεί κανείς να δει τις δύο προηγούμενες ταινίες της σκηνοθέτριας.

Το «Songs my Brothers Taught Me» (2015) στο Mubi και το «Καλπάζοντας με το όνειρο» («The Rider», 2017) στο Cinobo, είναι αξιοθαύμαστα για τη ‘χειροτεχνική’ προσέγγιση της σκηνοθέτριας, μέσα από την οποία συνθέτει απλές αλλά βαθιά στοργικές ιστορίες για το ενστικτώδες δέσιμο του ανθρώπου με τον τόπο και τα ζώα του.

 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει