ΕΝΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΕΡΓΑΛΕΙΟ: Κούκλες κατά του… ρατσισμού!

398

Κούκλες… με ταυτότητα χρησιμοποιούνται ως εργαλείο για να εξαλείψουν ρατσιστικές αντιλήψεις και στερεότυπα.

Η Ομάδα Βιβλίου του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε. «Δ. Θεοτοκόπουλος» διοργανώνει σεμινάριο το ερχόμενο Σάββατο 7 Δεκεμβρίου στο 43ο Δημοτικό Σχολείο (Σπ. Μουστακλή 10) με την Κατερίνα Καζέλα, Σ.Ε.Ε ΠΕ 60 Αττικής.

Το θέμα του σεμιναρίου είναι: «Η χρήση της persona doll ως εκπαιδευτικού εργαλείου στο Νηπιαγωγείο». Πρόκειται για μία μεθοδολογία για την προσέγγιση της διαφορετικότητας, την πρόληψη της βίας και του σχολικού εκφοβισμού.

Η κ. Καζέλα εξηγεί στην «Π» πως πρόκειται για μία μεθοδολογία που ξεκίνησε από τις ΗΠΑ, διαδόθηκε στην Ευρώπη και στη χώρα μας ήρθε για πρώτη φορά από το Δημοτικό σχολείο Παλαικάστρου στη Σητεία, το οποίο είχε λάβει μέρος σε ένα πρόγραμμα Erasmus με τη συμμετοχή εννέα χωρών.

«Μέσα από τις κούκλες προσεγγίζουμε θέματα διαφορετικότητας,  φυλετικά, κοινωνικά. Η κούκλα μεταφέρει μια ιστορία, η οποία αντιπροσωπεύει ένα είδος διαφορετικότητας που θέλω να διαχειριστώ. Τα παιδιά καλούνται μέσα από την προβληματική κατάσταση που θέτει η κούκλα να τη βοηθήσουν να λύσει το πρόβλημά της και ταυτόχρονα τα ίδια να ευαισθητοποιούνται», περιγράφει η ίδια.

Μπορεί να έχει εφαρμογή σε ό,τι μπορεί να προκαλέσει τον ρατσισμό, υπάρχουν κούκλες με μεγάλη μύτη, υπέρβαρες, ενώ έχει αποδειχτεί χρήσιμο εργαλείο και για τους ψυχολόγους.

Τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να πειραματιστούν και να βιώσουν μέσα από μια σχέση αλληλεπίδρασης με την κούκλα persona πραγματικά γεγονότα της ζωής και να επιλύσουν προβληματικές καταστάσεις, να εμπλακούν σε διαδικασίες ενσυναίσθησης και ευαισθητοποίησης και να αναπτύξουν μια κουλτούρα σεβασμού και αποδοχής της διαφορετικότητας σε όλα τα επίπεδα.

Οι εμπειρίες που θα αποκομίσουν θα συντελέσουν θετικά στην πρόληψη της σχολικής βίας και του εκφοβισμού και θα αποτελέσουν την προστατευτική ασπίδα στην καθημερινή τους ζωή.

Σκοπός του σεμιναρίου είναι η μύηση των συμμετεχόντων στη μεθοδολογία των Persona Dolls και η ανάπτυξη δεξιοτήτων εφαρμογής της στην εκπαιδευτική διαδικασία για την προσέγγιση σύγχρονων κοινωνικών ζητημάτων, όπως το ζήτημα της διαφορετικότητας το οποίο μπορεί να αφορά ποικίλους τομείς της ανθρώπινης ζωής, την πρόληψη της σχολικής βίας και του εκφοβισμού και την προσέγγιση του προσφυγικού ζητήματος.

Στο σεμινάριο αρχικά οι συμμετέχοντες θα εισαχθούν στη θεωρητική προβληματική της μεθοδολογίας και ταυτόχρονα θα μυηθούν σε τεχνικές χρήσης της σε συνθήκες πραγματικής τάξης. Για το σκοπό αυτό θα αξιοποιηθούν μέθοδοι και τεχνικές όπως της διάλεξης, συζήτησης, υπόδυσης ρόλων, προσομοίωσης τάξης, εμψύχωσης κούκλας και χρήσης των persona dolls.

Μία κούκλα σε αναπηρικό αμαξίδιο μπορεί να στείλει πολλά μηνύματα στους μικρούς μαθητές
Μία κούκλα σε αναπηρικό αμαξίδιο μπορεί να στείλει πολλά μηνύματα στους μικρούς μαθητές

Στόχος η πρόληψη της βίας και του σχολικού εκφοβισμού

Η Κατερίνα Καζέλα είναι συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου (Προσχολικής Αγωγής) στο 3ο ΠΕ.Κ.Ε.Σ Αττικής.

Έχει σπουδάσει Νηπιαγωγός στην Κύπρο και έχει εκπονήσει διδακτορική διατριβή με υποτροφία του ΙΚΥ στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Από το 2006-2010 εργάστηκε με σύμβαση Π.Δ 407/80 στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Έχει υπηρετήσει ως σχολική σύμβουλος Προσχολικής Αγωγής για 11 συνεχή έτη και είχε στην παιδαγωγική και επιστημονική της ευθύνη νηπιαγωγεία της Αττικής, Κυκλάδων και Δωδεκανήσου.

Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζουν σε ζητήματα διδακτικής μεθοδολογίας με έμφαση στη δημιουργία κατάλληλων αναπτυξιακών περιβαλλόντων που βασίζονται στις αρχές της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας και μάθησης, της διδακτικής των φυσικών επιστημών καθώς και στην πειραματική εφαρμογή καινοτόμων προγραμμάτων στην προσχολική εκπαίδευση.

Τα τελευταία χρόνια έχει αναπτύξει ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη μεθοδολογία των Persona dolls, την οποία εισήγαγε για πρώτη φορά στα ελληνικά νηπιαγωγεία με ένα συστηματικό και μεθοδικό τρόπο για την επεξεργασία κοινωνικών ζητημάτων, της διαφορετικότητας και της πρόληψης της βίας και του σχολικού εκφοβισμού.

Ταυτόχρονα υλοποιεί για σκοπούς διάχυσης της μεθοδολογίας και επιμόρφωσης χρηστών των Persona dolls επιμορφωτικά σεμινάρια, ημερίδες και εκπαιδεύσεις στη χρήση τους, σε όλη την Ελλάδα και Κύπρο. Έχει συμμετάσχει ως εισηγήτρια σε διεθνή και πανελλήνια συνέδρια, σε ημερίδες και σεμινάρια και διαθέτει πλούσιο επιμορφωτικό έργο σε δημόσιους και άλλους επιστημονικούς φορείς στην Ελλάδα και στην Κύπρο.

Το συγγραφικό της έργο περιλαμβάνει την έκδοση τριών βιβλίων, συμμετοχές σε βιβλία και συλλογικούς τόμους, άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά και πρακτικά συνεδρίων, συμμετείχε στο Φεστιβάλ τέχνης και πολιτισμού του Δήμου Ηρακλείου “ΤΕΧΝΗ ΚΑΘ’ ΟΔΟΝ 2019”, με το παραμύθι για την ομορφιά της διαφορετικότητας «Το χαρούμενο λιβάδι», της Φιλλιώς Νικολούδη.

 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει