Πικάσο, αρχαιότητα και Κρήτη σε μια έκθεση

ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΥΚΛΑΔΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΡΧΟΜΕΝΗ ΠΕΜΠΤΗ 20 ΙΟΥΝΙΟΥ

387

Η  σπάνια έκθεση με τίτλο «Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός» που  θα πραγματοποιηθεί, από 20 Ιουνίου μέχρι 20 Οκτωβρίου, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης ,φέρνει ξανά την Κρήτη στο επίκεντρο μετά  την έκθεση «Κρήτη. Αναδυόμενες Πόλεις: Άπτερα ― Ελεύθερνα ― Κνωσός. Τρεις αρχαίες πόλεις ζωντανεύουν»,την οποία επισκέφθηκαν χιλιάδες άτομα.

Το θέμκα του Μινώταυρου απασχόλησε τον Πικάσο από τη δεκαετία του ’20
Το θέμκα του Μινώταυρου απασχόλησε τον Πικάσο από τη δεκαετία του ’20

Η έκθεση γινεται σε επιμέλεια του διευθυντή του Μουσείου, καθηγητή Ν. Χρ. Σταμπολίδη και του Olivier Berggruen.

Περισσότερα από 60 κεραμικά και σχέδια του Πάμπλο Πικάσο   θα συνομιλήσουν με ισάριθμα πρωτότυπα αρχαία έργα τέχνης  στην έκθεση που γίνεται στο πλαίσιο   της σειράς  «Θεϊκοί Διάλογοι». Τα αρχαία αντικείμενα προέρχονται από  το Αρχαιολογικού Μουσείου Ηρακλείου, το  Αρχαιολογικό  Μουσείο Ρεθύμνου,  το Κέντρο Μελέτης Μουσείου αρχαίας Ελεύθερνας και   το Στρωματογραφικό Μουσείο Κνωσού .

Ο μεγάλος καλλιτέχνης του 20ού αιώνα, έχει δημιουργήσει μοναδικά έργα ζωγραφικής, αλλά λίγοι γνωρίζουν από κοντά το σχεδιαστικό-χαρακτικό του έργο καθώς και αυτό της κεραμικής.

Ένα συνδυασμό που συνδέεται με την αρχαιότητα και εμπνέεται σε μεγάλο βαθμό από έργα του κρητομηκυναϊκού και του ελληνικού κόσμου και γενικότερα από τους πολιτισμούς της λεκάνης της Μεσογείου.

Τα θέματα της γλαύκας, του Κένταυρου και κυρίως του Μινώταυρου –με τη συμβολική τους σημασία– απασχόλησαν τον Πικάσο από τις δεκαετίες του 1920 και του 1930.

Κεφαλή ταύρου του Πικάσο του 1950
Κεφαλή ταύρου του Πικάσο του 1950

Αυτές και άλλες μορφές αποτύπωσε με τη δική του ανανεωτική προσέγγιση σε πολλά έργα του – ζωγραφικά, σχέδια και κεραμικά.

Οταν μάλιστα είχε συνδεθεί με το κίνημα του σουρεαλισμού, ο Αντρέ Μπρετόν τού ζήτησε να σχεδιάσει το εξώφυλλο για το περιοδικό «Minotaure» που εξέδιδε ο Τεριάντ.

Στην Αθήνα θα δούμε σχέδια και κεραμικά που δημιούργησε στα τέλη της δεκαετίας του 1940 αρχές 1950 και ανάμεσά τους ορισμένα πήλινα που έχουν τη μορφή γλυπτών.

Ολα προέρχονται από μεγάλα μουσεία του Παρισιού και ιδιωτικές συλλογές και θα στηθούν κατ’ αντιπαράθεση με αρχαία εκθέματα –αγγεία, γλυπτά, ειδώλια– από τα μινωικά έως τα ρωμαϊκά χρόνια, τα οποία θα προέλθουν ως δάνεια για την έκθεση από διάφορα μουσεία της Ελλάδας.

«Σπάνια έργα του Πικάσο με θαλάσσια όντα, τετράποδα, ανθρώπινες μορφές, μυθολογικές σκηνές και άλλα εμπνευσμένα από αρχαίες τραγωδίες και κωμωδίες, συνδιαλέγονται θεματικά με αντίστοιχες αρχαιότητες δημιουργώντας ακόμη έναν μοναδικό “Θεϊκό Διάλογο” στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης», αναφέρουν οι διοργανωτές.

Πήλινη κεφαλή ταύρου από την Κνωσό
Πήλινη κεφαλή ταύρου από την Κνωσό

«Ενας ολόκληρος κόσμος που φέρνει μέσα του ο καλλιτέχνης, όχι απαραίτητα από αρχαιότητες που είδε ο ίδιος στις αρχαίες πατρίδες της Μεσογείου, αλλά μέσα στα Μουσεία της Ευρώπης, σε βιβλία που διάβασε ή κατά τις συναναστροφές του με τον Kριστιάν Ζερβός ή τον Ζαν Κοκτό, αποκαλύπτεται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης».

Η έκθεση πραγματοποιείται με τη συνεργασία του Αρχαιολογικού Μουσείου Ηρακλείου, του Αρχαιολογικού Μουσείου Ρεθύμνου, του Πανεπιστημίου Κρήτης-Κέντρο Μελέτης Μουσείου αρχαίας Ελεύθερνας, της Βρετανικής Σχολής Αθηνών-Στρωματογραφικό Μουσείο Κνωσού, του FABA – Fundación Almine y Bernard Ruiz-Picasso para el Arte (για την κεφαλή του ταύρου, δημιουργία του Πικάσο) και με τη σύμπραξη Ιδρυμάτων που δανείζουν αναγεννησιακούς χάρτες και βιβλία, όπως η Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών-Γεννάδειος Βιβλιοθήκη, το Ίδρυμα Σύλβιας Ιωάννου και το Μουσείο Μπενάκη.

Η έκθεση υλοποιείται με την υποστήριξη της Περιφέρειας Κρήτης.

 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει