Εντάσεις (ξανά) για το νέο αεροδρόμιο

ΠΟΛΛΑ ΑΝΑΠΑΝΤΗΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΑ

2.107

Αντιμέτωπο με τα καταιγιστικά ερωτήματα της πρωτοβουλίας πολιτών για τη διάσωση προβολή και αειφόρο ανάπτυξη της Πεδιάδας βρέθηκε το Περιφερειακό Συμβούλιο με αφορμή την αναθεωρημένη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του αεροδρομίου Καστελίου και την αρνητική εισήγηση της διεύθυνσης υδάτων της αποκεντρωμένης διοίκησης σε σχέση με τη διαχείριση των υδάτων.

Τόσο οι διαμαρτυρόμενοι κάτοικοι όσο και πολλοί περιφερειακοί σύμβουλοι της αντιπολίτευσης «έριξαν το γάντι» στην Περιφερειακή Αρχή να δείξει το πολιτικό εκτόπισμά της ανοίγοντας μια επί της ουσίας συζήτηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο για την πολύκροτη υπόθεση του αεροδρομίου Καστελίου, αποδεικνύοντας στην πράξη τον αυτοδιοικητικό χαρακτήρα της. Με δεδομένο μάλιστα το γεγονός ότι ένα τέτοιου εκτοπίσματος έργο δρομολογείται χωρίς ποτέ να έχει τεθεί στο Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης ή στο Δημοτικό Συμβούλιο Ηρακλείου, την ίδια στιγμή που εγείρονται κορυφαίας σημασίας ζητήματα για τη δημόσια ασφάλεια και υγεία των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής, τονίσθηκε ότι αποτελεί επιτακτική υποχρέωση της αυτοδιοίκησης να αναλάβει τις ευθύνες της.

Το όλο θέμα τέθηκε προς συζήτηση εκτός ημερησίας διατάξεως με αφορμή παρέμβαση του Περιφερειακού Συμβούλου κ. Αριστείδη Παπαδάκη, ο οποίος έθεσε ζήτημα ελλείμματος ενημέρωσης, σε σχέση με την  τροποποιημένη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

Έντονη ήταν η αντίδραση του προέδρου του περιφερειακού συμβουλίου κ. Πιτσούλη, ο οποίος τόνισε ότι ακολουθήθηκαν όλα όσα ο νόμος ορίζει σε αυτές τις περιπτώσεις και σε σχέση με τη δημοσίευση σε ΜΜΕ και στην ιστοσελίδα και στα γραφεία της Περιφέρειας, που μάλιστα παρέμεινε αναρτημένη 50 και ότι 30 μέρες.

Ωστόσο, όπως εξήγησε ο κ. Παπαδάκης, η  διαβούλευση για την αναθεωρημένη  μελέτη δεν  αναρτήθηκε στο site της Περιφέρειας, αλλά σε άλλη πλατφόρμα στην οποία δεν είχε εύκολα πρόσβαση ο πολίτης, και ζήτησε την άμεση διευθέτηση του θέματος που λύνεται όπως είπε πολύ εύκολα.

 

Το έργο είναι αδειοδοτημένο και χωροθετημένο

Από την πλευρά του, ο αντιπεριφερειάρχης κ. Καλογερής, επικαλέστηκε το νομικό πλαίσιο για να υποστηρίξει ότι δεν υπάρχει λόγος να γενικευθεί η συζήτηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο. Ο ίδιος αφού τόνισε ότι είναι ένα έργο που δρομολογήθηκε από το 2009 είναι χωροθετημένο και αδειοδοτημένο με ότι αυτό συνεπάγεται.

Ο ίδιος αναφέρθηκε στις αλλαγές που επέφεραν την αναθεώρηση της ΜΠΕ που, όπως είπε, αφορούν στο ότι το έργο έγινε πιο μικρό  σε ό,τι αφορά στις διαστάσεις των τροχόδρομων και άλλων εγκαταστάσεων, και στο πλαίσιο αυτό, έγιναν και αλλαγές στη διάθεση και επεξεργασία των λυμάτων. Όπως είπε, δεν μπορούμε σε αυτή τη φάση να πάμε σε διαβούλευση παρά μόνο σε γνωμοδότηση των υπηρεσιών.

Εμείς θα καταθέσουμε προτάσεις και θα είμαστε αυστηροί, τόνισε, αλλά επέμεινε στο ότι θεωρεί αδικαιολόγητο ένα έργο αδειοδοτημένο και χωροθετημένο να μπει ξανά από την αρχή στο τραπέζι του διαλόγου, αφήνοντας σαφώς να εννοηθεί ότι τα περισσότερα ζητήματα που σήμερα εγείρονται έχουν λυθεί.

Δεν έλειψαν οι έντονες λεκτικές αντιπαραθέσεις ια το νέο αεροδρόμιο

«Σταματήστε το έγκλημα»

Στον αντίποδα της τοποθέτησης αυτής εκπρόσωποι της πρωτοβουλίας πολιτών για τη διάσωση προβολή και αειφόρο ανάπτυξη της Πεδιάδας και συγκεκριμένα η δημοτική σύμβουλος Μινώα κ. Μαρίνα Μουράτη όσο και ο αρχιτέκτονας Μανόλης Καριαντουλάκης ανέδειξαν θέματα –«φωτιά» που, όπως τόνισαν, καίνε το έργο, καθώς τινάζουν στον αέρα τη δημόσια υγεία μιας τεράστιας περιοχής και καταστρέφουν δια παντώς  μια εξαιρετικά καρποφόρα γη που έχει μεγαλώσει γενιές Κρητικών.

Όπως είπαν, θα είναι ολέθριες οι  επιπτώσεις στην τοπική οικονομία, στην αγροτική παραγωγή και τον τουρισμό, που θα έχει ένα ατεκμηρίωτο, πανάκριβο, επικίνδυνο και περιβαλλοντικά καταστροφικό έργο. Με το έργο αυτό, τόνισαν, θα  ξεριζωθούν 200.000 ελιές και μια γη υψηλής παραγωγικότητας, σε έκταση 12.000 στρεμμάτων, θα αποψιλωθεί και θα μετατραπεί από αγροτική σε βιομηχανική.

Επιπλέον 1,8 εκατομμύρια καταμετρημένες ελιές στην Πεδιάδα θα υφίστανται βαριά ρύπανση από την κίνηση εκατομμυρίων οχημάτων και χιλιάδων αεροπλάνων. Θα κινδυνέψει να χάσει την πιστοποίηση ΠΟΠ το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο του Θραψανού και θα πληγούν οι υπόλοιπες καλλιέργειες και τα βοσκοτόπια της περιοχής.

Η συρρίκνωση του πρωτογενούς τομέα (ελιές, αμπέλια, κτηνοτροφία κ.ά.) θα έχει αρνητικό αντίκτυπο και στον δευτερογενή τομέα (ελαιουργεία, οινοποιεία, τυροκομεία κ.ά.). Καμία μελέτη δεν συνυπολογίζει στο κόστος του νέου αεροδρομίου την απώλεια εσόδων από την τοπική παραγωγή και τη μείωση του τοπικού ΑΕΠ. Όπως ακριβώς έγινε και στα Μεσόγεια όπου μετά τη λειτουργία του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» η ετήσια παραγωγή σταφυλιών έπεσε από τους 16.000 τόνους στους 3.000 τόνους αμφίβολης ποιότητας.

Τα τουλάχιστον δέκα ελαιουργεία της Πεδιάδας, με πρώτο του Μουχτάρου (που τροφοδοτείται από τις ελιές που θα κοπούν), θα αναγκαστούν να κλείσουν αφήνοντας εκατοντάδες ανέργους. Ακόμα και με τους πιο μετριοπαθείς υπολογισμούς η ζημιά που θα προκληθεί στο ΑΕΠ από τη δημιουργία του αεροδρομίου θα ξεπεράσει τα 100 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο, αν συνυπολογιστούν τα τοκοχρεολύσια για την αποπληρωμή του έργου και η απώλεια αγροτικού εισοδήματος των κατοίκων.

Ενα εξαιρετικά κρίσιμο ζήτημα που αναδείχτηκε αφορά  στην υδροδότηση του νέου αεροδρομίου, που προβλέπει τη δέσμευση των νερών από τη γεώτρηση του Θραψανού, επιλογή που σύμφωνα και με τη ΔΕΥΑΗ, θα στερήσει νερό από τις νότιες συνοικίες του Ηρακλείου (Φορτέτσα κ.λπ.). Όπως τονίσθηκε για να έρθουν τα νερά αυτά από τον Θραψανό στο Ηράκλειο δαπανήθηκαν τεράστια χρηματικά ποσά από τους Έλληνες φορολογούμενους και οι υποδομές αυτές τώρα τινάζονται στον “αέρα”.

Στις προτάσεις της επιτροπής ήταν ο επανασχεδιασμός της επέκτασης του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης» με βάση τις νέες μελέτες που ήδη υπάρχουν και τα νέα δεδομένα που προκύπτουν μετά την απομάκρυνση των στρατιωτικών μονάδων και την πρόσφατη μετεγκατάσταση της γειτονικής αεροπορικής μονάδας.

Πρόκειται για λύση κατά πολύ οικονομικότερη, ασφαλέστερη για τις πτήσεις, που απαλλάσσει τη Νέα Αλικαρνασσό από τα σημερινά προβλήματα και με απείρως μικρότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις για όλο τον Νομό Ηρακλείου.

Υπέρμαχος των θέσεων αυτών και ο πρώην πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου Βασίλης Πλεύρης, ο οποίος σε δραματικούς τόνους προειδοποίησε για την ασύλληπτη καταστροφή που επίκειται και ξεκαθάρισε ότι αυτό που μας συμφέρει είναι να αξιοποιηθεί τμήμα της 126 Σ.Μ., για να επεκταθούν οι χώροι πάρκινγκ, να εκσυγχρονιστούν κι άλλα τμήματα του   «Νίκος Καζαντζάκης».

Εξαιρετικό ενδιαφέρον είχε η τοποθέτηση της προέδρου του τοπικού παραρτήματος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων κ. Μ. Μαυράκη η οποία ανέδειξε τα σοβαρά ζητήματα που εγείρονται σε σχέση με τους μοναδικής αξίας αρχαιολογικούς θησαυρούς της ευρύτερης περιοχής  που έχουν εντοπιστεί σε περισσότερες από 60 θέσεις.

Από την πλευρά του, ο περιφερειακός σύμβουλος κ. Κλάδος τόνισε ότι συμμερίζεται τους προβληματισμούς, αλλά εδώ υπάρχει ένα αντικειμενικά κρίσιμο ζήτημα με τη λειτουργία του αεροδρομίου στη Ν. Αλικαρνασσό, που τόσα χρόνια σηκώνει το βάρος μιας κορεσμένης υποδομής που δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες μας.

Αντιδράσεις της αντιπολίτευσης

Ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Στ. Ορφανός υπογράμμισε καταρχήν τις ευθύνες της κυβέρνησης που δρομολογεί ένα έργο με τέτοιες πολυεπίπεδες  καταστροφικές συνέπειες και ξεκαθάρισε ότι είναι απαράδεκτο να μην συζητηθεί ένα τόσο κρίσιμο ζήτημα, όχι μόνο στο Περιφερειακό Συμβούλιο όσο και στα Δημοτικά Συμβούλια που πρέπει να έχουν λόγο για όλα αυτά που συμβαίνουν. Είναι εγκληματικές οι ευθύνες της αυτοδιοίκησης εάν συνηγορήσει στην κατασκευή ενός έργου που θα προκαλέσει τέτοιο ευρύ μέτωπο καταστροφών.

Σε τέτοιες περιπτώσεις τόνισε με νόημα δεν κοιτάς το γράμμα του νόμου, αλλά τις ανάγκες της κοινωνίας διότι αυτό είναι το κρίσιμο και μοναδικό ζητούμενο. Αντίστοιχα ο περιφερειακός σύμβουλος Μιχάλης  Κριτσωτάκης τόνισε ότι πρόκειται για ένα έργο, το οποίο στερείται μελέτης βιωσιμότητας και μελέτης σκοπιμότητας και η Περιφέρεια δεν έχει λόγο να επιλέγει τη νομική αποστασιοποίηση της, αλλά πρέπει να προτάξει την πολιτική παρέμβασή της επιβεβαιώνοντας το ρόλο της που είναι ακριβώς αυτός.

Όπως είπε, από τότε που πάρθηκαν οι αποφάσεις για το αεροδρόμιο Καστελίου ως σήμερα έχουν αλλάξει πάρα πολλά και δεν μπορούμε να είμαστε διεκπαιρεωτές ενός καταστροφικού σχεδιασμού. Από την πλευρά του ο περιφερειακός σύμβουλος Ανδρέας Λιοδάκης τόνισε ότι πρόκειται για ένα έργο με σοβαρότατες περιβαλλοντικές ενστάσεις από ολόκληρη την κοινωνία η οποία θα πρέπει να έχει την απόλυτη στήριξη μας, ενώ υπογράμμισε την ανάγκη η προοπτική και το μέλλον ενός τόπου να μην εγκλωβίζονται στο κυρίαρχο πρότυπο ανάπτυξης.

 

 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει