ΙΔΟΥ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΗΣ ΥΠΟΓΕΝΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ: Χάσαμε… έξι εξαθέσια σχολεία!

1.003

Σχολεία που σφύζουν από ζωή, αίθουσες γεμάτες, αυλές «πλημμυρισμένες» από παρέες παιδιών που απολαμβάνουν το διάλειμμά τους. Δυστυχώς, οι παραπάνω εικόνες ανήκουν στο παρελθόν, αφού με απογοήτευση οι εκπαιδευτικοί διαπιστώνουν ότι τα σχολεία ερημώνουν.

Η κρίση, η ανεργία, η φυγή νέων στο εξωτερικό αλλά και το γεγονός ότι οι οικονομικοί μετανάστες εγκαταλείπουν με τη σειρά τους τη χώρα μας, επιτείνουν ακόμα περισσότερο το δημογραφικό πρόβλημα της χώρας, κάτι που αποτυπώνεται έντονα στα Δημοτικά του Ηρακλείου.

Ο διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου, κ. Κωνσταντίνος Θεοφάνους
Ο διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου, κ. Κωνσταντίνος Θεοφάνους

Ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι μέσα σε έξι χρόνια έχουμε περίπου 700 λιγότερους μαθητές! Αναλυτικά, βάσει των στοιχείων από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου, τη φετινή χρονιά, σε σύνολο 21.511 μαθητών, στην Α’ τάξη φοιτούν 3.270 μαθητές, στη Β’ 3.439 παιδιά, στη Γ΄ τάξη είναι 3.373 μαθητές, στη Δ΄ φοιτούν 3.681 παιδιά, στην Ε΄ κάνουν μάθημα 3.806 παιδιά και στη ΣΤ΄ έχουμε 3.942 μαθητές.

«Ο αριθμός των μαθητών τα τελευταία χρόνια είναι μειωμένος, είναι κάτι που φαίνεται και μόνο από τις εγγραφές στην Α΄τάξη. Λιγοστεύει ο μαθητικός πληθυσμός, μειώνονται τα τμήματα, οι θέσεις εργασίας των εκπαιδευτικών, είναι αρκετά ανησυχητικό το φαινόμενο», αναφέρει στην «Π» ο διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου, κ. Κωνσταντίνος Θεοφάνους.

Όπως λέει, έχουμε σχολεία με περισσότερα τμήματα έκτης από πρώτης τάξης, η εικόνα αυτή αντανακλά το δημογραφικό πρόβλημα που, ούτως ή άλλως, αντιμετώπιζε η χώρα μας, αλλά με την οικονομική κρίση έχει γίνει εντονότερο.

Χάθηκαν έξι εξαθέσια σχολεία!

Ο κ. Μπελαδάκης
Ο πρόεδρος του συλλόγου εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας Ηρακλείου «Ν. Καζαντζάκης», κ. Μανώλης Μπελαδάκης

Ο πρόεδρος του συλλόγου εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας Ηρακλείου «Ν. Καζαντζάκης», κ. Μανώλης Μπελαδάκης, αναφέρει πως μέσα από τον αριθμό των μαθητών στα Δημοτικά, έχουμε μια εικόνα του το τι συμβαίνει από τότε που ξεκίνησε η κρίση.

«Παρατηρούμε ότι μέσα σε μια περίοδο έξι ετών έχουμε 700 μαθητές λιγότερους, στα σχολεία του Ηρακλείου έχουμε περίπου 35 τμήματα λιγότερα, δηλαδή 35 δασκάλους λιγότερους, αυτό σημαίνει ότι έξι εξαθέσια σχολεία έκλεισαν από τότε που άρχισαν να φοιτούν οι μαθητές της κρίσης ως σήμερα», αναφέρει.

Ο λόγος, όπως λέει, είναι ότι οι ελληνικές οικογένειες με το που άρχισαν να δοκιμάζονται λόγω κρίσης σταμάτησαν να κάνουν παιδιά, το ζευγάρι σκέφτεται πολύ σοβαρά αν θα φέρει στον κόσμο ένα παιδί με δεδομένα τα προβλήματα που υπάρχουν.

Ακόμα, οι οικονομικοί μετανάστες που έβρισκαν δουλειά στην Ελλάδα, τώρα αναζητούν την τύχη τους αλλού. Επιπλέον, μετανάστες γίνονται και οι Έλληνες νέοι επιστήμονες, μία παραγωγική γενιά που δε δημιουργεί οικογένεια εντός Ηρακλείου πλέον.

Ο κ. Μπελαδάκης αναφέρει πως καθόλου αμελητέος παράγοντας δεν είναι το γεγονός ότι στις μέρες μας έχει αυξηθεί ο μέσος όρος ηλικίας των ατόμων που γίνονται γονείς, από 23 ως 27 χρονών, παλιότερα, τώρα τεκνοποιούν άνω των 30. «Κανένας νέος σήμερα δε σκέφτεται να κάνει οικογένεια όταν η ανεργία μαστίζει τους νέους 30 ετών, όταν κανείς είναι άνεργος ή υποαπασχολείται το τελευταίο που θα σκεφτεί είναι να κάνει οικογένεια» αναφέρει.

Ο κ. Μπελαδάκης περιγράφει πως υπάρχουν σχολεία με περισσότερα τμήματα έκτης τάξης από πρώτης ή με τάξεις της ΣΤ’ με 25 παιδιά και της Α΄με 13 ως 15 παιδιά.

Ο πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων Μαθητών Δήμου Ηρακλείου, κ. Πολύδωρος Κουτσαυτάκης
Ο πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων Μαθητών Δήμου Ηρακλείου, κ. Πολύδωρος Κουτσαυτάκης

Ο πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων Μαθητών Δήμου Ηρακλείου, κ. Πολύδωρος Κουτσαυτάκης, αναφέρει πως η μείωση των γεννήσεων ήταν περισσότερο έντονη το διάστημα από το 2013 ως το 2016, ενώ τα τελευταία χρόνια η κατάσταση έχει σταθεροποιητικές τάσεις.

Εκείνο, ωστόσο, που παρατηρούν οι γονείς είναι ότι υπάρχει μία μετακίνηση των μαθητών από την περιφέρεια στα μεγαλύτερα αστικά κέντρα, έχουμε δραματική μείωση των παιδιών σε χωριά νότια του Ηρακλείου, σε περιοχές του Αρκαλοχωρίου, όχι στο κέντρο, και στη Βιάννο. «Σε αυτές τις περιοχές, έχουμε πολλά διθέσια και μονοθέσια σχολεία», σχολιάζει ο κ. Κουτσαυτάκης.

Αναφέρει, ακόμα, ότι υπάρχει το φαινόμενο, σχολεία να ερημώνουν γιατί οι γονείς επιλέγουν να εγγράφουν τα παιδιά τους στον τόπο εργασίας και όχι κατοικίας τους. Βασικός παράγοντας είναι και η κτηριακή κατάσταση που βρίσκεται το εκάστοτε σχολείο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Δημοτικό των Βασιλειών, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Γονέων.

Για τον μειωμένο μαθητικό πληθυσμό σχολιάζει πως «υπάρχουν πάρα πολλοί παράγοντες, όπως η μετανάστευση της δικής μας γενιάς, οι 40άρηδες έχουν αναγκαστεί να αλλάξουν τόπο διαμονής εντός ή εκτός Ελλάδας».

 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει