Ένας αγιογράφος-πρότυπο εκθέτει στην Αγία Αικατερίνη

ΕΩΣ ΤΕΛΟΣ ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ Η ΕΚΘΕΣΗ ΕΡΓΩΝ ΤΟΥ Γ. ΧΕΙΡΑΚΑΚΗ

214

στο Μουσείο Χριστιανικής Τέχνης «Αγία Αικατερίνη Σιναϊτών»  η έκθεση με έργα αγιογραφικής τέχνης του  Ηρακλειώτη, έγκριτου αγιογράφου Γεωργίου ΧειρακάκηMέχρι το τέλος Νοεμβρίου θα φιλοξενείται στο Μουσείο Χριστιανικής Τέχνης «Αγία Αικατερίνη Σιναϊτών»  η έκθεση με έργα αγιογραφικής τέχνης του  Ηρακλειώτη, έγκριτου αγιογράφου Γεωργίου Χειρακάκη.

Την ημέρα της έναρξης, σε μία εκδήλωση εγκαινίων όπου παρευρέθηκε πλήθος κόσμου, το Μουσείο υποδέχτηκε   τον αγιογράφο, παρουσιάστηκαν ένα βιογραφικό πανόραμα και έργα του σε ναούς από την επιμελήτρια της έκθεσης, εικαστικό κ. Χρύσα Βαθιανάκη και η βραδιά ολοκληρώθηκε για τους καλεσμένους   με μουσικά αποσπάσματα κλασικής κιθάρας από τον σολίστα και καθηγητή κλασικής κιθάρας Νίκο Κατσαράκη.

Ο ζωγράφος-αγιογράφος Γιώργος Χειρακάκης, χρησιμοποιώντας τα λιτά υλικά της αγιογραφικής τέχνης, έχει καταφέρει με το ταλέντο του και τη δύναμη της εκφραστικότητάς του να προσδώσει στις μορφές την πνευματική τους διάσταση, κάτι που είναι και το ζητούμενο της θρησκευτικής χριστιανικής εικονογραφίας.

Αποτελεί έτσι πρότυπο για τους μεταγενέστερους αγιογράφους εδραιώνοντας τις αισθητικές αρχές της Κρητικής Σχολής στην αγιογραφία του σήμερα.

Ο Γεώργιος Χειρακάκης γεννήθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης με γονείς την Ευσεβία Πολυχρονάκη και τον Εμμανουήλ Χειρακάκη.

Από τα παιδικά του χρόνια τον ελκύει ο κόσμος του σχεδίου και του χρώματος αφού ζωγραφίζει αδιάλειπτα εμπνεόμενος από τη φύση, ενώ φιλοτεχνεί και πορτραίτα οικείων προσώπων του.

Έχοντας συγγένεια, από την πλευρά της μητέρας του, με τον αγιογράφο Τροχαλάκη (κατά κόσμον Νικολαΐδη), και με παππού ναοδόμο, ο μικρός Γεώργιος Χειρακάκης θα αναπτύξει ικανότητες σχεδιαστικές για τις οποίες εμψυχώνεται από τη γιαγιά του Αναστασία Πολυχρονάκη που είχε πάρει μαθήματα ζωγραφικής από Ρώσο καλλιτέχνη.

Από τα 15 του χρόνια έζησε στην Αθήνα, όπου φοίτησε στη Σιβιτανίδειο Δημόσια Σχολή Τεχνών και Επαγγελμάτων.

Μετά την ολοκλήρωση της στρατιωτικής του θητείας άρχισε να τον απασχολεί βαθιά ο κόσμος των Τεχνών και στράφηκε στο γνωστό για την εποχή εργαστήριο προετοιμασίας για τη Σχολή Καλών Τεχνών του Θεόδωρου Δρόσου, σπουδαίου ζωγράφου- απόφοιτου της Α.Σ.Κ.Τ., με δασκάλους τους Δημήτρη Μπισκίνη και Ουμβέρτο Αργυρό.  Στα 31 του χρόνια επέστρεψε στο Ηράκλειο παντρεμένος με την Ευαγγελία Μιχελάκη με την οποία απέκτησε δύο κόρες, την Ευσεβία- (Σέβη) και την Εμμανουέλα.

Από τότε κι έπειτα για όλα τα χρόνια της δημιουργικής ζωής του ο Χειρακάκης θα αφοσιωθεί στην τέχνη της αγιογραφίας. Βαθιά επηρεασμένος από τον εξέχοντα εικονογράφο της Κρητικής Σχολής Θεοφάνη τον Έλληνα-(Μπαθά Στρελίτζα), ο αγιογράφος Γιώργος Χειρακάκης αφιερώνεται ολοκληρωτικά στην αγιογραφική τέχνη.

Έχει φιλοτεχνήσει σημαντικό αριθμό φορητών εικόνων, αλλά έχει αγιογραφήσει και πολλούς ναούς στον νομό Ηρακλείου, όπως: τον ναό της Παναγίτσας Μασταμπά, το καθολικό της Μονής Εισοδίων της Θεοτόκου στη Ροδιά Μαλεβιζίου, τον Άγιο Δημήτριο στον Κατσαμπά, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται η αγιογράφηση στον νεόδμητο ναό της Μονής Σαββαθιανών και χώρων της Μονής Βωσάκου.

Στον Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Μηνά έχει αγιογραφήσει ξανά τον Παντοκράτορα και τις Ουράνιες Δυνάμεις. Αργότερα φιλοτέχνησε και τις εικόνες του τέμπλου στη ζώνη Δωδεκάορτο, όπως και τον  άμβωνα του ναού. Στον Μητροπολιτικό Ναό του Αρκαλοχωρίου έχει αγιογραφήσει το Ιερό Βήμα καθώς και τις εικόνες του τέμπλου.

Η προσφορά του στη συνέχιση της βυζαντινής αγιογραφικής τέχνης φανερώνεται και μέσα από την απόφαση  της Ιεράς Συνόδου της Κρήτης να τον ορίσει μέλος του Συμβουλίου Εκκλησιαστικής Αρχιτεκτονικής Κρήτης  και Δωδεκανήσου, το οποίο υπάγεται απευθείας στο Οικουμενικό Πατριαρχείο

Η τεχνοτροπία που ακολουθεί ο Γιώργος Χειρακάκης χαρακτηρίζεται από αυστηρά, λιτά στοιχεία, με δυνατές  χρωματικές  αντιθέσεις, ενώ οι μορφές διακρίνονται από χαρακτηριστική ασκητική ευγένεια.

Παράλληλη δράση και προσφορά του είναι η διδασκαλία της αγιογραφίας επί εικοσαετία στη Σχολή Αγιογραφίας της Ενορίας του Αγίου Τίτου στο Ηράκλειο.

Η προσφορά του στη συνέχιση της βυζαντινής αγιογραφικής τέχνης φανερώνεται και μέσα από την απόφαση της Ιεράς Συνόδου της Κρήτης να τον ορίσει μέλος του Συμβουλίου Εκκλησιαστικής Αρχιτεκτονικής Κρήτης και Δωδεκανήσου, το οποίο υπάγεται απευθείας στο Οικουμενικό Πατριαρχείο.

Η  έκθεση πραγματοποιείται σε συνδιοργάνωση με το Μουσείο Στρ. Ελευθεριάδη-Teriade της Μυτιλήνης.

 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει