Με το άγχος των… “like” ζουν και οι μαθητές

225

Με το άγχος των… “like” ζουν οι μαθητές και του Ηρακλείου που αποφεύγουν διακαώς να ενημερώσουν τους γονείς τους για το ποιες σελίδες επισκέπτονται στο διαδίκτυο!

Η ανάγκη περισσότερης επίβλεψης των διαδικτυακών συνηθειών των παιδιών από τους γονείς  και η καλλιέργεια μια σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ γονιών και παιδιών έτσι ώστε να επιτευχθεί μεγαλύτερη προστασία των ανήλικων χρηστών στον ψηφιακό κόσμο αναδεικνύεται μέσα από τη νέα έρευνα του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ που πραγματοποιήθηκε υπό την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, τον Νοέμβριο με Δεκέμβριο του 2019, σε δείγμα 13.000 μαθητών, ηλικίας από 10 ως 18 ετών, σε περίπου 500 σχολεία των περιφερειακών ενοτήτων Αττικής, Θεσσαλονίκης, Έβρου, Ιωαννίνων, Ηρακλείου και Δωδεκανήσου.

Πιο αναλυτικά, δύο στα δέκα παιδιά Δημοτικού και τέσσερα στα δέκα παιδιά Γυμνασίου-Λυκείου δε συζητούν  με τους γονείς τους θέματα που άπτονται της ασφαλούς χρήσης του διαδικτύου, ενώ ένα μεγάλο ποσοστό γονιών συνεχίζει να μη θέτει όρια ούτε στον χρόνο που δαπανούν τα παιδιά στο διαδίκτυο ούτε στο περιεχόμενο που επιτρέπεται να έχουν πρόσβαση. Όπως προκύπτει μάλιστα από τις απαντήσεις των παιδιών, πολλοί γονείς δε γνωρίζουν καν τι κάνει το παιδί τους όταν βρίσκεται στο διαδίκτυο.

Από την άλλη πλευρά, το 30% των παιδιών Δημοτικού και το 60% των παιδιών Γυμνασίου-Λυκείου  θα διστάσει ή δε θα  πει στους γονείς του αν κάτι του συμβεί και το αναστατώσει κατά τη διάρκεια ενός διαδικτυακού παιχνιδιού κυρίως επειδή θεωρούν ότι οι γονείς  δεν ασχολούνται, είτε επειδή φοβάται ότι θα του απαγορεύσουν να παίζει  είτε επειδή θεωρεί ότι οι γονείς δεν ξέρουν πώς να το βοηθήσουν.

Ένα από τα θέματα στα οποία επικεντρώθηκε η έρευνα ήταν και ο βαθμός επηρεασμού των παιδιών στα όσα βλέπουν στα κοινωνικά δίκτυα.

Όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα της έρευνας, δύο στα δέκα παιδιά  ηλικίας από 13 ως 18 ετών ανησυχούν για τον αριθμό των “Like” που θα λάβουν στο περιεχόμενο που ανεβάζει σε κάποιο κοινωνικό δίκτυο, το 19% έχει προβεί σε διαγραφή φωτογραφίας που δεν έλαβε ικανοποιητικό αριθμό “Like” και το 28% χρησιμοποιεί συστηματικά φίλτρα στις φωτογραφίες που μοιράζεται!

Όσον αφορά στη χρήση των κοινωνικών δικτύων, το 59% των παιδιών Δημοτικού και το 94% των παιδιών Γυμνασίου/Λυκείου  έχει προφίλ σε κάποιο κοινωνικό δίκτυο, ενώ η ενασχόληση με το YouTube είναι καθολική (95,5% στο Δημοτικό – 97% στο Γυμνάσιο/Λύκειο).

Από τα παιδιά Δημοτικού που ασχολούνται με κοινωνικά δίκτυα,  παρά το γεγονός ότι δεν επιτρέπεται στην ηλικία τους, περίπου ένα στα τρία δεν έχει το προφίλ του ιδιωτικό.

Συνολικά, 12% των παιδιών Δημοτικού και 24% των μεγαλύτερων παιδιών  αποδέχεται αιτήματα φιλίας από αγνώστους, ενώ ένα στα δέκα παιδιά Δημοτικού και περίπου ένα στα τρία παιδιά Γυμνασίου/Λυκείου δηλώνει ότι έχει συναντηθεί με κάποιον που γνώρισε στο διαδίκτυο.

Διαδικτυακή παρενόχληση μέσω κοινωνικών δικτύων έχει δεχτεί το 18% των παιδιών Δημοτικού και το 33% των παιδιών Γυμνασίου/Λυκείου. Το 3% των παιδιών Δημοτικού και το 5% των μεγαλύτερων παιδιών δηλώνει ότι  έχει εκφοβιστεί ότι θα δημοσιοποιηθούν πολύ προσωπικές φωτογραφίες στο διαδίκτυο, ενώ το 13% των παιδιών Γυμνασίου/Λυκείου δηλώνει ότι έχει μοιραστεί πολύ προσωπικές φωτογραφίες.

Με διαδικτυακά παιχνίδια ασχολείται το 67% των παιδιών Δημοτικού και το 61% των παιδιών Γυμνασίου/Λυκείου. Περίπου ένα στα τρία παιδιά Δημοτικού και  ένα στα δύο παιδιά Γυμνασίου/Λυκείου παίζουν με ανθρώπους που δε γνωρίζουν στην πραγματική ζωή και μάλιστα συνομιλούν μαζί τους (29% παιδιά Δημοτικού, 52% παιδιά Γυμνασίου/Λυκείου).

Περίπου ένα στα δέκα παιδιά όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων δηλώνει εθισμένο στο οnline gaming και ότι διασκεδάζει περισσότερο όταν παίζει παρά όταν περνά χρόνο με τους φίλους του. 11% των παιδιών Δημοτικού και 21% των παιδιών Γυμνασίου/Λυκείου αργεί να κοιμηθεί το βράδυ εξαιτίας της ενασχόλησής του με διαδικτυακά παιχνίδια.

Το 42% των παιδιών στο Δημοτικό και το 31% των μεγαλύτερων παιδιών δε γνωρίζει πώς να προστατεύει τις συσκευές του από ιούς ή κακόβουλο λογισμικό. Το 48% των παιδιών ηλικίας 10-12 ετών και το 32% των μεγαλύτερων παιδιών δε γνωρίζει τα υπάρχοντα εργαλεία που μπορούν να χρησιμοποιήσουν  στην περίπτωση που κάτι ή κάποιος τα αναστατώσει διαδικτυακά.

 

Εκδήλωση για την ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου
Στην εκδήλωση παρουσιάστηκε η έρευνα για τη σχέση των μαθητών με το διαδίκτυο

«Όλοι μαζί για ένα καλύτερο διαδίκτυο»

Με κεντρικό μήνυμα «Όλοι μαζί για ένα καλύτερο διαδίκτυο» εορτάστηκε φέτος για 17η συνεχόμενη χρονιά σε πάνω από 150 χώρες στον κόσμο η Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2020, που διοργανώνεται κάθε χρόνο από το δίκτυο INSAFE/INHOPE με την υποστήριξη της Κομισιόν.

Την ευθύνη οργάνωσης του εορτασμού στη χώρα μας έχει το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας που πραγματοποίησε, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, κεντρική εκδήλωση στην αίθουσα Ζακλίν Ντε Ρομιγί του Υπουργείου Παιδείας στην οποία συμμετείχαν περίπου 800 άτομα – Αρχές, εμπλεκόμενοι φορείς, εκπαιδευτικοί και πολλοί μαθητές.

Η υπουργός Παιδείας κ. Νίκη Κεραμέως στον χαιρετισμό της επεσήμανε τον σημαντικό ρόλο που διαδραματίζουν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί στη θωράκιση των παιδιών κατά την ενασχόλησή τους με το διαδίκτυο και τόνισε τον θετικό ρόλο και τις δυνατότητες που προσφέρει ο ψηφιακός κόσμος.

Την παράσταση στην εκδήλωση έκλεψε ο γνωστός ηθοποιός Μάριος Αθανασίου, ο οποίος δέχτηκε ερωτήσεις από τα παιδιά του πάνελ Νέων του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ.

Η εκδήλωση έκλεισε με τις βραβεύσεις των σχολείων που διακρίθηκαν στον Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό που πραγματοποιήθηκε το προηγούμενο χρονικό διάστημα υπό τον αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και με αφορμή την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου.

Το πρώτο βραβείο στην κατηγορία Νηπιαγωγείων έλαβε το Νηπιαγωγείο Λίμνης Ευβοίας, το πρώτο βραβείο στην κατηγορία Δημοτικών σχολείων έλαβε το 6ο Δημοτικό σχολείο Γέρακα, το πρώτο βραβείο στην κατηγορία γυμνασίων έλαβε το 3ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης και το πρώτο βραβείο στην κατηγορία Λυκείων έλαβε το 1ο ΓΕΛ Αγίας Παρασκευής.

 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει