Πόσο γρήγορα μπορεί να προχωρήσει το νέο αεροδρόμιο

413

Με τον χρόνο να μετρά αντίστροφα και τις προσδοκίες να είναι αυξημένες, βρίσκει την τοπική κοινωνία η επόμενη ημέρα από την υπογραφή σύμβασης για την κατασκευή του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλλι.

Όσο πλέον κι αν κανείς δεν πιστεύει ότι το έργο αποτελεί «φούσκα» αφού μπήκαν οι επίσημες υπογραφές, υπάρχει μεγάλος σκεπτικισμός αναφορικά με την πορεία εξέλιξης του έργου και κυρίως με τους χρόνους που απαιτούνται για την ολοκλήρωσή του. Μηχανικοί και τεχνοκράτες που γνωρίζουν από δημόσια έργα, αλλά και την τοπική ανθρωπογεωγραφία, εκτιμούν ότι ο ορίζοντας οχταετίας είναι ένας πολύ εφικτός ορίζοντας για την ολοκλήρωση του νέου διεθνούς αεροδρομίου.

Ακόμα βέβαια και ο ίδιος ο υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης, που επιχειρούσε να «δεσμεύσει» την ανάδοχο εταιρεία για ολοκλήρωση του έργου σε τέσσερα χρόνια, γνώριζε πολύ καλά πως κάτι τέτοιο δεν αποτελεί ούτε καν σενάριο επιστημονικής φαντασίας.

Αυτό συμβαίνει, διότι τα θέματα που έχουν να αντιμετωπίσουν οι κατασκευαστές είναι πολλά και ποικίλα. Κατ’ αρχάς, υπάρχουν μια σειρά από τεχνικές διαδικασίες που είναι πολύ πιθανό να καθυστερήσουν λόγω πλήθους παραγόντων, ανάμεσα στους οποίους και οι εκλογές που τη φετινή χρονιά, όποτε κι αν πραγματοποιηθούν, θα είναι τριπλές (αυτοδιοικητικές, ευρωεκλογές, εθνικές).

Ένα σοβαρό θέμα ακόμα σχετίζεται με το πόσο γρήγορα μπορούν να προχωρήσουν όλες οι μελέτες και οι εγκρίσεις τους, αλλά και το πόσο ενδέχεται να «κολλήσουν» σε πολλαπλές γραφειοκρατικές διαδικασίες. Εκτός αυτών, υπάρχουν πολλά θέματα, τα οποία σχετίζο-νται με πιθανές προσφυγές για τις απαλλοτριώσεις, όπως επίσης και με το τι ενδεχομένως θα προκύψει από τις απαραίτητες αρχαιολογικές έρευνες.

Πολύ σοβαρό ζήτημα επίσης που είναι πιθανό να καθυστερήσει τις διαδικασίες, σχετίζεται με τν μεταφορά των καυσίμων. Με δεδομένες τις προδιαγραφές των υφιστάμενων δρόμων, της κοινοτικής νομοθεσίας, αλλά και τις ανάγκες σε καύσιμα του νέου αεροδρομίου, η μεταφορά των καυσίμων δεν μπορεί να γίνεται με βυτιοφόρα. Είναι απαραίτητο να κατασκευαστούν ειδικοί σταθμοί αποθήκευσης καυσίμων και δίκτυα μεταφοράς. Ειδικά για το συγκεκριμένο θέμα, είχαν από την αρχή εκφραστεί σοβαρές επιφυλάξεις αναφορικά με το πώς θα μπορούσε το πρόβλημα να ξεπεραστεί.

Αρκετά σημαντικά είναι και τα ζητήματα περιβάλλοντος και περιβαλλοντικών επιπτώσεων, που πιθανόν να εγείρουν αντιδράσεις, προβληματισμούς και καθυστερήσεις. Τα θέματα των αδειοδοτήσεων είναι αρκετά, ενώ εξίσου σοβαρά είναι τα θέματα που σχετίζονται με την κατασκευή του βιολογικού, καθώς και τα θέματα που μπορεί να επηρεάσουν πιθανόν τα υπόγεια νερά ή τον υδροφόρο ορίζοντα.

Σε κάθε περίπτωση, η εκτέλεση του έργου είναι πολυσύνθετη και υπάρχουν πλήθος παραμέτρων που πιθανόν θα επηρεάσουν την ολοκλήρωσή του. Οπότε το αρχικό χρονοδιάγραμμα της πενταετίας ασφαλώς και θα ήταν ιδανικό αν μπορούσε να επιτευχθεί, αν και με βάση τη λειτουργία του ελληνικού Δημοσίου και της ελληνικής πραγματικότητας, δεν θεωρείται υλοποιήσιμο.

 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει