ΣΤΟΝ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ: Έλαμψαν οι μαθητές του Πειραματικού Ηρακλείου

Ένας μαθητικός διαγωνισμός διαφορετικός από άλλους, με θέμα τη στατιστική, πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα με ιδιαίτερα σημαντικά αποτελέσματα και το Πειραματικό Λύκειο Ηρακλείου να…λάμπει!

Πρόκειται, όπως είχε γράψει η “Π”, για τον πρώτο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Στατιστικής, που διοργανώθηκε από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) με σκοπό την ανάδειξη ταλαντούχων μαθητών που ενδιαφέρονται για τη στατιστική επιστήμη, τον τρόπο παραγωγής και τη χρήση των επίσημων στατιστικών στην καθημερινότητά τους, αλλά και σε άλλους τομείς της κοινωνίας, όπως στην οικονομία και τη χάραξη πολιτικής.

Στον πρώτο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Στατιστικής, που πραγματοποιήθηκε σε δύο φάσεις, συμμετείχαν 236 ομάδες από 81 σχολεία της χώρας, ενώ από αυτές τις ομάδες διακρίθηκαν συνολικά 10, πέντε ομάδες Γυμνασίου και πέντε Λυκείου. Την Παρασκευή 11 Μαΐου, σε μια ειδική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο κτήριο της ΕΛΣΤΑΤ, βραβεύτηκαν όλοι οι μαθητές που διακρίθηκαν σε αυτόν. Μάλιστα οι δύο ομάδες που διακρίθηκαν στον διαγωνισμό, συμμετείχαν και στον Πανευρωπαϊκό Διαγωνισμό Στατιστικής, στον οποίο έλαβαν μέρος μαθητές από 11 διαφορετικές χώρες και τις επόμενες ημέρες αναμένονται τα αποτελέσματα.

Οι ομάδες που διακρίθηκαν από τον πρώτο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Στατιστικής για τα Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια: 1η θέση- Πειραματικό Λύκειο Ηρακλείου, 2η θέση- Λύκειο Εκπαιδευτική Αναγέννηση, 3η θέση- Γενικό Λύκειο Ληξουρίου, 4η θέση- Λύκειο Εκπαιδευτική Αναγέννηση, 5η θέση- 1ο ΓΕΛ Πάτρας. Για τα Γυμνάσια είναι: 1η θέση- Πρότυπο Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης, 2η θέση-Γυμνάσιο Καρλοβάσου, 3η θέση- Γυμνάσιο Καρλοβάσου, 4η θέση- 7ο Γυμνάσιο Περιστερίου, 5η θέση- 1ο Γυμνάσιο Πολυγύρου.

«Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε προκειμένου να βραβεύσουμε τους μαθητές που διακρίθηκαν στον πρώτο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Στατιστικής. Ο διαγωνισμός αποτελεί μέρος μιας γενικότερης στρατηγικής της ΕΛΣΤΑΤ για την ανάπτυξη της στατιστικής παιδείας και εν γένει για τη δημιουργία μακροχρόνιων, διαρκών σχέσεων με μαθητές, φοιτητές και όλους τους πολίτες» ανέφερε σε συνέντευξή του ο πρόεδρος της ΕΛΣΤΑΤ Θάνος Θανόπουλος.

Γιατί όμως ένας μαθητής να ασχοληθεί με τη στατιστική και πώς αυτή η επιστήμη μπορεί να τον βοηθήσει στην καθημερινότητά του; «Εμείς θέλουμε γύρω μας ανθρώπους που να έχουν πάθος με τη στατιστική. Πάθος με τη δουλειά μας. Θέλουμε ανθρώπους που να είναι συνειδητοποιημένοι και συνειδητά να εργάζονται για την κατάρτιση των επίσημων στατιστικών. Αυτό φυσικά αφορά τα στελέχη μας και όσους στο μέλλον γίνουν στελέχη μας.

Επιπλέον, όλοι οι πολίτες, σε όποιον τομέα και αν δραστηριοποιούνται, χρειάζεται να έχουν βασικές γνώσεις αναφορικά με το πώς διαβάζουμε τους αριθμούς, ποιες είναι οι αξιόπιστες πηγές, να έχουν κατανόηση της πληροφορίας με την οποία βομβαρδιζόμαστε στην εποχή μας. Γι’ αυτούς τους λόγους είναι πολύ σημαντική η εκπαίδευση. Χρειαζόμαστε πολίτες εκπαιδευμένους στην κατανόηση της πληροφορίας, με όποιο μέσο και εάν αυτή διατίθεται (με αριθμούς, με γραφήματα είτε με οποιοδήποτε άλλο τρόπο) αλλά και στον έλεγχο της αξιοπιστίας αυτής της πληροφορίας» εξηγεί ο κ. Θανόπουλος.

Αξίζει να σημειωθεί πως πολύ πρόσφατα υπεγράφη μνημόνιο συνεργασίας ανάμεσα στην ΕΛΣΤΑΤ και το Υπουργείο Παιδείας, το οποίο προσβλέπει στην ανάπτυξη της στατιστικής παιδείας στην Ελλάδα, όχι μόνο μέσω των πρωτοβουλιών που ανέλαβε η ΕΛΣΤΑΤ, όπως αυτός ο διαγωνισμός, αλλά και μέσω του επίσημου προγράμματος εκπαίδευσης. «Εμείς φυσικά, ως Στατιστική Υπηρεσία, δεν έχουμε αρμοδιότητα για το πρόγραμμα σπουδών, καθώς αυτό καταρτίζεται από το Υπουργείο Παιδείας. Βρήκαμε ωστόσο ανταπόκριση από το Υπουργείο και είμαι βέβαιος πως η υπογραφή του μνημονίου ήταν μόνο η αρχή, προκειμένου να υπάρξει δομημένη εκπαίδευση και κατάρτιση διαρκείας των παιδιών και καλλιέργεια στατιστικής συνείδησης από νεαρές ηλικίες. Ξεκινώντας από τη Δ’ Δημοτικού ενδεχομένως, και κυρίως στο Γυμνάσιο και το Λύκειο.

Όχι μόνο στο κομμάτι της στατιστικής ως επιστήμης, αλλά και σε αυτό που κατ’ εξοχήν κάνουμε εμείς εδώ στην ΕΛΣΤΑΤ, τις επίσημες στατιστικές. Δηλαδή τον τρόπο με τον οποίο καταρτίζονται όλοι αυτοί οι αριθμοί που παράγονται εδώ και εν συνεχεία αποτελούν εργαλεία άσκησης πολιτικής από την Πολιτεία. Είναι κάτι που θεωρούμε ότι είναι εξίσου βασικό με τα υπόλοιπα μαθήματα, εξίσου βασικό με την εκπαίδευση που πρέπει να λαμβάνει ένας μαθητής για το περιβάλλον, για το πολίτευμα. Είναι εξαιρετικά βασικό υπόβαθρο και εργαλείο για την/τον αυριανό πολίτη» καταλήγει ο πρόεδρος της ΕΛΣΤΑΤ.

Ο μαθητής της Β’ Λυκείου από το Πειραματικό Γενικό Λύκειο Ηρακλείου Αθανάσιος Πηλιώτης, μέλος της ομάδας των μαθητών Λυκείου που κέρδισε τον πρώτο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Στατιστικής, μιλώντας στο ΑΠΕ- ΜΠΕ για την εμπειρία του αναφέρει: «Επειδή έχω συμμετάσχει σε πολλούς διαγωνισμούς, ήταν ένας διαγωνισμός πολύ διαφορετικός, πολύ διαφορετική εμπειρία.

Ένας διαγωνισμός σε ομάδες, ειδικά στη δεύτερη φάση, που μας έδιναν μια έρευνα και έπρεπε να αναλύσουμε τα αποτελέσματα, να βγάλουμε δικά μας συμπεράσματα, νομίζω ότι αυτό ήταν το πιο ενδιαφέρον κομμάτι. Στο σχολείο είναι δύσκολο να έχουμε τέτοιες αναλύσεις. Η στατιστική σαν μάθημα στη Β’ Λυκείου δεν υπάρχει, παρά το γεγονός ότι είναι πάρα πολύ σημαντική σε όλο τον κόσμο, σε όλους τους τομείς» τονίζει ο μαθητής από το Ηράκλειο.

Οι συμμαθήτριες τού Θανάση, Μαρία Λαδουκάκη και Μαρία – Έμιλυ Σαββίδη, από το Πειραματικό Γενικό Λύκειο Ηρακλείου, μιλούν και εκείνες για τη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό: «Ήταν μια πολύ καλή ευκαιρία να δοκιμάσουμε κάτι καινούργιο. Όσα περισσότερα πεδία γνωρίζει κανείς, στο μέλλον θα μπορεί να έχει μια σφαιρική εικόνα και άποψη για μια απόφαση που θα χρειαστεί να πάρει. Η στατιστική διδάσκεται ελάχιστα στη Β’ Λυκείου. Ευχαριστούμε πολύ την ΕΛΣΤΑΤ και τον καθηγητή μας για την αμέριστη βοήθεια και πρέπει να πούμε ότι είναι μια πολύ καλή ευκαιρία για όλα τα παιδιά».

Στο ΑΠΕ-ΜΠΕ όμως μίλησε και ο καθηγητής Μαθηματικών από το Πειραματικό Γενικό Λύκειο Ηρακλείου, Αλέξανδρος Συγκελάκης, ο οποίος αναφορικά με τον διαγωνισμό, δηλώνει πως ήταν περισσότερο εξωτερικός παρατηρητής της δουλειάς των παιδιών παρά καθοδηγητής. «Η αλήθεια είναι ότι ήταν η πρώτη φορά που γινόταν τέτοιος διαγωνισμός και η ενημέρωση του Υπουργείου δεν ήταν πολύ συντονισμένη ώστε να το μάθουμε. Το έμαθα τυχαία από άλλο συνάδελφο από το νομό Ρεθύμνου» αναφέρει και εξηγεί πως το θεώρησε σαν πρόκληση, αφού ο ίδιος έχει σπουδάσει Μαθηματικά και η στατιστική δεν είναι ο κλάδος του.

«Τα παιδιά ήταν πολύ ενθουσιασμένα, κάτι που δεν περίμενα, καθώς πρώτη φορά διοργανώνεται αυτός ο διαγωνισμός και δεν ήξερα ούτε εγώ ούτε τα παιδιά με τι θα ασχοληθούν. Υπήρχε σίγουρα όμως πολλή διάθεση και προετοιμασία από τα παιδιά, ειδικά για τη φάση του Πανευρωπαϊκού Διαγωνισμού» αναφέρει ο κ. Συγκελάκης.

Από την εμπειρία του στην προετοιμασία μαθητών σε πολλούς διαγωνισμούς, ο καθηγητής του Πειραματικού Γενικού Λυκείου Ηρακλείου εκτιμά πως «είναι ένας τρόπος για κάποιους μαθητές που έχουν ένα μεράκι να το βγάλουν προς τα έξω. Θεωρώ ότι είναι καλό τα παιδιά να έχουν επαφή με πολλές παραστάσεις διαφορετικές, ώστε να αναδεικνύεται το ταλέντο και η εξωστρέφειά τους. Έχει το νόημα να καλύψει κενά που δεν μπορεί να καλύψει η εκπαίδευση.

Καλό το πρόγραμμα του σχολείου, ωστόσο υπάρχουν και πάρα πολλά άλλα, που τους φέρνουν πιο κοντά σε πράγματα που είναι κοντά στα ενδιαφέροντά τους. Συνήθως όταν πάει στα κατάλληλα παιδιά που έχουν ενδιαφέροντα, δείχνουν αγάπη και όρεξη για αυτό που κάνουν και έχουν αντίστοιχα πολύ καλά αποτελέσματα. Το παν είναι να φέρεις το παιδί κοντά σε κάτι που του αρέσει και του βγάζει κάτι από την ψυχή του» καταλήγει με νόημα ο κ. Συγκελάκης.