ΒΡΑΒΕΙΟ “Φ. ΚΑΦΑΤΟΣ”: Ένα “μαγικό κουτί” για… τροποποιημένα φυτά!

1.615

Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ένα μαγικό κουτί, γιατί παρά το μικρό του μέγεθος δίνει τη δυνατότητα σε μαθητές να ανιχνεύσουν αν ένα φυτό που έχουν στα χέρια τους είναι γενετικά τροποποιημένο ή όχι.

Η πρόταση «Φορητό Εργαστήριο Ανίχνευσης Γενετικά Τροποποιημένων Φυτών» που κατατέθηκε από το Τμήμα Βιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, το Ινστιτούτο Μοριακής Βιολογίας και Βιοτεχνολογίας του ΙΤΕ και το Πειραματικό Λύκειο Ηρακλείου, διακρίθηκε στον διαγωνισμό της Πανελλήνιας Ένωσης Βιοεπιστημόνων για το 1ο Φορητό Εργαστήριο στη Μοριακή Βιολογία «Φώτης Καφάτος» (Φώτης Καφάτος Labbox).

Η κ. Γκιζελή στη βράβευση που έγινε στις 15 Δεκεμβρίου
Η κ. Γκιζελή στη βράβευση που έγινε στις 15 Δεκεμβρίου

Τα βραβεία

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της επιτροπής, απονέμεται  το βραβείο για το Φορητό Εργαστήριο στη Μοριακή Βιολογία «Φώτης Καφάτος Labbox» στην πρόταση « Φορητό Εργαστήριο Ανίχνευσης Γενετικά Τροποποιημένων Φυτών» των  Η. Γκιζελή, Δρ. Γ. Παπαδάκη, Δρ. Α. Πανταζή, καθ. Κ. Καλαντίδης καθ. Χ. Δημητρακόπουλο (τμήμα Βιολογίας, ΙΜΒΒ-ΙΤΕ, Πειραματικό Γενικό Λύκειο Ηρακλείου).

Η πρόταση βραβεύεται για την επιστημονική και εκπαιδευτική αρτιότητα που συνάμα εστιάζεται σε επίκαιρο θέμα όχι μόνο του επιστημονικού αλλά και του γενικότερου κοινωνικού προβληματισμού, την εξαιρετική πρωτοτυπία της στη χρήση των πλέον σύγχρονων μεθοδολογικών και τεχνολογικών επιτευγμάτων. Παράλληλα, έχει τη δυνατότητα εφαρμογής σε άλλα αντικείμενα.

Επίσης, το Βραβείο για το Φορητό Εργαστήριο στη Μοριακή Βιολογία «Φώτης Καφάτος Labbox» απονέμεται εξ ίσου στις προτάσεις

α) «Τι Γεύση έχει το λάχανο σε εσένα» των Πατρινού Γ., Στασινάκη Π, Σιαμάγλου Σ. (Εργαστήριο Φαρμακογονιδιωματικής και Εξατομικευμένης Θεραπείας, Τμήμα Φαρμακευτικής Παν. Πάτρας και ΕΚΦΕ Αμπελοκήπων Αθήνα)

β) «Αν Πικραθώ από ένα Χαρτί-Γενετικές Διαφορές: Από τον Φαινότυπο στον Γονότυπο» των Παναγιώτη Κελεφιώτη Στρατηδάκη, Ειρήνης Στρατηδάκη  PhD, Δημήτριου Κελεφιώτη, PhD( Τμήμα Χημείας  Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ι.Μ.Β.Β. ΙΤΕ, Γυμνάσιο Τυλίσου).

Μία μικρή συσκευή λειτουργεί ως ένα ερευνητικό εργαστήριο
Μία μικρή συσκευή λειτουργεί ως ένα ερευνητικό εργαστήριο

Οι παραπάνω προτάσεις έχουν ως κοινά στοιχεία τόσο το αντικείμενο όσο και την εργαστηριακή τεχνική και βραβεύονται για την επιστημονική και εκπαιδευτική αρτιότητα των προτάσεων, την επιλογή του θέματος που άμεσα συνδέεται με τα χαρακτηριστικά της ζωής, αναδεικνύοντας με υποδειγματικό τρόπο την αντίστοιχη αμεσότητα που ενέχει η διδασκαλία της Βιολογίας για την κατανόηση της ίδιας της ζωής.

Παράλληλα, διακρίνονται για το ευρηματικό παιδαγωγικό υλικό που υποστηρίζει αμφότερες τις προτάσεις, ενώ έχουν τη δυνατότητα εφαρμογής σε άλλα αντικείμενα.

Τέλος, απονέμεται Έπαινος για το Φορητό Εργαστήριο στη Μοριακή Βιολογία

«Φώτης ΚαφάτοςLabbox» στην πρόταση «Εισαγωγή -Ανάπτυξη συσκευής  για τον προσδιορισμό της αντιοξειδωτικής ικανότητας υγρών» των Πρίφτη Αλέξανδρου και Τέκου Φώτιου(Εργαστήριο Φυσιολογίας Ζωικών Οργανισμών του τμήματος Βιοχημείας & Βιοτεχνολογίας της Σχολής Επιστημών Υγείας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας).

Η επικαιρότητα του επιλεγμένου θέματος όσο και η εργαστηριακή διαδικασία  κρίνουμε ότι αξίζει της επαινετικής διάκρισης της πρότασης, η οποία κατηγοριοποιείται στις δοκιμασίες ελέγχου του μεταβολισμού” εξήγησε η Επιτροπή.

Ο  πρόεδρος και τα μέλη της Επιτροπής είναι οι κ.κ. Παπαματθαιάκης Σ., Σκάβδησ Γ., Κουρουπη Γ., Καπόλας Γ., Χαραλμπίδης Κ., Δοκοπούλου Μ., Κωσταντινοπούλου.

Ένα εργαστήριο σε ένα κουτί για... τροποποιημένα φυτά!

Ένα εργαστήριο σε ένα κουτί

Η καθηγήτρια του τμήματος Βιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης κ. Ηλέκτρα Γκιζελή εξηγεί ότι οι ερευνητικές προτάσεις που κατατέθηκαν έγιναν σε συνεργασία με καθηγητή βιολογίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση ήταν ο κ. Χάρης Δημητρακόπουλος, ο οποίος δίδασκε στο Πειραματικό Λύκειο Ηρακλείου.

Ο κ. Δημητρακόπουλος
Ο κ. Δημητρακόπουλος

Οι προτάσεις έπρεπε να αναδεικνύουν τον ρόλο της βιολογίας σε εκπαιδευτικό επίπεδο, να δείξουν στους μαθητές με ένα φορητό εργαστήριο τις βασικές αρχές της βιολογίας και της μοριακής βιολογίας.

Η ιδέα είναι να δημιουργηθεί κάτι που να μπορεί να φτιαχτεί πολύ εύκολα και αρκετά φτηνά για να χρησιμοποιείται σε γυμνάσια και λύκεια της χώρας.

Η πρόταση της ομάδας της κ. Γκιζελή αφορά την ανίχνευση γενετικά τροποποιημένων φυτών από τους μαθητές. Μπορούν να τοποθετήσουν στη συσκευή ένα κομμάτι μαρουλιού και να δουν, αφού αλλάζει το χρώμα, αν είναι ή όχι γενετικά τροποποιημένο.

Τα γενετικά τροποποιημένα, για να γίνεται η σύγκριση, θα τα προμηθεύονται από τα ερευνητικά εργαστήρια του Π.Κ. και του ΙΤΕ.

Ο κ. Δημητρακόπουλος εξηγεί πως κάτι ανάλογο είναι αρκετά δύσκολο να γίνει σε ένα σχολικό εργαστήριο. Η συσκευή είναι εύχρηστη, εύκολη στη μετακίνηση και τα παιδιά θα έχουν τη δυνατότητα να βλέπουν στην πράξη ό,τι ακούν στο μάθημα.

Επίσης, θα αξιολογήσουν κατά πόσο τα γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα είναι τόσο επικίνδυνα όσο θεωρούνται.

 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει