Με σφραγίδα Γαζίου ο νέος Κώδικας Φυσικών Επιστημών

Διδακτικά σενάρια από το Γάζι για την Ευρώπη - ΑΛΛΑΖΟΥΝ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ

2.699

Καθηγητές από το Λύκειο Γαζίου βάζουν τη δική τους σφραγίδα στη διαμόρφωση προγραμμάτων σπουδών που θα εφαρμοστούν σε όλη την Ευρώπη!

Συγκεκριμένα, ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα με την ονομασία “Γράφοντας Κώδικα για τις Φυσικές Επιστήμες” έχει ήδη ξεκινήσει να υλοποιείται από το φθινόπωρο του 2017 και αναμένεται να ολοκληρωθεί την άνοιξη του 2019. Με τη συμπαράσταση της Διεύθυνσης και του Συλλόγου Διδασκόντων του  Γενικού Λυκείου Γαζίου, ο καθηγητής φυσικής κ. Αστρινός Τσουτσουδάκης και ο καθηγητής πληροφορικής κ. Γεώργιος Γεωργουλάκης συμμετέχουν μαζί με άλλους 20 συναδέλφους τους από επτά συνολικά χώρες στη διαμόρφωση μιας σειράς διδακτικών σεναρίων που θα ενσωματωθούν μέσα στα επόμενα χρόνια στα αναλυτικά προγράμματα των ευρωπαϊκών σχολείων.

Συζήτηση με τον συντονιστή της ομάδας “Θεμελιώδους Επιστήμης” κ. Jörg Gutschank

Το πρόγραμμα συντονίζεται από το Science On Stage Deutschland, ένα από τα 30 μέλη του Science On Stage Europe, ένα μη κερδοσκοπικό εκπαιδευτικό οργανισμό με έδρα το Βερολίνο και σκοπό την προώθηση της επιστήμης στα σχολεία της Ευρώπης και του κόσμου. Οι χώρες που συμμετέχουν στο  “Η Επιστήμη στο Προσκήνιο-Ευρώπη” όπως μεταφράζεται το όνομα του οργανισμού στα ελληνικά, είναι:  η Αυστρία, το Βέλγιο, η Βουλγαρία, η Κύπρος, η Τσεχία, η Δανία, η Αίγυπτος, η Φινλανδία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Γεωργία, Η Ελλάδα, η Ουγγαρία, η Αλβανία, η Ισλανδία, η Ιρλανδία, το Ισραήλ, η Ιταλία, το Καζακστάν, η Ολλανδία, η Νορβηγία, η Πολωνία, η Πορτογαλία, η Ρουμανία, η Σλοβακία, η Σλοβενία, η Ισπανία, η Σουηδία, η Τουρκία, η Ελβετία, η Ουκρανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Λετονία και ο Καναδάς.

Επικεφαλής της ελληνικής συντονιστικής επιτροπής, μιας μικρής ομάδας αφοσιωμένων εκπαιδευτικών, που δεν υποστηρίζεται οικονομικά από την πολιτεία ή άλλο φορέα,  είναι η αεικίνητη και υπερ-δραστήρια κ. Ευγενία Τσιτοπούλου-Χριστοδουλίδη, καθηγήτρια φυσικής και υπεύθυνη του ΕΚΦΕ Αιγάλεω. Χάρη στις άοκνες προσπάθειές της και τα πολύ αυστηρά κριτήρια που εφαρμόζει για την επιλογή των εργασιών που συμμετέχουν σε ευρωπαϊκές διοργανώσεις, η Ελλάδα απολαμβάνει στο χώρο της εκπαίδευσης, στην επιστήμη, την απεριόριστη εκτίμηση και τον θαυμασμό των εταίρων μας ενώ πετυχαίνει συνεχώς διακρίσεις, όπως το περυσινό 1ο βραβείο για τον οπτικό τομογράφο του καθηγητή Φυσικής στο Γενικό Λύκειο Κουτσουρά, κ. Μιχάλη Ορφανάκη.

Μέρος της κατασκευής των καθηγητών του Λυκείου Γαζίου

Μαθητές-επιστήμονες

Η εργασία των καθηγητών του Γενικού Λυκείου Γαζίου, που αποτελούν την μία από τις δύο ελληνικές ομάδες του προγράμματος, ξεχώρισε όχι μόνο για την πρωτοτυπία, την καινοτομία και την επιστημονική της  θεμελίωση αλλά κυρίως επειδή έπεισε για τη δυνατότητα εύκολης αναπαραγωγής της πειραματικής διαδικασίας και της επεξεργασίας των δεδομένων σε ηλεκτρονικό υπολογιστή με κώδικα που θα γράψουν οι ίδιοι οι μαθητές.

Ο κ. Τσουτσουδάκης εξηγεί στην «Π» πως «πρόκειται για τη μελέτη του φαινομένου Doppler, με εφαρμογή στην κυκλική κίνηση και προσδιορισμό των φυσικών μεγεθών που την αφορούν. Για τους λιγότερο εξοικειωμένους με την επιστημονική ορολογία, το φαινόμενο Doppler είναι η αλλαγή της συχνότητας που ακούει ένας παρατηρητής  που βρίσκεται σε σχετική κίνηση με μια πηγή ήχου και το πιο απλό παράδειγμα που μπορεί να αναφερθεί είναι αυτό του ήχου της κόρνας ενός αυτοκινήτου που γίνεται πιο οξύς όταν αυτό πλησιάζει προς το μέρος μας και αντίστροφα. Στο ίδιο φαινόμενο βασίζεται η αρχή λειτουργίας των ραντάρ καθώς και των συστημάτων ελέγχου ταχύτητας των οχημάτων».

Ο κ. Γεωργουλάκης αναφέρει πως το κάθε εκπαιδευτικό σενάριο που προκύπτει εξαρτάται από την κάθε χώρα αν θα είναι σε θέση να το εφαρμόσει στο εκπαιδευτικό της σύστημα. Υποστηρίζει πως στην Ελλάδα δεν υπάρχουν τα μέσα για να γίνουν όλα πράξη.

Τονίζει πως όταν οι μαθητές κάνουν κάτι πρακτικό, τότε μαθαίνουν καλύτερα αφού η όλη διαδικασία τους κεντρίζει το ενδιαφέρον. Όμως, είναι πιο… φτηνό όταν γίνεται απλά η διδασκαλία από την έδρα.

Η πειραματική διάταξη

Χωρίς κρατική υποστήριξη

Η εναρκτήρια συνάντηση πραγματοποιήθηκε από τις 20 ως τις 23 Οκτωβρίου του 2017, στο Μουσείο Ποδοσφαίρου στην πόλη Dortmund της Γερμανίας, ενώ η ομάδα των τεσσάρων καθηγητών από την Ελλάδα, τεσσάρων από τη Γερμανία, τεσσάρων από τη Ρουμανία, τεσσάρων από την Ισπανία, δύο από το Βέλγιο, δύο από την Πορτογαλία και δύο από τη Γεωργία συναντήθηκε πρόσφατα στις 13 με 15 Απριλίου, στα γραφεία των εγκαταστάσεων της πολυεθνικής εταιρείας λογισμικού SAP που είναι και ο μεγαλύτερος χορηγός.

Εκπρόσωπος της εταιρείας που συμμετείχε σαν παρατηρητής στη συνάντηση, ενθουσιάστηκε σε τέτοιο βαθμό από την υψηλή ποιότητα των εργασιών που παρουσιάστηκαν,  που ενέκρινε άμεσα επιπλέον ποσό χορηγίας, προκειμένου όλοι οι εκπαιδευτικοί να παρευρεθούν στην εκδήλωση παρουσίασης του έντυπου βιβλίου που θα τις περιλαμβάνει, στις αρχές της επόμενης χρονιάς στη Γερμανίακι επίσης πρότεινε να καλύψει όλα τα έξοδα ανταλλαγής επισκέψεων μεταξύ των μελών όσων από τις ομάδες το επιθυμούν. Στην περίπτωση του Γενικού Λυκείου Γαζίου, αυτή η ανταλλαγή αφορά τους συναδέλφους από τη Γεωργία και το ταξίδι από την Κρήτη στην Τιφλίδα ήδη προγραμματίζεται για το τέλος του καλοκαιριού.

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος στο Βερολίνο

Αξίζει να σημειωθεί ότι η συμμετοχή στο πρόγραμμα δεν προβλέπει κανενός είδους αμοιβή ή αποζημίωση για τους καθηγητές που συμμετέχουν σε αυτό, αλλά καλύπτει τα έξοδα μετακίνησής τους, από την Ελλάδα στη Γερμανία όποτε απαιτούνται συναντήσεις της ομάδας, τις δαπάνες διαμονής και διατροφής τους καθώς και ένα πολύ μικρό ποσό για την προμήθεια των απαιτούμενων υλικών. Επιπρόσθετα, παρά τις πολύ υψηλές απαιτήσεις σε χρόνο και εξειδικευμένη εργασία, καμία διδακτική ώρα δεν έχει χαθεί, καθώς τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι μαθητές που συνεισφέρουν στη βελτίωση του προγράμματος με τα σχόλια και τις παρατηρήσεις τους, πραγματοποιούν τις συναντήσεις τους τα απογεύματα και τα Σαββατοκύριακα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει