Ένα νέο εθνικό σύστημα υγείας ή ένα ιδιωτικοποιημένο σύστημα υγείας;

275
Ο κ. Δημήτρης Βρύσαλης

Καθόλου τυχαία λίγες ημέρες πριν την κατάθεση του αντιασφαλιστικού νομοσχεδίου Βρούτση – Κατρούγκαλου, το οποίο διαλύει τον κοινωνικό χαρακτήρα της ασφάλισης και ανοίγει δρόμο στις ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρίες, ο οργανισμός έρευνας «ΔΙΑΝΕΟΣΙΣ» που συνδέεται με τον ΣΕΒ, δημοσίευσε προτάσεις για την ανασυγκρότηση του Ε.Σ.Υ.

Καθόλου τυχαίες επίσης, οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού για εφαρμογή του σουηδικού μοντέλου ΣΔΙΤ στην υγεία, οι προτάσεις της ηγεσίας του Πανελληνίου Ιατρικού Συλλόγου και οι προτάσεις του «ΔΙΑΝΕΟΣΙΣ» μοιάζουν «σαν δυο σταγόνες νερό», έχοντας στον πυρήνα τους την στρατηγική της ΕΕ για την υγεία. Προτάσεις που βρίσκουν «πάτημα» στην προετοιμασία που έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ στην σταδιακή ιδιωτικοοικονομική λειτουργία των νοσοκομείων.

Αξίζει να επισημανθεί ότι στην ερευνητική ομάδα φιγουράρουν ονόματα καθηγητών όπως του Μιλτιάδη Νεκτάριου, ο οποίος διετέλεσε Διοικητής του ΙΚΑ (1999-2004) επί ΠΑΣΟΚ και είναι σήμερα πρόεδρος της ασφαλιστικής εταιρείας «International Life ΑΕΑΖ».

Δεν είναι τυχαίο ότι πρόεδρος της «ΔΙΑΝΕΟΣΙΣ» είναι ο επίτιμος πρόεδρος του ΣΕΒ, με τον οποίο συνδιοργανώνουν εκδηλώσεις. Στο δια ταύτα αναφέρεται στην έρευνα ότι «οι επανειλημμένες προσπάθειες μεταρρυθμίσεων δεν είχαν τα επιθυμητά αποτελέσματα, κυρίως «λόγω (…) του ανεπαρκούς σχεδιασμού και των ισχυρών συνδικαλιστικών αντιστάσεων (…)»…

Η «ΔΙΑΝΕΟΣΙΣ» μεταξύ άλλων προτείνει:

  • Τη μετατροπή των νοσοκομείων σε Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου.
  • Την αναπροσαρμογή της συμμετοχής των ασφαλισμένων στο κόστος αναλόγως του εισοδήματος, την ενσωμάτωση των ιδιωτικών πληρωμών στην επίσημη χρηματοδοτική διαδικασία με την ιδιωτική ασφάλιση και τη συμμετοχή στο κόστος εξετάσεων, φαρμάκων και νοσηλείας. Εισαγωγή μερικής εξαίρεσης κάλυψης με βάση εισοδηματικά κριτήρια, με κάλυψη των εξόδων για υπηρεσίες υγείας έως ενός προκαθορισμένου χρηματικού ορίου, πριν ενεργοποιηθεί το ασφαλιστικό δικαίωμα. Εισαγωγή ασφαλιστικών τιμών αναφοράς (δηλαδή ανώτατο όριο κάλυψης).
  • Την οργάνωση και λειτουργία των νοσοκομείων σε επιχειρησιακή βάση, την εφαρμογή κλειστών προϋπολογισμών νοσοκομείων και κλινικών με διαχείρισή τους από τον επικεφαλής της ιατρικής υπηρεσίας και τους συντονιστές διευθυντές και αποζημίωση βάσει ΚΕΝ/DRGs
  • Τις συγχωνεύσεις νοσοκομείων, κλινικών και εργαστηρίων.
  • Τη διαφοροποίηση των αμοιβών ιδιαίτερα των γιατρών στη βάση οικονομικής και κλινικής αποδοτικότητας.
  • Τις συνεργασίες του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα υγείας, π.χ. συμβάσεις με ιδιωτικές κλινικές, συμβάσεις παροχής υπηρεσιών, συμβάσεις υπεργολαβίας, συμβάσεις διαχείρισης ή μίσθωσης εξοπλισμού, παραχωρήσεις, συμβάσεις εκχώρησης, κ.λπ.
  • Την εφαρμογή του θεσμού της «πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης» μόνο στους διευθυντές-συντονιστές, με ένα μεγάλο μέρος του προσωπικού να είναι μερικής ή εποχικής απασχόλησης, διότι «ο θεσμός της πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης» είναι ο λόγος που το προσωπικό των νοσοκομείων έχει οδηγηθεί σε εξουθένωση! Θεσμοθέτηση της κινητικότητας εντός του ΕΣΥ.

Ο ΣΕΒ με αυτή την έρευνα προωθεί το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (που στηρίζουν όλα τα κόμματα του ευρωμονόδρομου), όπως αυτό περιγράφεται στη Στρατηγική «ΕΥΡΩΠΗ 2020» με στόχο ένα σύστημα υγείας πιο φτηνό στο κράτος, πιο ευέλικτο και φιλικό στις επενδύσεις.

Ο μετασχηματισμός του ΕΣΥ σε πεδίο επιχειρηματικής δραστηριότητας με κρατική ευθύνη και η μετατροπή των μονάδων Υγείας σε Αυτοτελείς Οικονομικές Μονάδες, δηλαδή επιχειρήσεις με πελάτες τα ασφαλιστικά ταμεία, δημόσια και ιδιωτικά, και τις τσέπες των ασθενών. Το αστικό κράτος αποσύρεται σταδιακά από την ευθύνη του για κάλυψη του λαού σε υπηρεσίες Υγείας, παραβλέποντας τις λαϊκές ανάγκες και τα δικαιώματα και προωθώντας διαχρονικά την πολιτική που ενισχύει την επιχειρηματικότητα στην Υγεία.

Οι μεγάλες ελλείψεις σε ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό και οι ανεπάρκειες σε εξοπλισμό και υποδομές, ως αποτέλεσμα των συνεχών περικοπών στην κρατική χρηματοδότηση, επιφέρουν την τραγική υποβάθμιση των υπηρεσιών υγείας και την επιδείνωση των συνθηκών εργασίας του υγειονομικού προσωπικού.

Ράντζα και φορεία στους διαδρόμους, κλειστές κλίνες ΜΕΘ με διασωληνωμένους ασθενείς σε κοινούς θαλάμους, εξουθενωτικά ωράρια για τους εργαζόμενους (μισθολογική εξαθλίωση, υπέρβαση του πλαφόν των εφημεριών, χιλιάδες χρωστούμενα ρεπό, απλήρωτες υπερωρίες, 10 νυχτερινές βάρδιες σε 1 μήνα, τρεις 8ωρες βάρδιες μέσα σε δύο 24ωρα), είναι στοιχεία που περιγράφουν την άθλια κατάσταση που βιώνουν καθημερινά ασθενείς και εργαζόμενοι στο ΕΣΥ.

Λόγω των ελλείψεων σε προσωπικό και εξοπλισμό στις δημόσιες δομές υγείας, ο λαός αναγκάζεται να πληρώνει όλο και περισσότερο για ιατρικές επισκέψεις, για αγορά φαρμάκων και για εξετάσεις σε ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα, ενώ ένα ακόμα μεγαλύτερο τμήμα του πληθυσμού στερείται -λόγω οικονομικής αδυναμίας- καινοτόμες, αλλά ακόμα και πιο απλές, εξετάσεις, φάρμακα και άλλες θεραπείες, με συνέπεια τη δραματική αύξηση των κινδύνων για την υγεία του.

Τα προβλήματα αυτά προφανώς δεν τα αγγίζει η έρευνα του ΣΕΒ, αφού άλλος είναι ο στόχος της. Πώς θα προωθηθούν οι στρατηγικές επιλογές της άρχουσας τάξης που συρρικνώνει τις κοινωνικές δαπάνες και μεταφέρει το κόστος στο λαό, μετατρέποντας την υγεία σε όλο και πιο ακριβό εμπόρευμα.

Η ελπίδα για τον λαό είναι δυνατόν να βρίσκεται σε προτάσεις του ΣΕΒ; Για τα  δικά τους συμφέροντα  η κυβέρνηση της ΝΔ σχεδιάζει την επέκταση των ΣΔΙΤ;

Η ελπίδα για τον λαό βρίσκεται στην οργάνωση του αγώνα για να εμποδίσει και να ανατρέψει την εφαρμογή των αντιλαϊκών μέτρων με προοπτική ένα αποκλειστικά δημόσιο και δωρεάν σύστημα Υγείας που θα υπηρετεί τις λαϊκές ανάγκες και όχι τα κέρδη των επιχειρηματιών. Με την ανάπτυξη  της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας,  με εργαζομένους  μόνιμους, με χιλιάδες προσλήψεις και με πλήρη χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό. Αυτό σήμερα είναι ρεαλιστικό σύγχρονο για την πλειοψηφία του λαού μας και για τους μαχόμενους υγειονομικούς.

*Ο Δημήτρης  Βρύσαλης είναι πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων ΠΑΓΝΗ

 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει