Παρουσιάζεται το βιβλίο του Χάρη Στρατιδάκη “Θα υπάγω εις τους κήπους”

122

Η παρουσίαση του νέου βιβλίου του Χάρη  Στρατιδάκη με τίτλο  «Θα υπάγω εις τους κήπους – Επισκέψεις στο αστικό πράσινο του Ρεθύμνου»  θα γίνει την Τετάρτη 19 Ιουνίου, στις 8.30 το βράδυ, στον Δημοτικό Κήπο του Ρεθύμνου.

Πρόκειται για το τρίτο βιβλίο της  σειράς «Ιστορικές περιηγήσεις στο Ρέθυμνο». Όπως και στα δύο προηγούμενα βιβλία, «το Ρέθυμνο του τρόμου» και «Η τροφή του Ρεθύμνου», συγγραφέας του είναι ο Χάρης Στρατιδάκης και επιμελήτρια η Αγγελική Βλαχοπούλου.

Το βιβλίο θα παρουσιάσουν η αναπληρώτρια καθηγήτρια Βιολογίας –Οικολογίας του Παιδαγωγικού Τμήματος ∆ημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης Μαριάννα Καλαϊτζιδάκη και ο αρχιτέκτων μηχανικός και αντιδήμαρχος Ρεθύμνου Μίνως Αλεφαντινός.

Εκ παραλλήλου, ο γνωστός για τις προσπάθειές του για το πράσινο Μιχάλης Κουμνάς θα αναφερθεί στις προσπάθειες διατήρησης και αύξησης του αστικού πρασίνου, ενώ ο συγγραφέας θα δείξει, με λόγο και προβολή, τα παραλειπόμενα του βιβλίου. Σχετικά με το θέμα αποσπάσματα του Παντελή Πρεβελάκη, του Ανδρέα Νενεδάκη και του Αργύρη Χιόνη θα διαβάσουν η Κατερίνα Τσακάλη, ο Γιώργος Ξενικάκης και η Κατερίνα Ξεκάλου.

Την εκδήλωση θα χαιρετίσει ο υπεύθυνος των Ημερών Ρεθύμνου -και από τον προσεχή Σεπτέμβριο δημοτικός σύμβουλος- Θωμάς Κρεβετζάκης και θα συντονίσει η αρχαιολόγος Πετρούλα Βαρθαλίτου. Τελεί υπό την αιγίδα του Δήμου Ρεθύμνης, ενώ έχει παρακληθεί να συμμετάσχει σ’ αυτήν και η Δημοτική Φιλαρμονική, συνεχίζοντας την παράδοση των δεκαετιών του 1950 και 1960, κατά τις οποίες αδιαλείπτως μία φορά την εβδομάδα η Μπάντα σκορπούσε τις μελωδίες της στον Κήπο.

Την εκδήλωση οργανώνουν οι «Ημέρες Ρεθύμνου 2019» και οι «Εκδόσεις Γραφοτεχνική».

Το νέο βιβλίο  αναφέρεται στο χτες και στο σήμερα του πρασίνου της πόλης του Ρεθύμνου. Προσπαθεί να προχωρήσει όσο το δυνατόν πιο πίσω στον χρόνο, ερευνώντας τις περιόδους της ενετικής και οθωμανικής κατοχής και κάνοντας προσπάθεια να πάει ακόμα πιο πίσω. Στηρίζεται σε δύο διαφορετικές περιηγήσεις, που ο συγγραφέας του έχει σχεδιάσει και εμψυχώσει στο πλαίσιο των Ημερών Ρεθύμνου η πρώτη και της συνεργασίας του με τα Κέντρα Ανοιχτής Προστασίας Ηλικιωμένων η δεύτερη.

Η πρώτη περιήγηση είχε τον τίτλο «Εις ποίαν κούρτην κάθεσαι κι εις ποίαν λόντζαν είσαι» και η δεύτερη «Γνωριμία με τον Δημοτικό Κήπο του Ρεθύμνου». Στο βιβλίο οι δύο περιηγήσεις ενώθηκαν και επεκτάθηκαν. Η προτεινόμενη από αυτό περιήγηση κινείται τόσο στην παλιά όσο και στη νέα πόλη του Ρεθύμνου. Το εγχείρημα δεν ήταν εύκολο, αφού επιχειρείται να καλυφθεί αντιπροσωπευτικά ένα θέμα που περιλαμβάνει έναν Δημοτικό Κήπο έκτασης 24,270 στρεμμάτων, όπως και 47 ακόμη μικρά ή μεγάλα πάρκα, και δεκάδες αυλές, που καλύπτουν ακόμα μεγαλύτερη έκταση.

Το βιβλίο είναι αφιερωμένο στη μνήμη του κατεξοχήν οικολόγου του Ρεθύμνου Ιδομενέα Σταυρουλάκη, ενώ αναλυτικές αναφορές υπάρχουν και για τους εραστές του πρασίνου Μενέλαο Παπαδάκη, Τίτο Πετυχάκη, Έλλη Βότζη και Γιώργο Κοκονά. Σ’ αυτό παρουσιάζονται οι δημόσιοι και ιδιωτικοί κήποι που δημιουργήθηκαν τον τελευταίο ενάμιση αιώνα στο Ρέθυμνο, όπως και εκείνοι των τεκέδων Χασάν Μπαμπά και Βελή Πασά.

Εξετάζονται επίσης οι ιδιωτικοί κήποι, που έμειναν γνωστοί ως Περβόλες, όπως και οι βενετσιάνικες «κούρτες», με τα πηγάδια και τα μποντζάλε τους και οι οθωμανικές αυλές, με τα αναβρυτήρια και τις κρήνες τους.

Το δεύτερο μέρος του βιβλίου αναφέρεται αποκλειστικά στον Δημοτικό Κήπο, τον οποίο ο συγγραφέας του εξετάζει ως ένα μνημείο του Ρεθύμνου: μνημείο ιστορικό αλλά ταυτόχρονα και φυσικό, πολιτιστικό, κοινωνικό και τοπιακό, ακόμη και μνημείο πολιτικό. Παράλληλα ερευνάται η χλωρίδα του, από την οποία παρουσιάζονται αναλυτικά 19 φυτά και δέντρα και καταγράφονται συνολικά 113 είδη, τα οποία φυτεύτηκαν στην εκατονταετή ιστορία του.

Δεν παραλείπεται η αναφορά στους απαθανατισμένους Ρεθεμνιώτες στις 13 προτομές που κοσμούν τους διαδρόμους,  στους εργαζόμενους στον Κήπο, στις δροσιστικές κρήνες του και στην όμορφη παιδική χαρά, ενώ προτείνονται 27 συνολικά εκπαιδευτικές δραστηριότητες για παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας. Το βιβλίο κλείνει με αναλυτική βιβλιογραφία και με αναφορά των πηγών των εικόνων του, που φτάνουν τις 280.

 

 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει