ΜΕΛΕΤΗ ΣΕ ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΧΩΡΕΣ: “Καθαρότερο” το Ηράκλειο από την καραντίνα

432

Πιο “καθαρό” βγήκε το Ηράκλειο τη διάρκεια της καραντίνας, σε σύγκριση  με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις!

Συγκεκριμένα, μείωση  των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) σε επτά ευρωπαϊκές πόλεις, κατά τη διάρκεια του αποκλεισμού λόγω COVID-19, έδειξε πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε στον επίσημο δικτυακό τόπο του ICOS (Διεθνές Ολοκληρωμένο Σύστημα Παρακολούθησης των Εκπομπών CO2).

Αν και αυτή η μείωση δεν είναι αρκετά ισχυρή για να είναι ανιχνεύσιμη σε πλανητική κλίμακα στην ατμόσφαιρα, σε τοπική κλίμακα μπορούν να παρατηρηθούν σημαντικές αλλαγές στις εκπομπές.

Οι ευρωπαϊκές πόλεις που περιλαμβάνονται στη μελέτη είναι το Ηράκλειο, η Βασιλεία στην Ελβετία, το Βερολίνο στη Γερμανία, η Φλωρεντία και το Πέζαρο στην Ιταλία, το Ελσίνκι στη Φινλανδία, και το Λονδίνο στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Οι πόλεις αυτές διαθέτουν μικρομετεωρολογικούς πύργους, με κατάλληλο εξοπλισμό, για απευθείας μέτρηση της ροής CO2 από την τρισδιάστατη αστική επιφάνεια στην ατμόσφαιρα. Οι μειώσεις στις εκπομπές κυμάνθηκαν από 8% σε αστική περιοχή του Βερολίνου με σημαντικό ποσοστό βλάστησης, έως και πλέον του 75% στο κέντρο του Ηρακλείου.

Στη διεθνή ερευνητική ομάδα που διεξάγει την εν λόγω μελέτη συμμετείχαν από το Εργαστήριο Τηλεπισκόπησης και Εφαρμογών σε Αστικό και Φυσικό Περιβάλλον (http://rslab.gr) του Ινστιτούτου Υπολογιστικών Μαθηματικών του ΙΤΕ, ο Δρ. Νεκτάριος Χρυσουλάκης, επικεφαλής του εργαστηρίου, και ο μεταδιδακτορικός ερευνητής Δρ. Σταύρος Σταγάκης.

“Το μέγεθος της μείωσης των εκπομπών CO2, ποικίλλει στις διάφορες αστικές περιοχές που εξετάστηκαν, λόγω των διαφορετικών τοπικών χαρακτηριστικών και του διαφορετικού επιπέδου αυστηρότητας των περιοριστικών μέτρων σε κάθε χώρα. Όμως, σε όλες τις πόλεις, διαπιστώθηκε μια σαφής χρονική σύνδεση της μείωσης των εκπομπών και των περιορισμών στην κυκλοφορία.

Στο Ηράκλειο παρατηρήθηκε η μεγαλύτερη μείωση των εκπομπών, καθώς ο μικρομετεωρολογικός πύργος του ΙΤΕ βρίσκεται σε μια περιοχή αμιγούς εμπορικής δραστηριότητας και έντονης κυκλοφορίας, παράγοντες που εξέλειπαν κατά τη διάρκεια της καραντίνας” εξήγησε ο Δρ. Νεκτάριος Χρυσουλάκης.

Όπως αναφέρει στην “Π”, από τις μετρήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί τα προηγούμενα χρόνια, από το σταθμό που βρίσκεται εντός των τειχών του Ηρακλείου, προκύπτει ότι το 70% των εκπομπών οφείλονται αποκλειστικά στην κυκλοφορία των οχημάτων. Ήταν, δηλαδή, λογικό στο Ηράκλειο με την απαγόρευση της κυκλοφορίας να έχουμε τόσο μεγάλη διαφορά στις εκπομπές.

Την ίδια στιγμή, σε άλλες πόλεις, υπάρχει βλάστηση ακόμα και σε κεντρικά σημεία, που απορροφά τις εκπομπές, έχουμε, δηλαδή, ένα ισοζύγιο, σε αντίθεση με το Ηράκλειο που δεν θα την έλεγε κανείς “πράσινη πόλη”.

Όπως είχε γράψει η “Π”, η μείωση έφτασε και το 80% σε συγκεκριμένες ημέρες. Παράλληλα, στην Ελλάδα υπήρξε απαγόρευση της κυκλοφορίας ενώ σε κάποιες άλλες χώρες, οι κυβερνήσεις προχωρούσαν σε απλές συστάσεις, οπότε οι περιορισμοί δεν ήταν τόσης έκτασης. Σε επόμενη φάση, θα εξεταστεί η κατάσταση μετά από τη λήξη της καραντίνας, κάτι που επίσης αναμένεται να έχει μεγάλο ενδιαφέρον.

Σημειώνεται πως το ΙΤΕ έχει “μάτια” στο κέντρο της πόλης και μπορεί να διαπιστώσει και αλλαγές σε πολύ μικρή κλίμακα, όπως πόσο έχει μειωθεί η εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα στην Δικαιοσύνης, μετά από την ανάπλασή της ή πόσο έχουν επηρεαστεί οι γύρω δρόμοι, λόγω πιθανής μετακύλισης της κυκλοφορίας των οχημάτων.  Η δημοσίευση στον δικτυακό τόπο του ICOS είναι προσβάσιμη στον σύνδεσμο https://www.icos-cp.eu/event/933.

Λεπτομερής περιγραφή στο αρχείο pdf στον σύνδεσμο:

https://data.icos-cp.eu/objects/w6pTmRGYKqAm3c-siQrg5kgd

 

 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει