Ρώσοι και Πολωνοί μείωσαν τις αφίξεις στο “Νίκος Καζαντζάκης”

ΜΙΑ ΕΚΘΕΣΗ-”ΑΚΤΙΝΟΓΡΑΦΙΑ” ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

538

Κατά 3,3% μειώθηκαν οι αφίξεις αλλοδαπών με πτήσεις τσάρτερ στην Περιφέρεια Κρήτης το πρώτο επτάμηνο του 2019, ενώ μέσω του αεροδρομίου Ηρακλείου καταγράφηκαν 1.788.359 αφίξεις, που ήταν μειωμένες κατά 2,8% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.

Στοιχεία για την τουριστική κίνηση στην Κρήτη το διάστημα Ιανουαρίου-Ιουλίου 2019 περιέχονται στην έρευνα που υλοποιήθηκε από το Παρατηρητήριο Τουρισμού Δυτικής Κρήτης και συντονίστηκε από το τμήμα Οικονομίας και Διοίκησης του ΜΑΙΧ, σε συνεργασία με το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης και την Ένωση Ξενοδόχων Χανίων. Στο Παρατηρητήριο Τουρισμού Δυτικής Κρήτης, το οποίο λειτουργεί εδώ και μια δεκαετία, συμμετέχει επίσης το Οικονομικό Επιμελητήριο Δυτ. Κρήτης, το Επιμελητήριο Χανίων και ο Δήμος Χανίων.

Την ομάδα συγγραφής αποτελούν οι:

  • Δρ. Γεώργιος Μπαουράκης (διευθυντής ΜΑΙΧ)
  • Γεώργιος Αγγελάκης (ερευνητής ΜΑΙΧ)
  • Καθηγητής Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης (Πολυτεχνείο Κρήτης – Audencia Nantes School of Management)
  • Περικλής Δράκος (Ε.Δ.Ι.Π. Πανεπιστήμιο Κρήτης).

Η εικόνα στο αεροδρόμιο Ηρακλείου

Αναφορικά με τις αφίξεις αλλοδαπών τουριστών στο αεροδρόμιο Ηρακλείου, όπου το 60% αποτελείται από Γερμανούς, Βρετανούς, Γάλλους και Ρώσους, και με βάση τα πρόσφατα στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας Ηρακλείου, για την περίοδο Ιανουάριος-Ιούλιος 2019, σημειώνονται 1.788.359 αφίξεις, καταγράφοντας μία μείωση της τάξεως του 2,8% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. H μείωση αυτή οφείλεται κυρίως στη μεγάλη πτώση που σημειώνουν οι Ρώσοι κατά 17%, καταγράφοντας 31.000 λιγότερες αφίξεις αλλά και στη σημαντική μείωση των Πολωνών κατά 20%, σημειώνοντας 18.000 λιγότερες αφίξεις. Γεγονός ανησυχητικό, αν αναλογιστούμε ότι οι Ρώσοι τουρίστες είναι υψηλού εισοδηματικού προφίλ αλλά και το ότι οι Πολωνοί παρουσιάζουν πτώση των αφίξεών τους, μετά από συνεχή αύξηση των τελευταίων ετών, όπως ακριβώς συμβαίνει και στο αεροδρόμιο Χανίων. Βρετανοί και Γερμανοί καταγράφουν επίσης μείωση κατά 2,8% και 2,6%, αντίστοιχα, ενώ οι Γερμανοί καταλαμβάνουν και το ένα τέταρτο επί των συνολικών αφίξεων. Αντίθετα, σημαντικές αυξήσεις παρουσιάζουν οι Ουκρανοί κατά 82%, οι Ιταλοί κατά 27%, οι Αυστριακοί 14% και οι Γάλλοι κατά 5%, περιορίζοντας έτσι τις συνολικές απώλειες από τα άλλα κράτη. Οι Ουκρανοί επανέρχονται μετά από τα επεισόδια με τη Ρωσία και την κρίση που ακολούθησε, ενώ η αύξηση των Ιταλών οφείλεται και στο γεγονός ότι λόγω της διακοπής πολλών απευθείας δρομολογίων της Ryanair από Ιταλία για Χανιά, πολλοί επιλέγουν το αεροδρόμιο Ηρακλείου ως πύλη εισόδου για να κάνουν διακοπές στην Κρήτη.

Γενικότερα, για το πρώτο εξάμηνο του 2019,  η Κρήτη σημείωσε μια μείωση αφίξεων αλλοδαπών τουριστών που καταφτάνουν στην περιφέρεια με charter κατά 3,3%, ενώ σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), σε πανελλαδικό επίπεδο καταγράφηκε αύξηση των αφίξεων αλλοδαπών τουριστών κατά 4,4%. Αύξηση η οποία οφείλεται κυρίως στα αεροδρόμια της Αθήνας & Θεσσαλονίκης, τα οποία σημείωσαν διψήφιο ποσοστό αύξησης κατά 12% και 11%, αντίστοιχα.

Πού δαπανούν τα χρήματά τους

Σύμφωνα με την έρευνα, εκτός από τα έξοδα που έχουν κάνει για τα αεροπορικά εισιτήρια και το κόστος διαμονής τους, εννέα στους δέκα τουρίστες δαπανούν μέρος του προϋπολογισμού τους στις ταβέρνες και καφετέριες και οκτώ στους δέκα σε σουπερμάρκετ. Οι μισοί αγοράζουν διάφορα αναμνηστικά, ενώ αντίθετα πολύ μικρό παραμένει το ποσοστό αυτών που ενδιαφέρονται να δαπανήσουν κάποια χρήματα για τη νυχτερινή τους διασκέδαση.

Ο αλλοδαπός επισκέπτης αισθάνεται εξαιρετικά ικανοποιημένος από τη συμπεριφορά και τη φιλοξενία των ντόπιων κατοίκων, τις υπηρεσίες που του προσφέρουν τα τουριστικά καταλύματα, αλλά και από τους  χώρους εστίασης. Είναι ικανοποιημένος επίσης σε μεγάλο βαθμό σχετικά με γενικά θέματα ασφάλειας, σε σχέση με άλλους ανταγωνιστικούς προορισμούς στο εξωτερικό. Έχει βελτιώσει επίσης σε μεγάλο βαθμό την εικόνα του για τα μεταφορικά μέσα (λεωφορεία, ταξί) και ειδικότερα για τα λεωφορεία σχετικά με τη συνέπεια, τη συχνότητα αλλά και το εύρος κάλυψης διαφορετικών τοπικών προορισμών.

Συνεχίζει όμως να νιώθει ανασφαλής για την κατάσταση του οδικού δικτύου & την οδική σήμανση, απογοητευμένος από την καθαριότητα στους δρόμους του αστικού ιστού αλλά και προβληματισμένος από την έλλειψη πάρκων. Επίσης, εκφράζει έντονα την ανάγκη για δημιουργία ποδηλατόδρομων, διαπλάτυνση πεζοδρομίων αλλά και περισσότερων χώρων στάθμευσης. Ο τελικός βαθμός δυσαρέσκειας θα αποτυπωθεί μετά το πέρας της έρευνας στο τέλος της τουριστικής περιόδου.

Σχετικά με τον εναλλακτικό τουρισμό, οι μισοί αλλοδαποί τουρίστες προτιμούν τον φυσιολατρικό τουρισμό, ενώ υψηλά είναι τα ποσοστά προτίμησης που παρουσιάζει ο πολιτισμικός/αρχαιολογικός τουρισμός, αλλά και ο γαστρονομικός τουρισμός.  Τρεις στους δέκα επισκέπτες θα ενδιαφερόντουσαν για ορειβατικό και αθλητικό τουρισμό, ενώ δύο στους δέκα θα επέλεγαν εναλλακτικές μορφές, όπως είναι ο περιπατητικός τουρισμός, ο τουρισμός υγείας, ο μουσειακός και σπηλαιολογικός τουρισμός.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει