Άμεσες παρεμβάσεις για τη λειτουργία του Κτηματολογίου

370

Στόχο να επιλύσει όλα τα πιθανά προβλήματα που προκύπτουν από το Κτηματολόγιο έχει η ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Προς την κατεύθυνση αυτή, το Εθνικό Κτηματολόγιο έχει προχωρήσει σε συγκεκριμένες δέσμες μέτρων.

Η πρώτη δέσμη μέτρων αφορά στις νομοθετικές και οργανωτικές παρεμβάσεις για την αποτελεσματικότερη λειτουργία του Κτηματολογίου.

Η σημαντικότερη νομοθετική παρέμβαση αφορά στην παράταση της μετεξέλιξης των υποθηκοφυλακείων σε κτηματολογικά γραφεία.

Η μετεξέλιξη των 292 υποθηκοφυλακείων σε 17 κεντρικά κτηματολογικά γραφεία και 75 υποκαταστήματα, υπό τη διαχείριση του Κτηματολογίου, προβλέπεται ήδη από σχετικό νόμο που ψηφίστηκε το 2018 και προβλέπει ολοκλήρωση του μετασχηματισμού μέχρι τον Ιανουάριο του 2020.

Ο στόχος όμως αυτός υπήρξε εξ αρχής μαξιμαλιστικός και πρακτικά ανέφικτος. Όχι μόνο λόγω των ασφυκτικών χρονικών πλαισίων που προέβλεπε αλλά και λόγω αρχικών κακών σχεδιασμών καθώς και των τεράστιων καθυστερήσεων που προέκυψαν από την αλλαγή του νομικού καθεστώτος του Ελληνικού Κτηματολογίου.

Για να μπορέσει η μετεξέλιξη των υποθηκοφυλακείων να ολοκληρωθεί με απόλυτη επιτυχία θα υπάρξει σε παράταση της προθεσμίας ολοκλήρωσης μέχρι το 2022. Δίνεται δυο χρόνια ως προθεσμία ολοκλήρωσης, όπως έδινε και ο νόμος αρχικά.

Παράλληλα, δρομολογούνται ενέργειες για την άμεση στελέχωση του Κτηματολογίου. Όπως ειπώθηκε και από τον υπουργό, «υπάρχει σοβαρή υποστελέχωση στο νομικό τμήμα του Οργανισμού, ως απόρροια της περιττής αλλαγής του νομικού καθεστώτος του Κτηματολογίου από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία.

Κίνηση που είχε ως αποτέλεσμα να οδηγήσει στην απομάκρυνση από το Κτηματολόγιο δεκάδων καταρτισμένων νομικών επιστημόνων που η συμβολή τους στην ομαλή λειτουργία του Οργανισμού είναι καταλυτική. Στόχος μας είναι σύντομα να στελεχωθεί το εν λόγω τμήμα με τους 40 νομικούς επιστήμονες που απομακρύνθηκαν μέσω της αναβίωσης της έμμισθης εντολής που είχαν.

Επιπλέον, μέσω ΑΣΕΠ και σε συνεννόηση με τα Υπουργεία Οικονομικών και Εσωτερικών, δρομολογείται η πρόσληψη υπαλλήλων για τη στελέχωση των κατά τόπους κτηματολογικών γραφείων του φορέα, όπως προβλέπεται άλλωστε και από τον νόμο του 2018 που αφορά τη λειτουργία του Κτηματολογίου.

Τέλος, στο πλαίσιο της επιτυχούς ολοκλήρωσης της διαδικασίας μετεξέλιξης των υποθυκοφυλακείων σε κτηματολογικά γραφεία, δρομολογείται η πρόσληψη 50 ατόμων που θα υλοποιήσουν το σημαντικό αυτό έργο.

Και η Παγκόσμια Τράπεζα, η οποία λειτουργεί ως τεχνικός σύμβουλος του φορέα, μας υπέδειξε την ανάγκη για τις προσλήψεις αυτές. Οι 50 αυτές προσλήψεις θα χρηματοδοτηθούν από πόρους του Κτηματολογίου χωρίς καμία επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού».

Η δεύτερη δέσμη μέτρων αφορά στις νέες ψηφιακές υπηρεσίες που πρόκειται να εισαχθούν στη καθημερινότητα του Κτηματολογίου.

Ενδεικτικά, οι νέες ψηφιακές υπηρεσίες που εισάγονται είναι:

Η παραγγελία, πληρωμή και χορήγηση πιστοποιητικών από τα κτηματολογικά γραφεία του φορέα θα γίνεται πλέον ηλεκτρονικά.

Δεύτερον, η υποβολή συμβολαίων στα γραφεία του φορέα από τον συμβολαιογράφο, θα γίνεται πλέον ηλεκτρονικά και χωρίς εμπλοκή του πολίτη.

Τρίτον, η ηλεκτρονική υποβολή λοιπών πράξεων (δικαστικών αποφάσεων, κα) στα γραφεία του φορέα από τον δικηγόρο ή δικαστικό επιμελητή, χωρίς εμπλοκή του πολίτη.

Τέταρτον, η ηλεκτρονική- εξ αποστάσεως έρευνα στα κτηματολογικά στοιχεία για όλες τις περιοχές που έχει ολοκληρωθεί η κτηματογράφηση.

Πέμπτον, ο προδικαστικός έλεγχος που θα γίνεται πλέον ηλεκτρονικά, καθώς θα δίνει πλέον τη δυνατότητα απευθείας σύνδεσης της εργασίας του μηχανικού με τη λειτουργούσα βάση του Κτηματολογίου.

Για αυτό, δημιουργείται επίσης μητρώο διαπιστευμένων μηχανικών για τη στήριξη του μετασχηματισμού του Κτηματολογίου.

Ακόμα, το Ελληνικό Κτηματολόγιο θα προχωρήσει σε προγραμματικές συμβάσεις με τους κατά τόπους δικηγορικούς συλλόγους για τη στήριξη του μετασχηματισμού του Κτηματολογίου, ανάλογα με τις τοπικές ανάγκες λειτουργίας των κτηματολογικών γραφείων.

 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει