Γιατί ζητάμε την απόσυρση του νομοσχεδίου για το ΑΣΕΠ

120

Η ίδρυση του ΑΣΕΠ από τον αείμνηστο Αναστάσιο Πεπονή αποτελεί τη σοβαρότερη μεταρρύθμιση-παρακαταθήκη για την ελληνική δημόσια διοίκηση με όρους  κοινωνικής κινητικότητας και δημοκρατικής στελέχωσης του δημοσίου, στη βάση της αξιοκρατίας, της αντικειμενικότητας, της ισότητας και της διαφάνειας.

Η οποιαδήποτε επιχειρούμενη αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου δεν μπορεί  παρά να λάβει υπόψη αυτές τις αρχές. Γι’ αυτό και η σημερινή εν μέσω πανδημίας νομοθετική αλλαγή του ΑΣΕΠ με Υπουργό τον Μάκη Βορίδη, με ό,τι σημειολογικά αυτό σημαίνει, ασφαλώς μάς βρίσκει κάθετα αντίθετους και ζητάμε την απόσυρση του.

Η κυβέρνηση υπό το βάρος της τεκμηριωμένης κριτικής του ΣΥΡΙΖΑ και άλλων κομμάτων της αντιπολίτευσης καθώς και της πλειονότητας των θεσμικών και κοινωνικών φορέων προέβη σε σειρά βελτιωτικών κινήσεων. Μεταξύ άλλων, απέσυρε την διενέργεια προσωπικών συνεντεύξεων και ψυχοτεχνικών δοκιμασιών αμφίβολης σκοπιμότητας, (εκτός συγκεκριμένων περιπτώσεων), υπαναχώρησε και  στο θέμα των ποσοστών που αφορούν στις προσλήψεις συγκεκριμένων κοινωνικών ομάδων.

Συγκεκριμένα, μετά τις αντιδράσεις, ανακοίνωσε ότι διατηρούνται οι ειδικές ποσοστώσεις για πολυτέκνους, τρίτεκνους, άτομα με αναπηρία και συγγενείς  ατόμων με αναπηρία, ενώ η ΓΓ Ανθρώπινου Δυναμικού του Υπουργείου Εσωτερικών ανακοίνωσε ότι το Υπουργείο συζητά και το θέμα της προσμέτρησης της εμπειρίας στις προσλήψεις του δημοσίου- θέμα που είχε αναδείξει από την πρώτη στιγμή ο ΣΥΡΙΖΑ.

Το βασικό ζήτημα παραμένει, δηλαδή η πολιτική κατεύθυνση πελατειακής πρακτικής και αναξιοκρατίας που σηματοδοτούν συγκεκριμένες διατάξεις. Τι επιχειρείται μεταξύ άλλων:

Μοριοδότηση με 5 μονάδες των συναφών διδακτορικών και με 2 μονάδες των συναφών μεταπτυχιακών. Ασφαλώς και είναι εξαιρετικά χαμηλή σε σχέση με τις 100 μονάδες που δύναται να λάβει κάποιος από τη γραπτή εξέταση.

Ενιαία μοριοδότηση των διδακτορικών ανεξαρτήτως συνάφειας.

Πλήρης παραγκωνισμός της εμπειρίας με αποκλεισμό συμμετοχής στις διαδικασίες συγκεκριμένων ηλικιακών ομάδων αλλά και έμπειρων στελεχών του ιδιωτικού τομέα.

Οριζόντια θέσπιση ενιαίων κριτηρίων ανεξαρτήτως κατηγορίας και κλάδου/ειδικότητας των υποψηφίων. Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι υπέρ του γραπτού διαγωνισμού. Όμως είναι προφανές, ότι οφείλεις να έχεις διαφορετική στάθμιση κριτηρίων όταν για παράδειγμα προσλαμβάνεις διοικητικούς υπαλλήλους και εντελώς διαφορετική όταν προσλαμβάνεις υπαλλήλους τεχνικών κατευθύνσεων.

Πλήρης απουσία της γλωσσομάθειας στα μοριοδοτούμενα κριτήρια

Η έλλειψη σαφούς αναφοράς των θέσεων για τις οποίες θα προβλέπονται ειδικές δοκιμασίες και συνέντευξη αφήνει ευρύ περιθώριο για ρουσφετολογικές διευθετήσεις.

Δυσβάστακτο οικονομικό βάρος για τους υποψηφίους, ιδιαίτερα στη δύσκολη λόγω πανδημίας οικονομική συγκυρία που διανύουμε, αφού είναι βέβαιο ότι οι υποψήφιοι σε κάθε διαγωνισμό θα ανέρχονται σε δεκάδες χιλιάδες  και θα προστρέχουν στη βοήθεια των φροντιστηρίων τα οποία θα ανθίσουν. Άλλωστε σήμερα για ένα οποιοδήποτε γραπτό διαγωνισμό η πλειοψηφία των υποψηφίων παρακολουθεί φροντιστήριο.

Στις προσλήψεις προσωπικού επί θητεία η μοριοδότηση της συνέντευξης είναι πάρα πολύ υψηλή αφήνοντας περιθώρια για πελατειακές πρακτικές. (800 μονάδες η συνέντευξη έναντι 500 του διδακτορικού και 200 του μεταπτυχιακού).

Απουσία δομημένης διαδικασίας για τη διενέργεια των συνεντεύξεων.

Και βέβαια αυτό που δεν περιλαμβάνει το νομοσχέδιο με το οποίο θα έπρεπε να συνοδεύεται είναι αυτό που έχει πράγματι ανάγκη το Δημόσιο: Ένα άνοιγμα προσλήψεων σε εξειδικευμένο προσωπικό για νευραλγικές υπηρεσίες, όπως πχ οι τεχνικές υπηρεσίες των Δήμων που αποδεκατισμένες από προσωπικό και αθωράκιστες από την ανεξέλεγκτη κινητικότητα προσπαθούν να υλοποιήσουν κρίσιμης σημασίας έργα με πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα τις ΔΕΥΑ. Την ίδια στιγμή τοποθετούνται παντού στο Δημόσιο σε θέσεις προϊστάμενων, κομματικοί φίλοι και αρεστοί χωρίς καμία διαδικασία κρίσεων, ενώ -κάποιες φορές με πρόσχημα την πανδημία – εισάγονται διαρκώς παρεκκλίσεις από τις διαδικασίες του ΑΣΕΠ για τις προσλήψεις, από τις διαδικασίες του Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας καθώς και από τις διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων. Ίσως για όσα επέρχονται αξίζει να θυμηθεί κανείς ότι ο κ. Βορίδης ως Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης στην αρχή της διακυβέρνησης της ΝΔ εισήγαγε διάταξη για προσλήψεις εκτός ΑΣΕΠ στο Υπουργείο του.

Συμπέρασμα: Την ώρα που η πανδημία δημιουργεί συνθήκες ιλιγγιώδους ανεργίας και το Δημόσιο χρειάζεται να ενισχυθεί με ουσιαστικό τρόπο και ικανά στελέχη, η Κυβέρνηση παραμένει στοχοπροσηλωμένη στην υλοποίηση του νεοφιλελεύθερου επιτελικού κράτους, αναβιώνοντας –παλιά της τέχνη κόσκινο -την πελατειακή τακτική των «δικών μας παιδιών» και επαναφέροντας διατάξεις που επιτείνουν την  αναξιοκρατία. Ευτυχώς για τον τόπο, ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία παραμένει αταλάντευτος υπέρ ενός  Δημόσιου που θα υπερασπίζεται την αξιοκρατία, την διαφάνεια, τη δικαιοσύνη και θα λειτουργεί υπέρ των πολιτών και της κοινωνίας. Γι’ αυτό και ζητάμε την απόσυρση του νομοσχεδίου (Βορίδη) που βάζει «τρικλοποδιές» στο ΑΣΕΠ.

 

*Ο Νίκος Ε. Ηγουμενίδης είναι βουλευτής Ηρακλείου, ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία.

 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει