Ο γόρδιος δεσμός των μεγάλων έργων

240

Τον γόρδιο δεσμό των μεγάλων έργων καλείται να λύσει η νέα κυβέρνηση. Πρόκειται για τους διαγωνισμούς για τη νέα γραμμή 4 του μετρό Αθήνας (το πρώτο τμήμα από Άλσος Βεΐκου μέχρι Γουδή), για τον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), για το «δορυφορικό σύστημα διοδίων», για την υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος, για τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος και για τοτμήμα Καλαμάτα – Πύλος που προκηρύχθηκε προ ημερών.

Το πρώτο θέμα που θα κληθεί να αντιμετωπίσει στα μεγάλα έργα η νέα κυβέρνηση αφορά στο πρώτο τμήμα (Αλσος Βεΐκου – Γουδή) της νέας γραμμής 4 του μετρό Αθήνας. Πρόκειται για γραμμή 12,8 χιλιομέτρων με 15 σταθμούς (Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδή), προϋπολογισμού περί το 1,8 δισ. ευρώ.

Ο διαγωνισμός είναι σε εξέλιξη, με προσφορές από δύο κοινοπραξίες (ΑΒΑΞ -Ghella-Alstom Transport και Ακτωρ ΑΤΕ-Ansaldo STP SpA-Hitachi Rail Italy Spa), αλλά οι απόψεις για την τύχη του διίστανται. Η ηγεσία της Αττικό Μετρό επιμένει επί εβδομάδες πως όλα πάνε καλά, αλλά στην αγορά αρκετοί θεωρούν πως δύσκολα θα προχωρήσει ο διαγωνισμός.

Για άλλο μοντέλο προώθησης του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) είχαν μιλήσει προεκλογικά στη ΝΔ, αλλά βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη δύο διαγωνισμοί για αντίστοιχα τμήματα. Το πρώτο και σημαντικότερο τμήμα του ΒΟΑΚ, Χανιά – Ηράκλειο, μήκους 163 χιλιομέτρων, θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης, με προϋπολογισμό άνω του ενός δισ. ευρώ. Το δεύτερο τμήμα, Χερσόνησος – Νεάπολη Λασιθίου, μήκους 22 χιλιομέτρων, υλοποιείται με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), με προϋπολογισμό περί τα 250 εκατ. ευρώ. Τέλος, το τρίτο τμήμα του BOAK, Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, θα πραγματοποιηθεί ως δημόσιο έργο.

Στον διαγωνισμό για το πρώτο τμήμα έχουν περάσει στο δεύτερο στάδιο οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η κοινοπραξία Vinci Highways – Vinci Concessions, η κοινοπραξία Acciona Concessiones – Μυτιληναίος και ηΑΒΑΞ. Για το δεύτερο τμήμα έχουν προκριθεί οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αριάδνη», στην οποία συμμετέχει η ΑΒΑΞ, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η Shikun Binui Ltd. (ισραηλινός όμιλος) και η κοινοπραξία Acciona Concessiones – Μυτιληναίος – Intertoll.

Το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη είναι το πρώτο έργο κατασκευής οδικού άξονα με ΣΔΙΤ, το οποίο προβλέπει, επίσης για πρώτη φορά στην Ελλάδα, τις λεγόμενες «πληρωμές διαθεσιμότητας». Μέσω των «πληρωμών διαθεσιμότητας», ο ανάδοχος και διαχειριστής του έργου θα λαμβάνει «ενοίκιο» από το δημόσιο, όταν καλύπτει συγκεκριμένες απαιτήσεις/προδιαγραφές ποιότητας κατά τη λειτουργία του οδικού άξονα.

Λίγες ημέρες πριν τις εκλογές, η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών ανακοίνωσε πως το σχήμα ΑΚΤΩΡ – Autostrade – Ιntrakat – Intrasoft International επελέγη ως προσωρινός ανάδοχος για το νέο σύστημα δορυφορικών, αναλογικών διοδίων. Η κοινοπραξία της ουγγρικής Nusz με τη Mυτιληναίος, που είχε περάσει στο τελικό στάδιο, αναμένεται, πάντως, να προχωρήσει σε προσφυγή. Σημειώνεται πως για το έργο των 400 εκατ. ευρώ έχουν εκφραστεί σοβαρές ενστάσεις από τους παραχωρησιούχους των οδικών αξόνων, οι οποίοι έχουν εγείρει ζητήματα μεγάλων και χρονοβόρων αλλαγών στις συμβάσεις παραχώρησης, ενώ θεωρούν πως τίθεται εν αμφιβόλω η εισπραξιμότητα των διοδίων.

Στους στοιχειωμένους διαγωνισμούς περιλαμβάνεται η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος, που προωθείται εδώ και σχεδόν πέντε χρόνια με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου και τρεις υποψηφίους, οι οποίοι είναι άγνωστο αν στο τέλος καταθέσουν προσφορές. Στην ίδια κατηγορία ανήκει και ο οδικός άξονας Πάτρα – Πύργος, που τεμαχίστηκε σε οκτώ εργολαβίες χωρίς τελικά να προχωρήσει. Είναι γνωστή η υπόθεση με τον όμιλο Καλογρίτσα, που είχε ανακηρυχθεί προσωρινός μειοδότης σε τέσσερα από τα οκτώ τμήματα, τελικά αποφασίστηκε να αναλάβει τα δύο, χωρίς ποτέ να εξασφαλίσει εγγυητική επιστολή.

 

 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει