ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΚΑΣΤΕΛΛΙΟΥ

Σε ισχύ πρόκειται να τεθεί ως το τέλος του Δεκεμβρίου η σύμβαση παραχώρησης για την κατασκευή και λειτουργία του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλλι.

Μέχρι στιγμής οι διαδικασίες προχωρούν με ταχύτατους ρυθμούς, όπως έγραψε ήδη από χθες η «Π», με το βασικό ζήτημα που μένει σε εκκρεμότητα να είναι η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου, που προβλέπεται να ανέλθει σε 180 εκατομμύρια ευρώ, επί συνόλου 520 εκατομμυρίων που έχουν προϋπολογιστεί για την ολοκλήρωση του έργου.

Σε σχέση με αυτό το κομμάτι, το ελληνικό Δημόσιο προβλέπεται μέσα στις επόμενες ημέρες να προχωρήσει στην υπογραφή σύμβασης για τη χορήγηση δανείου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, το οποίο θα εκταμιευθεί σε τέσσερις δόσεις μέσα στους επόμενους 48 μήνες.

Μια ακόμα εκκρεμότητα που υπάρχει σχετίζεται με την είσπραξη από την εταιρία «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε», που έχει αναλάβει την εκπόνηση των μελετών και της κατασκευής του νέου αερολιμένα, του 65% του τέλους εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αεροδρομίων το οποίο καταβάλλεται από κάθε επιβάτη, ο οποίος αναχωρεί από το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης».

Στην εταιρεία συμμετέχει με ποσοστό 54,1% το σχήμα ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ με την GMR Airports Limited από την Ινδία και το Δημόσιο με ποσοστό 45,9%.

Όπως προβλέπεται από τη σύμβαση που κύρωσε η Βουλή τον περασμένο Απρίλιο, κατά τη διάρκεια των μελετών και κατασκευών, που προσδιορίζεται σε 5 χρόνια και μέχρι να εκκινήσει η λειτουργία του νέου αεροδρομίου, η «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε.»  θα εισπράττει το 65% επί του Τέλους Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίου, εφόσον όμως η επιβατική κίνηση στο «Νίκος Καζαντζάκης» δεν υπερβεί τα 6,4 εκατομμύρια ευρώ.

Το ποσό που θα εισπραχθεί από το συγκεκριμένο τέλος, αναμένεται να  χρησιμοποιηθεί για την κάλυψη δαπανών που σχετίζονται με τη μελέτη και την κατασκευή του αεροδρομίου.

Υπενθυμίζεται ότι, αυτή τη στιγμή, το Τέλος ανέρχεται σε 12 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη, ενώ προβλέπεται να αυξηθεί σε περίπου 18 ευρώ τα επόμενα έτη κατά τη διάρκεια λειτουργίας του νέου αεροδρομίου.

Οι ιδιώτες μέτοχοι θα πραγματοποιήσουν δεσμευτική επένδυση ύψους 211,5 εκατομμυρίων ευρώ, προκειμένου να εξασφαλιστούν τα απαιτούμενα κεφάλαια για την ολοκλήρωση των μελετών και την κατασκευή του αεροδρομίου.

Η έναρξη των έργων μεγάλης κλίμακας αναμένεται να ξεκινήσει το δεύτερο εξάμηνο του 2020, ενώ έως το τέλος του πρώτου έτους της σύμβασης παραχώρησης θα έχει ολοκληρωθεί το σύνολο των μελετών.

Τα έργα για την κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλλι προβλέπεται να ολοκληρωθούν μέσα σε πέντε έτη από την έναρξη της παραχώρησης, η οποία θα έχει διάρκεια 35 χρόνων.

Κατά τη διάρκεια της περιόδου κατασκευής αναμένεται να δημιουργηθούν περίπου 1.500 νέες θέσεις εργασίας, ενώ όταν λειτουργήσει το αεροδρόμιο οι θέσεις άμεσης και έμμεσης απασχόλησης θα ξεπεράσουν τις 30.000.