Δαμάζοντας τα κύματα και τις προκαταλήψεις

ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΛΑΙΚΑΣΤΡΟ ΣΗΤΕΙΑΣ ΣΤΗ ΘΡΥΛΙΚΗ ΘΑΛΑΜΗΓΟ “CHRISTINA”

Λένε «μεγάλα καράβια, μεγάλες φουρτούνες» αλλά για την 27χρονη ανθυποπλοίαρχο Αριστέα Βεδεράκη, από το Παλαίκαστρο Σητείας, η σχέση της με τη  θάλασσα ήταν ισχυρή από τα γεννοφάσκια της, γεγονός που μάλλον την καθόρισε σε επαγγελματικό επίπεδο. Με προπάππο-παππού και πατέρα ψαράδες, η αλμύρα χάραξε το DNA της και έμαθε από μικρό κορίτσι να  αγαπά και να σέβεται την θάλασσα.

Η απόφαση είχε ληφθεί χρόνια πριν μέσα της: Ή αυτό ή τίποτα! Σήμερα η Αριστέα είναι βασικό μέλος του πληρώματος της θρυλικής θαλαμηγού “Χριστίνα” που αποτέλεσε το απόλυτο σύμβολο εξουσίας και πλούτου του περίφημου Έλληνα κροίσου Αριστοτέλη Ωνάση.

Τη… βρήκαμε στη Γαλλία και συζητήσαμε μαζί της για πολλά και ενδιαφέροντα θέματα. Όπως λέει, «η μεγαλύτερη πρόκληση είναι ότι κάθε μέρα πρέπει να αποδεικνύεις ότι αξίζεις αυτή τη θέση». Και το έχει καταφέρει. Η «καπετάνισσα» του Παλαικάστρου έχει κότσια και πείσμα αλλά κυρίως αγάπη γι’ αυτό που κάνει.

Ερ.: Ποια είναι  η διαδρομή σου μέχρι και σήμερα;

“Μια γυναίκα μπαίνει ευκολότερα σε θαλαμηγό” λέει η Αριστέα Βερεδάκη

Απ.: Είμαι ανθυποπλοίαρχος του Εμπορικού Ναυτικού. Ξεκίνησα να φοιτώ στην ΑΕΝ Ασπροπύργου, μία εύκολη σχολή ως προς το να «μπεις» αλλά όπως αποδείχθηκε δύσκολο επάγγελμα για να παραμείνεις.

Ύστερα από δύο εκπαιδευτικά ταξίδια σαν δόκιμος κατά τη διάρκεια της σχολής, αποφοιτώντας πλέον ως ανθυποπλοίαρχος ξεκίνησα την καριέρα μου στα yaths (θαλαμηγούς) που, όπως αποδείχθηκε στην πορεία, ήταν μάλλον σοφή κίνηση.

Σε αυτού του τύπου τα πλοία η ζήτηση γυναικών αξιωματικών αυξάνεται όλο και περισσότερο σε αντίθεση με τα ποντοπόρα πλοία.

Εκεί δυστυχώς έχουμε πρόβλημα καθώς το 80% των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών αρνούνται κατηγορηματικά να προσλάβουν γυναίκες.

Στην παρούσα φάση είμαι ανθυποπλοίαρχος στο CHRISTINA O.

Εκτός από τη βάρδια μου και την ευθύνη που έχουμε να μεταφέρουμε με ασφάλεια πλήρωμα και επιβάτες, είμαι υπεύθυνη για τις ραδιοεπικοινωνίες του πλοίου καθώς και για το safety, δηλαδή τα σωστικά μέσα του πλοίου και γενικά όλα όσα περιλαμβάνονται στην ασφάλεια του πλοίου.

Ερ.: Να πάμε στα παιδικά σου χρόνια. Ποια η σχέση σου με τη θάλασσα και πώς αποφάσισες να ακολουθήσεις αυτήν την καριέρα;

Απ.: Γεννήθηκα και μεγάλωσα στο Παλαίκαστρο Σητείας. Στην οικογένειά μου δεν είχαμε ναυτικούς όμως ο προπάππος μου, ο παππούς και ο πατέρας μου ήταν ψαράδες.

Άνθρωποι που γνωρίζουν, σέβονται και αγαπούν τη θάλασσα, ίσως περισσότερο και από τους ίδιους τους ναυτικούς. Έτσι, καταλαβαίνετε ότι από παιδί είχα στενή σχέση και αγαπούσα τη θάλασσα.

Ήταν κάτι  που είχα διδαχθεί από την οικογένειά μου. Από νωρίς ξεκίνησα να εκφράζω τον θαυμασμό μου γι’ αυτήν τη δουλειά. Αργότερα, ψάχνοντας περισσότερες πληροφορίες, κατάλαβα ότι μόνο αυτό θα μπορούσα να ακολουθήσω και τίποτε άλλο. Έτσι μπήκα στη Σχολή.

 

Ερ.: Η οικογένειά σου πώς αντέδρασε σε αυτήν την απόφαση;

Διασχίζοντας τον Ισθμό της Κορίνθου

Απ.: Νομίζω ότι δεν τους άφησα και πολλά περιθώρια.

Τους είχα δηλώσει εξ αρχής: ή αυτό ή τίποτα.

Φυσικά και με στήριξε η οικογένειά μου, όπως κάνει πάντα άλλωστε.

Είναι λογικό ότι είχαν άγχος για το πώς θα ξεκινήσω μία τέτοια δουλειά ανάμεσα σε τόσους άνδρες, πώς θα πηγαίνω στην άλλη άκρη του κόσμου αλλά σιγά-σιγά το συνήθισαν.

Ερ: Πόσο δύσκολο είναι για μια γυναίκα να επικρατήσει σε ένα τέτοιο περιβάλλον, να κερδίσει τον σεβασμό των συναδέλφων της αλλά και την εμπιστοσύνη εργοδοτών και επιβατών;

Απ: Είναι αρκετά δύσκολη η δουλειά κάποιες φορές γιατί πολλοί από τους συναδέλφους ακόμα αδυνατούν να συνηθίσουν στην ιδέα πως γυναίκες αξιωματικοί μπορούν να είναι εξίσου καλές.

Αυτή η νοοτροπία κάνει τη δουλειά και την καθημερινότητα πιο δύσκολη.

Βέβαια, υπάρχουν και εκείνοι της άλλης πλευράς που σε βλέπουν ισότιμα.

Για μία γυναίκα στο πλοίο η κάθε μέρα είναι μία πρόκληση. Πρέπει να δίνει το 150% των δυνατοτήτων της ώστε να καταφέρει να κερδίσει τον σεβασμό και την εμπιστοσύνη.

Ερ.: Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχεις αντιμετωπίσει μέχρι σήμερα; Υπήρξαν στιγμές που ένιωσες να λυγίζεις;

“Και οι γυναίκες αξιωματικοί μπορεί να είναι εξίσου καλές” λέει η Αριστέα Βερεδάκη

Απ.: Η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζεις διαρκώς είναι ότι πρέπει να αποδεικνύεις κάθε μέρα πως αξίζεις τη  θέση αυτή.

Υπήρξαν δύσκολες στιγμές αλλά δεν σκέφτηκα ποτέ να αφήσω τη  δουλειά μου.

Αντιθέτως, βρίσκομαι εδώ που είμαι σήμερα πιο δυνατή και δείχνω σε όλους αυτούς που στο παρελθόν πίστεψαν ότι ίσως δεν θα τα καταφέρω  ότι μπορώ και συνεχίζω.

Ερ.: Σήμερα αποτελείς μέρος του πληρώματος της θρυλικής θαλαμηγού Ωνάση. Πώς είναι αυτή η εμπειρία;

Απ.: Είναι ένα περίεργο συναίσθημα να εργάζεσαι για το “Χριστίνα Ο”.

Γνωρίζοντας πως ο ιδιοκτήτης του ήταν ο Αριστοτέλης Ωνάσης, ένας άνθρωπος γνωστός σε όλον τον κόσμο.

Περπατάς και ζεις σε έναν χώρο στον οποίο έχουν φιλοξενηθεί όλες οι μεγάλες προσωπικότητες της τότε εποχής.

Μόνο θαυμασμό μπορεί να νιώσει κάποιος και τυχερός που μπορεί να βρίσκεται σε έναν τέτοιο χώρο.

Ερ: Πού ταξιδεύετε και προσωπικά που έχεις ταξιδέψει με τη δουλειά;

Απ.: Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στην Γαλλία, καθώς οι υποχρεώσεις του σκάφους είναι εδώ. Προσωπικά έχω ταξιδέψει σε πολλά μέρη του κόσμου, Αμερική, Ασία, Αυστραλία, Ινδία, Αφρική και τα τελευταία χρόνια σχεδόν σε όλη τη Μεσόγειο.

Ερ.: Ποιο ταξίδι θα σου μείνει αξέχαστο;

Απ.: Κάθε ταξίδι είναι και μια εμπειρία. Νομίζω αυτό που δεν θα ξεχάσω είναι ένα ταξίδι στην Ινδία πριν κάποια χρόνια. Άλλαξε τον τρόπο που σκέφτομαι για κάποια πράγματα που εμείς τα θεωρούμε δεδομένα.

Ερ.: Στο Παλαίκαστρο όλοι μιλούν με καμάρι για  την καπετάνισσα Αριστέα. Πόσο σου λείπουν οι δικοί σου άνθρωποι και τι κρατάς μαζί σου από εκείνους;

Απ.:  Φυσικά και μου λείπουν πολύ οι δικοί μου άνθρωποι. Κρατάω πάντα μαζί μου φωτογραφίες τους. Όσο καιρό είμαι Ελλάδα προσπαθώ να περνάω όσο γίνεται πιο πολύ χρόνο μαζί τους. Δυστυχώς, πολλές φορές δεν τα καταφέρνω. Κάθε φορά που λέω ότι θα μείνω λίγο παραπάνω, κάτι συμβαίνει και γυρίζω πίσω».

 

Από τα σαλόνια της πέρασε όλο το διεθνές τζετ σετ

To 1954 o Αριστοτέλης Ωνάσης αγοράζει τη θαλαμηγό «Χριστίνα», η οποία του στοίχισε το αστρονομικό ποσό των 4 εκατ. δολαρίων. Μετέτρεψε μία καναδική φρεγάτα σε μία πολυτελέστατη θαλαμηγό, απ’ όπου πέρασαν μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα του διεθνούς τζετ σετ τότε αλλά και ονόματα-θρύλοι, όπως η Ελίζαμπεθ Τέιλορ, η Γκρέις Κέλι, ο Φρανκ Σινάτρα, η Μέριλιν Μονρόε, η Γκρέτα Γκάρμπο, ο Ρίτσαρντ Μπάρτον, ο Ουίνστον Τσόρτσιλ, ο Τίτο, ο βασιλιάς Φαρούκ της Αιγύπτου, ο Τζον Κένεντι.

Η βιβλιοθήκη της θαλαμηγού ήταν γεμάτη με έργα Ελλήνων κλασικών συγγραφέων, τα σκαμνιά του μπαρ ήταν καλυμμένα με δέρμα λευκής φάλαινας, ενώ ο πυθμένας της πισίνας υψωνόταν ως το επίπεδο του καταστρώματος και μετατρεπόταν σε πίστα χορού, διακοσμημένη με ψηφιδωτά που απεικόνιζαν σκηνές από την ελληνική μυθολογία.

Για τον εαυτό του ο Ωνάσης είχε κρατήσει μια σουίτα τεσσάρων δωματίων, με μπανιέρα από μπλε μάρμαρο Σιένας, απομίμηση λουτρού από μινωικό ανάκτορο. Τους τοίχους κάλυπταν βενετσιάνικοι καθρέπτες. Υπήρχαν άλλες εννέα σουίτες, που η καθεμιά είχε το όνομα ενός ελληνικού νησιού. Στην «Ιθάκη» έμεναν πάντα οι εκλεκτότεροι καλεσμένοι: ανάμεσά τους η Γκρέτα Γκάρμπο, η Τζάκι Κένεντι, η Μαρία Κάλλας, ο Ουίνστον Τσόρτσιλ, ο Ουμπέρτο Ανιέλι της FIAT, ο Τζον-Πολ Γκετί και πολλοί αστέρες του Χόλιγουντ.