ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ: Οι λιλιπούτειοι… ραδιοφωνικοί παραγωγοί

202

Κάθονται αναπαυτικά στις θέσεις τους, φοράνε τα ακουστικά τους και κοιτούν με αγωνία το φως που μόλις ανάψει ξεκινά η εγγραφή. Οι λιλιπούτειοι αλλά και έφηβοι ραδιοφωνικοί παραγωγοί μπαίνουν με περίσσιο μεράκι στην αίθουσα ηχογράφησης, αφού πρώτα έχουν σχηματίσει ομάδες, έχουν πραγματοποιήσει έρευνα και έχουν ολοκληρώσει τις εργασίες που θα παρουσιάσουν στο κοινό τους.

“Τα νηπιαγωγάκια είναι πιο πειθαρχημένα από τα μεγάλα παιδιά της δευτεροβάθμιας, μόλις δουν και ανάβει το κουμπί της ηχογράφησης σταματάνε ακόμα και να αναπνέουν”, περιγράφει στην “Π” η κ. Μαρία Μελεσσανάκη, δασκάλα  και μέλος της Επιστημονικής Εταιρίας του μαθητικού ραδιοφώνου.

Όπως λέει, οι μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου είναι πιο χαλαροί αλλά, βέβαια, οι εκπομπές τους προκύπτουν μετά από συντονισμένη δουλειά.

Πίσω από τα μικρόφωνα…

Το ερχόμενο  Σάββατο 12 Οκτωβρίου στις  9.30 το πρωί με 1.30 το μεσημέρι στο  1ο  & 2ο Δημοτικό Σχολείο Λιμένα Χερσονήσου θα γίνει  βιωματικό σεμινάριο για εκπαιδευτικούς με θέμα “Η Δημιουργική γραφή κάνει… ραδιόφωνο”.

Τη δράση συνδιοργανώνουν η Επιστημονική Εταιρεία European School Radio – Το πρώτο μαθητικό ραδιόφωνο, ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Α/θμιας Εκπαίδευσης “Δομήνικος Θεοτοκόπουλος”.

Οι διοργανωτές αναφέρουν πως η   παραγωγή κειμένων είναι μια πολύπλοκη διαδικασία.  Απαιτεί  φαντασία, δημιουργικότητα, κριτική σκέψη. Παράλληλα,  κι  ενώ γράφεται το κείμενο, πρέπει να υπάρχει έλεγχος  στην ορθογραφία των λέξεων, αλλά και στην καλή τους εικόνα.

Επιπλέον ό, τι γράφεται πρέπει να είναι ενδιαφέρον ώστε να μπορεί ο «συγγραφέας»  να το επικοινωνήσει  σωστά.  Ένας εν δυνάμει συγγραφέας όπως είναι ο εκάστοτε μαθητής, εκτός από ευφάνταστους τρόπους  παραγωγής κειμένων, θέλει και κίνητρο. Ένα κίνητρο είναι και η επικοινωνία  μέσω του κειμένου του με όσο το δυνατόν μεγαλύτερο κοινό.

“Πλέον,  οι δημιουργοί κειμένων στο  Σχολείο, βρίσκουν διέξοδο!

Μοιράζονται τα κείμενά τους, μέσα από μια ραδιοφωνική εκπομπή!

Όχι καλέ! Δεν θα μας καλέσουν σε κάποιο συμβατικό ραδιόφωνο.

Η κ. Μαρία Μελεσσανάκη
Η κ. Μαρία Μελεσσανάκη

Η εκπομπή που θα δημιουργήσουμε, θα μεταδοθεί από το μαθητικό ραδιόφωνο που στην πλατφόρμα του φιλοξενεί όλες τις μαθητικές δημιουργίες.

Και επειδή είναι διαδικτυακό ραδιόφωνο,  η φωνή των μαθητών μπορεί να φτάσει στα πέρατα της γης.

Τι θα χρειαστεί;

Κέφι, διάθεση να μάθουμε κάτι  νέο, και αισιοδοξία ότι θα το καταφέρουμε!

Σ’ αυτό θα   βοηθήσουν η Μαρία Μελεσσανάκη, δασκάλα  και μέλος της Επιστημονικής Εταιρείας του μαθητικού ραδιοφώνου και η Φωτεινή Μαγριπλή, νηπιαγωγός και εμψυχώτρια θεατρικού παιχνιδιού”, σημειώνουν.

«Εκπέμπουμε σήμα κινδύνου, αγκαλιάζουμε τη γη»

Η σχέση των μαθητών με το ραδιόφωνο δεν είναι καινούργια, εκτός από άλλες δράσεις, πολλά σχολεία συμμετέχουν σε ανάλογους διαγωνισμούς.

Φέτος, η  Επιστημονική Εταιρεία “Διαθεματικό, Διαπολιτισμικό Ραδιόφωνο της Εκπαιδευτικής Κοινότητας με τον διακριτικό τίτλο: European School Radio, το Πρώτο Μαθητικό Ραδιόφωνο”, η Εκπαιδευτική Ραδιοτηλεόραση του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού συνδιοργανώνουν τον Μαθητικό Διαγωνισμό Ραδιοφωνικού Μηνύματος και Τραγουδιού “Κάν’ το ν΄ ακουστεί 2020” με θέμα: “Εκπέμπουμε σήμα κινδύνου, αγκαλιάζουμε τη Γη”. Ο Διαγωνισμός υποστηρίζεται από το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ Α.Ε.), που αποτελεί τον κόμβο για την Παιδεία στα Μέσα. Ο Διαγωνισμός απευθύνεται στις σχολικές μονάδες της Ελλάδας, της Κύπρου, της Ομογένειας, αλλά και στις υπόλοιπες σχολικές μονάδες διεθνώς.

Οι συμμετοχές υποβάλλονται από την 1η  Δεκεμβρίου ως τις 31 Ιανουαρίου 2020 και η τελετή  βράβευσης θα γίνει το Σάββατο 4 Απριλίου 2020.

Γιατί ραδιόφωνο;

Η διευθύντρια του Δημοτικού σχολείου Πύργου, κ. Μαρία Μελεσσανάκη, εξηγεί πως η συμμετοχή των μαθητών σε μία ραδιοφωνική εκπομπή “είναι η μοναδική ευκαιρία μέσα στο σχολικό πρόγραμμα να μάθουν να μιλούν καθαρά, να δουλέψουν την ορθοφωνία τους. Στην Κρήτη, το μεγαλύτερο ποσοστό των κατοίκων μιλάμε με προφορά. Αυτό το βελτιώνει κανείς με το να ακούει τον εαυτό του. Ακόμα, τα  παιδιά βιάζονται και “τρώνε” γράμματα. Επιπλέον, μαθαίνεις να αναπνέεις σωστά, με διαφραγματικές αναπνοές. Πριν μπούμε στο στάδιο της ηχογράφησης έχει δουλευτεί το διάφραγμα για να αναπνέουμε σωστά, να μιλάμε σωστά, να μη βιαζόμαστε, να πειθαρχούμε όταν οι άλλοι ηχογραφούν. Γινόμαστε ομάδα και μπορούμε να διαλέξουμε το θέμα, να το προτείνουμε στην ολομέλεια, να κάνουμε έρευνα, να βρούμε τις πληροφορίες, να τις αποδελτιώσουμε, να κάνουμε την περίληψη, να φτιάξουμε ραδιοφωνικά κείμενα”.

Όλη η παραπάνω διαδικασία, λοιπόν, έχει μεγάλη διδακτική και εκπαιδευτική αξία, τα παιδιά τη διασκεδάζουν ενώ, παράλληλα, μαθαίνουν και πρόκειται για γνώσεις που θα κουβαλούν μια ζωή. “Χρόνια μετά που συναντώ μαθητές μου στο δρόμο τους ρωτάω τι θυμούνται από τη μεταξύ μας ζωή και το πρώτο πράγμα που μου λένε είναι οι εκπομπές που κάνουμε μαζί, αυτό είναι ένα σημάδι για να ξεκινήσει κάποιος να κάνει ραδιοφωνική εκπομπή στην τάξη του”, αναφέρει η κ. Μελεσσανάκη. Η δράση απευθύνεται σε μαθητές Νηπιαγωγείου ως Λυκείου.

 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει